Ik ben het met Wolly's ideologie eens - met zijn bewoordingen niet

Maar het is hier geen engelse theetuin, dus 'n beetje shockeren mag.
Al die goede woorden over efficiëntie en productiviteit zijn heel fraai,
maar als het (juist bij grotere toko's) erop aan komt en een directie
het op z'n heupen krijgt (fusies, reorganisaties, koers-verleggingen)
dan zijn die argumenten helaas zelden doorslaggevend.
Het klinkt bot, maar de meeste bedrijfsleiders zijn nogal rücksichtslos
als ze links worden ingehaald door jonge ondernemers met goedkope
software en rechts de financiële afdeling schreeuwt om bezuinigingen.
Dan maar het roer om gooien - laat de werkvloer maar weer piepen...
Verder is het absoluut flauwekul dat oudere (geroutineerde) mensen
niet mee zouden kunnen gaan in nieuwere technieken binnen hun vak.
Ik geef vrijwel iedere dag cursus en merk dat leeftijd geen rol speelt.
Juist die oudere garde weet soms sneller iets essentieels te doorzien,
terwijl het jonge grut zich alleen maar vergrijpt aan 'snelle effecten'.
Natuurlijk is het allemaal niet zo zwart-wit, maar grijs telt best mee !
Een ander punt: nieuwe generaties willen nieuwe gereedschappen.
Niet omdat de oude niet meer voldoen maar soms alleen al omdat ze
ook die zindering van 'iets nieuws' willen ervaren, ongeacht hoe goed
het oude gereedschap was. Ik hoorde laatst een opmerking van een
pas afgestudeerde grafische student: "Quark XPress ? Ah joh, hou op,
daar werkt mijn vader mee." Zegt genoeg...
Als een product zichzelf niet (of nauwelijks) vernieuwt, dan is het in de
IT en Media sectoren snel voorbij. Het mag dan ook een wonder heten
dat bijv. een PhotoShop telkens weer 'jong en oud' weet te fascineren !
XPress vernieuwt niet, domineert op de werkvloer van grote bedrijven,
maar het jonge grut en de oudere visionairs zien het niet meer zitten.
Quark is te lang op hun lauweren blijven rusten, zonder te innoveren.
Ik weet alleen niet of ze er zelf zo'n spijt van hebben, want ze zijn nu
toch allang schatrijk en er hijgen geen aandeelhouders in hun nek...
Het kost veel tijd en geld eer een groot en rijk bedrijf ten onder gaat.