Een jongere Steve Jobs over corporate identity
30 augustus 2010 - 12:20   
geplaatst door: Robert
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/SteveJobsKeynote.jpg[/img]Op YouTube is een oude opname opgedoken waar Steve Jobs in een kleine zeven minuten uit de doeken doet hoe hij denkt over marketing en corporate identity en aan het eind lanceert hij voor het eerst de Think Different reclamecampagne. Deze opname zal dan ook waarschijnlijk uit 1997 stammen, dat was tenslotte het jaar dat de Think Different campagne van start ging.

Verplicht kijkvoer voor iedereen die wat meer inzicht wilt hebben in Apple en Steve Jobs, wat mij betreft.





Ik ben trouwens benieuwd hoeveel van jullie het is gelukt om niet gefascineerd naar de benen van Steve Jobs te staren. En grappig genoeg laat dat nog het duidelijkst zien hoeveel Apple in de tussentijd veranderd is, het zou nu onvoorstelbaar zijn dat Steve Jobs - inmiddels natuurlijk ook een dagje ouder - een presentatie in korte broek zou doen.

Verder vond ik het interessant om te zien dat hij hier ook al met veel respect praat over de aanpak van Nike. Niet voor niets het bedrijf waar ze later een partnership mee aangingen zodat je nu met de combinatie van Nike schoenen en een iPod meer inzicht in je inspanningen tijdens het sporten kunt krijgen.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Een jongere Steve Jobs over corporate identity
30 augustus 2010 - 12:41    reactie #1
geplaatst door: mkuiter
Mij is het niet gelukt om niet te staren naar z'n benen  :happy:

Offtopic

Praat me niet over Nike; m'n broer is er vorig jaar ontslagen vanwege de crisis en de afwerking van de schoenen is imo niet meer wat het geweest is (pas nog een aantal gepast).

(Bewerkt door mkuiter om 12:42, 30-08-2010)
Windows 10 Mobile - Mac OS X El Capitan - Windows 7 Ultimate
Een jongere Steve Jobs over corporate identity
30 augustus 2010 - 13:40    reactie #2
geplaatst door: ouwemac
Er is toch geen verband tussen het ontslag van je broer,
en die afwerking? :biggrin:
…….
Een jongere Steve Jobs over corporate identity
30 augustus 2010 - 13:55    reactie #3
geplaatst door: Ger Nijkamp
Een erg bijzonder fragment: ik had 't nog nooit gezien. De exacte datum van deze speech is waarschijnlijk 28 september 1997, het moment dat de campagne werd gelanceerd. Het was die dag zo'n 35 graden[/b] in Cupertino, wat de korte broek van Steve verklaard.

De video markeert het verdwijnen van Gil Amelio bij Apple, de terugkeer van Jobs en de wederopstanding van het merk: het startschot voor het Apple zoals we het nu kennen. Op dat moment verschijnt ook deze beroemde tekst, welke volgens geruchten door Jobs zelf is geschreven. In slechts een paar weken tijd na z'n (hernieuwde) aantreden maakte Jobs rigoreus schoon schip, en elimineert o.a. de Newton en de bouw van computers met het Mac OS onder licentie (bijvoorbeeld Power Computing) waar hij in deze speech ook aan refereert: terug naar de core.

De 'Think Different' campagne is gemaakt door 't Amerikaanse reclamebureau TBWA/Chiat/Day. Directeur van die club was Lee Clow, een vriendje van Jobs. Vóór het vertrek van Jobs werkte TBWA/Chiat/Day al voor Apple: de legendarische '1984'-commercial ontstond ook onder hun leiding. Toen Jobs door John Scully naar buiten was gewerkt ging 't bureau van Clow dezelfde route. Jobs haalde TBWA/Chiat/Day gelijktijdig met zijn terugkomst opnieuw naar binnen.

Aardig detail: 'Think Different' is grammaticaal onjuist. Het zou eigenlijk 'Think Differently' moeten zijn. Waarschijnlijk heeft 't bureau voor deze creatieve tekstvorm gekozen om -indirect- het gevoel van 'anders denken' te versterken. Opvallend: elke zin die Steve Jobs hier uitspreekt is vandaag de dag nog nét zo relevant voor Apple als 13 jaar geleden...

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Een jongere Steve Jobs over corporate identity
30 augustus 2010 - 14:33    reactie #4
geplaatst door: MacFanGuy
De benen, ach... ;)

Ik blijf tot op de dag van vandaag gefascineerd door hoe die man spreekt. Zo eenvoudig gepassioneerd, zonder opsmuk, maar dat je toch aan zijn lippen hangt.

Ook DAT is in 13 jaar niet veranderd!

Mooi stukje, erg inspirerend.
Huh? Wat is dat, een PixelFreak?
Een jongere Steve Jobs over corporate identity
31 augustus 2010 - 15:23    reactie #5
geplaatst door: Gerrit1948
Visionair. Punt. :apple:
Een jongere Steve Jobs over corporate identity
31 augustus 2010 - 15:25    reactie #6
geplaatst door: markof
Interessant filmpje,bedankt aan de TS voor het onder de aandacht brengen.
T.a.v Jobs visie: Die is nu tanende en het is tijd voor een opvolger. :devil:
Een jongere Steve Jobs over corporate identity
31 augustus 2010 - 23:27    reactie #7
geplaatst door: Mrmoon
@Ger,

Toevallig ook recent dit boek gelezen: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/steve-jobs/1001004008491980/index.html. (Heb geen aandelen Bol of zo... dus doe ook even je lokale boekhandel aan...)

Of is het allemaal kennis die je paraat hebt? Ik niet en had het toevallig net gelezen. Het is een leuk boek die een mooie achtergrond geeft.
MacBook Pro M1 - 16 Gb Ram - 512 Gb
Mac Studio - M1 MAX - 32 Gb Ram - 512Gb
Mac Mini - M1 - 16 Gb Ram - 256Gb
iPhone - X
Een jongere Steve Jobs over corporate identity
1 september 2010 - 00:03    reactie #8
geplaatst door: Ger Nijkamp
Ja, ik heb dat boek inderdaad gelezen. Maar inmiddels zo'n vijf of zes boeken over Jobs en/of Apple. Het aardige is dat je na verloop van tijd gewoon 'live' getuige bent geweest van die geschiedenis. Sommige dingen weet ik daardoor uit 't bolletje op te lepelen, sommige dingen (met name data) moet ik ook gewoon opzoeken.

Overigens is dat specifieke boek op bepaalde punten onzorgvuldig opgetekend. Zoek bijvoorbeeld maar 'ns op wanneer volgens de auteurs de 'Think Different' campagne is gelanceerd, en check daarna wanneer bekend werd gemaakt dat Jobs bij Apple terug zou keren. Regeren is vooruitzien, maar op die manier krijgt Steve Jobs van de auteurs écht magische krachten toebedeeld...

:wink:

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Een jongere Steve Jobs over corporate identity
1 september 2010 - 09:55    reactie #9
geplaatst door: markof
Even terugkomend op de melding van zijn blote benen.
Was er niet een foto(z/w) van Jobs die al peinzend in de directie-kamer zat van Apple in
1997 al peinzend over de toekomst van Apple? Het was volgens mij de dagen voor de
fameuze Keynote waar de samenwerking met Microsoft werd bekend gemaakt.

Jobs zat daar in een lege directie-kamer in een korte broek met gympen.