[img=right]http://macfreak.nl/base/data/news/images/itunes7_logo.jpg[/img]Het Amerikaanse
Billboard magazine, dat informatie verzamelt over de muziekindustrie, heeft een eerste analyse gemaakt van de gevolgen die de recente prijsaanpassingen in iTunes (en andere online winkels) hebben voor de verkopen.
Tracks uit de Billboard top 100 die van $0,99 naar $1,29 gingen, verloren gemiddeld 3 posities in de lijst ten opzichte van tracks die onveranderd bleven op $0,99. Voor een track die bijvoorbeeld van positie 42 terugvalt naar 45 betekent dat een verlies van ongeveer 3,5% in verkoopaantallen. In de hogere regionen zijn de getallen groter en daarmee ook de verschillen: om terug te vallen van positie 4 naar 7 moet een track 19% minder worden verkocht.
Hoewel dit nog maar de eerste cijfers zijn, lijkt het er op te wijzen dat de tactiek van de platenmaatschappijen voor hen zijn vruchten afwerpt. De prijsverhoging van $0,99 naar $1,29 is immers een verhoging van 30 procent. Dus zelfs als de aantallen met 20% teruglopen wordt er nog steeds meer winst gemaakt. Tegelijk is wel bewezen dat de prijs dus daadwerkelijk een flinke invloed heeft op de verkoopaantallen en dat deze dus effectief ingezet kan worden als marketing-instrument.
Bron:
Billboard.biz