Popular Science op de iPad: zo moet het
4 april 2010 - 11:59   
geplaatst door: karel apple
[img=right]http://www.macfreak.org/base/data/news/images/iPad_1e_Generatie.jpg[/img]
De Bonnier groep, van origine een kleine uitgeverij uit Zweden en thans een groot internationaal opererend multimedia concern, heeft zich volledig gestort op het tablet platform.
Al voor de aankondiging van de iPad kwamen ze met een concept video van hun Mag+ platform waarin ze laten zien hoe wat hen betreft een digitaal tijdschrift er uit zou moeten zien:


voor de video op YouTube

En nu de iPad een feit is, brengen ze de eerste titel op basis van dit platform naar de iPad: het tijdschrift Popular Science.


voor de video op YouTube

Voor de gelukkige iPad bezitters: De PopSci app is te vinden in de app store voor € 3,99 en wordt geleverd met het aprilnummer. Nieuwere nummers zullen middels een in-app aankoop beschikbaar komen.
Popular Science op de iPad: zo moet het
4 april 2010 - 13:35    reactie #1
geplaatst door: Peter Villevoye
Ik weet 't niet...

Al die digitale magazines leunen m.i. toch teveel op de nabootsing
van een spread-gevoel of een andere 'flow' van artikelen en inhoud.
Maar ze gaan bijna allemaal voorbij aan 't feit dat een magazine bij
de gratie van fysieke bundeling van "nieuws" of "interests" bestaat.
Een balans tussen de techniek en de economie van een drukkerij.
Waarom zou je die bundeling/verschijning zo blijven aanhouden ?

Tuurlijk zal men de komende jaren daar nog steeds aan vasthouden
en is deze aanpak de meest voor de hand liggende zet in die sector.
Tuurlijk blijven we diepgravende artikelen en hele boeken zo lezen.
En we blijven houden van de kracht van "zappen" en "serendipiteit".

Maar het wachten is op nieuwe uitgeverijen die andere denkwijzen
gaan hanteren en met meer "associatieve" uitgaven gaan komen.
Want dat weerspiegelt véél meer de wijze waarop we denken.
Het hele web is een bolwerk van associatieve informatie...

Qua interface en visuals hebben ze het wel mooi uitgevoerd !
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Popular Science op de iPad: zo moet het
4 april 2010 - 14:35    reactie #2
geplaatst door: iTom
Met welke software wordt zo'n digitaal tijdschrift eigenlijk gemaakt?
Is dit ook gewoon InDesign ?
Popular Science op de iPad: zo moet het
4 april 2010 - 14:39    reactie #3
geplaatst door: Peter Villevoye
Voor bepaalde effecten en werkingen zullen ze (liever)
eigen software ontwikkelen.

Maar stel die vraag nog eens over een week of twee...  :music:

(Bewerkt door Peter Villevoye om 14:40, 4-04-2010)
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Popular Science op de iPad: zo moet het
4 april 2010 - 23:05    reactie #4
geplaatst door: Cailin Coilleach
Heb exact de zelfde uitwerking van een "digitaal tijdschrift" laatst ook gezien bij Tokyo Kawaii Mag (iPhone app). De besturing is exact het zelfde en ook het grootste nadeel is het zelfde: het is verdomde light on content, zoals ze zouden zeggen. Veel plaatjes, weinig tekst. Een beetje jammer in een blad dat zogenaamd over wetenschap hoort te gaan. Zelfs in de "Zit dat zo!" of de "Kijk!" staat nog meer tekst! :(
Popular Science op de iPad: zo moet het
5 april 2010 - 00:07    reactie #5
geplaatst door: Joop
Hoe zien die 'meer associatieve uitgaven' er dan uit, en welke denkwijze volgen ze dan?
Fantasie & Inzicht http://www.webwever.net
Popular Science op de iPad: zo moet het
5 april 2010 - 10:53    reactie #6
geplaatst door: Peter Villevoye
Een magazine draait nu om de gelegenheid van een redactie
en een uitgeverij, om naar een uitgave toe te werken die ook
als één bundel samenhangende onderwerpen wordt geboden.
Simpelweg, vanwege de fysieke (on)mogelijkheid om vanuit
een stuk informatie makkelijk naar andere te gaan springen.
Je kan in een papieren uitgave niet een artikel over iets lezen
en dan denken "goh, ik zou hier iets meer over willen weten".

De meeste digitale publicaties lijken nu nog teveel op papier
en gaan weinig verder dan wat men ooit met CD-ROMs deed:
dezelfde soort/massa informatie hooguit anders presenteren
(andere rangschikking, wat opschmuck door animatie).

Ik denk dat de meeste digitale publicaties eerder het concept
van websites zullen volgen, maar er dan op kunnen rekenen
dat lezers geduldiger/relaxter zijn (tune-out) i.p.v. de actieve
houding (tune-in) die men vaak heeft bij een portie surfen.

Omdat we nu eindelijk over een compact scherm beschikken,
dat informatie eindelijk lòs van de 'gewone computers' toont,
denk ik dat we sneller geneigd zijn dit aandachtiger te lezen.
Maar zodra we associaties (willen) leggen, kan dat nu wèl !

Een uitgever kan razendsnel 'custom' uitgaven samenstellen,
gebaseerd op jouw wensen, en niet een papieren bundeling.
Hergebruik van goeie informatie ligt meer voor de hand.

Websites toonden ca. 15 jaren voornamelijk vluchtige info,
snelle hapklare brokken, verwijzingen naar andere brokken.
Voor 'verdieping' namen we nog steeds een boek of blad.
Dat gaat drastisch veranderen !

Daarnaast doet een iPad ook gewoon alles wat we al deden
op computers en websites: hap-snap, tune-in, web-zappen.
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !