Heb hem gisterenochtend binnengekregen en ik ben onder de indruk.
De nieuwe functies zijn inderdaad geen wereldschokkende zaken, maar het zit hem hier in de details. Ten eerste is er de unified interface die de applicatie deelt met de rest van Studio MX. Hierbij voelde ik me meteen erg thuis - een soort coming home voor gebruikers van FW DW. In de nieuwe conformerende interface met tabbed windows aan de rechterzijde vind je ook het nieuwe
object palette - een juweeltje naar mijn mening. Het geeft duidelijk inzicht in de gemaakte instellingen voor kleur, lijndikte en effecten van een object. Vergelijk het met de laageffecten van Photoshop - je kunt dan ook toegepaste effecten verwijderen door ze naar een prullenbakje in de hoek van het palette te slepen. Het palette geeft ook nieuwe betekenis aan het instellen van ronde hoeken, zo kunnen bv de hoeken van een rechthoek nu onafhankelijk van elkaar worden gewijzigd.
Deze update lijkt duidelijk gericht op webdevelopers. Dat blijkt uit de verbeterde Flash en Fireworks integratie, maar ook uit bv de nieuwe functie connector lines. Hiermee wordt het erg eenvoudig om stroomschema's en sitemaps te maken. De instellingen zijn wederom eenvoudig te editen in het object palette.
Een functie die punten scoort door zijn eenvoud is 'extrude'. Hiermee kun je van een rechthoek in één 'klik-en-sleep' een perspectivisch correcte 3D doos maken. Als 3D-foob spreekt dit me erg aan, het biedt me een snelle oplossing voor mijn verpakkingsdesign-mockups. (Werk waarbij de terugschuivende deadlines niet van de lucht zijn

)
Het programma draait lekker en voelt vooral veel soepeler dan versie 10. In vergelijking met Freehand MX toont die laatste duidelijk dat het een 'eerste generatie' OS X applicaties was. Freehand adepten: kopen die upgrade.