[img=right]http://www.macfreak.org/base/data/news/images/column.gif[/img]Er is een heleboel te doen rond de prijsdaling van de iPhone.
Met een simpele Google zoekopdracht op 'iPhone "price cut"' krijg je op dit moment een kleine 3.000.000 pagina's terug. (nu dus ééntje meer...)
En de halve wereld valt over Apple heen.
Commentaren als '
Apple is de nieuwe Microsoft' en
'De iPhone zeepbel spat uiteen' vliegen om je oren.
Evenals wilde speculaties over de achtergrond van de prijsdaling.
Volgens de een komt het omdat de verkopen achterblijven op de prognose, volgens de ander is het om prijstechnisch ruimte te maken voor een 16GB iPhone met UMTS.
Volgens de een is het een weldoordacht en verstandig plan, volgens de ander een overduidelijke fout.
Wat de reden ook is, we zullen het binnenkort weten, want de ontwikkelingen lopen uiteraard in hoog tempo door.
Wie anno 2007 nog de illusie heeft dat een mobiele telefoon een duurzaam gebruiksgoed is, vergist zich danig.
Op het moment van aanschaf ligt de nieuwe generatie al gereed om van de tekentafel naar de productielijn te verhuizen.
En is er geen technologische vernieuwing, dan verzinnen we wel iets anders om de gebruiker het gevoel te geven dat hij een verouderd product gebruikt.
Zo is het in de autobranche inmiddels al usance om ieder jaar met een (geringe) modelwijziging te komen, zodat iedereen meteen in de gaten heeft dat je in een oud model rondrijdt.
Het rare bij de prijsdaling van de iPhone is nu dat de grote schare Apple fans dit Apple -en in het bijzonder Steve Jobs- kwalijk nemen. Terwijl deze praktijk toch in ieder marketing handboek als 'good practice' beschreven staat.
Ik kan mij nog zeer goed de oorverdovende stilte herinneren toen ongeveer hetzelfde gebeurde bij de Nokia N95 en de Motorola Razor V3. Als je nog even terug kijkt welke prijsdalingen daar de eerste maanden na de introductie van deze telefoons optraden, is dat zeer vergelijkbaar met, nee overtreft het, wat er nu met de iPhone is gebeurd.
En noch Nokia noch Motorola heeft zich ook maar één seconde afgevraagd of zij de 'early adopters' op enige manier zouden moeten compenseren. En ik heb destijds ook niet gehoord dat grote schare Nokia of Motorola aanhangers boze brieven naar Finland en Amerika schreven.
Zou de ophef nu alleen maar te maken hebben met de media attentie die Apple (en in het bijzonder Steve Jobs) genereert?
Zou de ophef nu alleen maar zijn veroorzaakt omdat de aankondiging nu in een door miljoenen gevolgde keynote is gedaan, in plaats van een stille aankondiging in de Apple store?
Volgens mij niet.
Kennelijk willen we (en verwachten we) dat Apple zich anders gedraagt dan de andere ondernemingen en is er hier een variant op het oud Romeinse gezegde van toepassing:
Quod licet bovi non licet iovi.