
Phil Schiller in offensief voor lancering Galaxy S IV
Phil Schiller, Apples senior vice president of Worldwide Marketing, heeft
een interview gegeven aan The Wall Street Journal. En dat interview komt, zeker niet toevallig, precies een dag voordat Samsung zijn nieuwe vlaggenschip, de Galaxy S IV, aan de wereld toont. Opvallend, want ik herinner me niet dat Apple dit in het verleden eerder heeft gedaan, want zo onderstreep je eigenlijk het belang van je concurrent.
De kop boven het artikel van The Wall Street Journal is dan ook dat Apple in het defensief zou zijn, onze kop is exact het tegenovergestelde, want Phil klinkt in dat interview als een heleboel, maar allerminst defensief.
In het interview vertelt Phil Schiller een aantal dingen over Android dat het grote publiek waarschijnlijk niet weet, maar waarvan je je ook kan afvragen of het grote publiek het interessant vindt. Want dat Android hopeloos versnipperd is zal de gemiddelde Android koper waarschijnlijk niet interesseren, juist die gemiddelde koper kiest vaak helemaal geen Android, die wil gewoon een goedkope smartphone.
Wel opvallend is wat hij zegt over de resultaten van onderzoek wat ze zelf hebben gedaan:
Apple's own research shows that four times as many iPhone users switched from an Android phone than to an Android phone in the fourth quarter.
We nemen dit met een klein korreltje zout, want een belanghebbende partij presenteert natuurlijk zelden de cijfers op een manier dat die nadelig zijn voor die partij zelf. Maar de iPhone 5 gaat nog steeds als warme broodjes over de toonbank - zeker in de V.S. - dus het zou wel eens kunnen kloppen.
En als deze cijfers waar zijn dan zou dat in de toekomst erg interessant voor Apple kunnen zijn, want dan ontstaat er een markt die lijkt op de huidige 'switchers' die van Windows over stappen naar de Mac, maar dan bij de smartphones.