Project brengt DirectX 10 naar de Mac
23 april 2007 - 20:20   
geplaatst door: Administrator
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/directx.jpg[/img]Een jonge developer genaamd Cody Brocious probeert, volgens de laatste berichten vanuit zijn bedrijf, DirectX 10 naar “andere platformen ouder dan Microsoft Vista” te brengen. Met het Alky Project wil het bedrijf Falling Leaf Systems de ‘unified shader code”, dat het hart van DirectX 10 is, te transformeren naar rauwe machinetaal. Dit maakt het mogelijk om games te spelen die speciaal gemaakt zijn voor deze geavanceerde grafische standaard, op andere systemen, zonder Windows Vista of een videokaart zoals de GeForce 8-serie nodig te hebben. Het ultieme doel is om games die gemaakt zijn voor DirectX 10 of eerder naar Mac of Linux systemen te brengen.    

Ook al is de laatste ontwikkeling een converter die DirectX 10 demonstraties voor Windows XP uitvoert. Iedereen die zich inschrijft voor de Falling Leafs Sapling Program ontvangt een alphaversie van de converter welke de Windows versie van Prey speelt op Mac OS X en Linux systemen, inclusief geluid en visuele effecten.  

De Macversie van de converter draait alleen op Intel-based systemen met de minimale hardware die de game nodig heeft. Een lidmaatschap kost $50 en zal op zijn tijd gratis converters opleveren, terwijl de stand-alone versie te koop is voor $20 per stuk.

Een video demonstraties van de alpha versie is te vinden.
MacFreak Admin
- MacBook Pro 15inch
Project brengt DirectX 10 naar de Mac
23 april 2007 - 23:57    reactie #1
geplaatst door: reuel
Klinkt indrukwekkend, ik houd me alleen verder niet zo bezig met spelletjes. Dosbox gebruiken om oude nostalgische spelletjes te spelen zo af en toe, vind ik al meer dan genoeg : )
MacBook Pro 13" + 15" - iPad 2 - iPhone 3G - iPod touch 2G
Wij organiseren werkvakanties naar Ghana.
Project brengt DirectX 10 naar de Mac
24 april 2007 - 06:39    reactie #2
geplaatst door: Mac Bobby
Ja ja spelletjes. Ik volg het met intresse. :thumbs-up:
The art of being wise is the art of knowing what to overlook.
Project brengt DirectX 10 naar de Mac
24 april 2007 - 08:11    reactie #3
geplaatst door: Jules
leuk initiatief, maar ik denk niet dat de Mac hierdoor ineens de favoriete computer van een hele grote groep gamers wordt.
Project brengt DirectX 10 naar de Mac
24 april 2007 - 08:31    reactie #4
geplaatst door: mvdg
Ik snap geloof ik niet helemaal wat je daaraan hebt, want ook de rest van het programma moet dan toch voor de Mac geschreven worden? Ik bedoel, je kunt al Windows op je Mac draaien, wat zou je dan moeten met DirectX onder OS X? Daar heb je volgens mij bar weinig aan. Of kan iemand het me uitleggen.
Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
Project brengt DirectX 10 naar de Mac
24 april 2007 - 08:37    reactie #5
geplaatst door: Administrator

Citaat
mvdg om 8:31, 24-04-2007
Ik snap geloof ik niet helemaal wat je daaraan hebt, want ook de rest van het programma moet dan toch voor de Mac geschreven worden? Ik bedoel, je kunt al Windows op je Mac draaien, wat zou je dan moeten met DirectX onder OS X? Daar heb je volgens mij bar weinig aan. Of kan iemand het me uitleggen.


De converter zet de 'unified shader' code om naar de native taal van Mac OS X. De converter werkt alleen op windows XP. Dat is in ieder geval de spullen wat je kan downloaden, want alpha versie kost geld dus niet echt te testen.
MacFreak Admin
- MacBook Pro 15inch
Project brengt DirectX 10 naar de Mac
24 april 2007 - 08:44    reactie #6
geplaatst door: mvdg
Wat ik bedoel is: Een pc-spel is een voor Windows geschreven programma. Voor zover ik weet is DirectX een "grafische taal" waarmee je alles regelt wat er op het scherm gebeurt. Misschien zit geluid daar trouwens ook wel in, dat weet ik eigenlijk niet. Hoe dan ook, naast het grafische gedeelte bestaat een computerprogramma toch uit meer elementen? Er worden zaken naar de disk geschreven, er worden bestanden van een dvd gehaald, er wordt netwerk-verkeer gepleegd enzovoort. Al die functies gebeuren door routines uit Windows aan te roepen. En dus, als je DirectX op een Mac zou kunnen draaien dan is dat nog maar een stukje van het geheel. Je hebt dan een Windows programma waarvan een deel op de Mac werkt, maar de rest niet. Als consument heb je daar dus niets aan. Ik kan me wel voorstellen dat het interessant zou zijn voor spellenmakers die hun spellen gemakkelijk voor de Mac willen kunnen uitbrengen; het belangrijkste deel (grafisch) hoeven ze dan immers niet aan te passen, alleen de rest nog. Zou dat ermee bedoeld worden? Een tool voor spel-bouwers om hun spellen makkelijker/sneller naar de Mac te brengen?
Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
Project brengt DirectX 10 naar de Mac
24 april 2007 - 10:23    reactie #7
geplaatst door: davidem
@mvdg : Als dit eenmaal goed werkt, wordt het porten van een spel naar Mac OS X een stuk makkelijker en daarmee ook aantrekkelijker voor game developers om ook een Mac versie uit te brengen. Met deze tool hoeft namelijk niet het hele grafische stuk - wat speciaal geschreven is voor Dirext X-  opnieuw geschreven worden. Het enige wat overblijft zijn een stel binaries, welke een stuk makkelijker te porten zijn...
 Macceraar sinds System 6 
Project brengt DirectX 10 naar de Mac
24 april 2007 - 10:34    reactie #8
geplaatst door: mvdg
Precies. Dat is wat ik eruit begreep. Maar in het artikeltje leek het alsof je als eindgebruiker hiermee ineens DirectX spellen op je Mac zou kunnen spelen en dat is dus duidelijk niet het geval..

Overigens, DirectX is voor Microsoft (zoals al hun formaten en systemen) een belangrijke manier om spellenmakers over te halen hun spellen voor Windows en XBOX te maken. Het is dus de vraag of zij hier zo blij mee zijn. En je hebt goeie kans dat ze dan een keer wijzigingen in het systeem aanbrengen om dit weer moeilijker te maken.. kan nog ingewikkeld worden.

(Bewerkt door mvdg om 10:35, 24-04-2007)
Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
Project brengt DirectX 10 naar de Mac
24 april 2007 - 17:34    reactie #9
geplaatst door: Vishaakje
wel een beetje opvallend dat het spel dat ze laten zien ook gewoon voor osx is geport...

(Bewerkt door Vishaakje om 17:35, 24-04-2007)
"Because I'm the CEO, and I think it can be done."  ~Steve Jobs (2005)