Ik weet niet of het jou ook al is opgevallen, maar de laatste tijd
is Apple steeds meer schreefloze lettertypen (in allerlei varianten)
gaan doorvoeren in haar producten en marketing. De nieuwe iMac
en eerste iPods waren de laatste producten die met de vertrouwde
Garamond getooid werden. Daarna luidden de eMac, de Xserve en
onlangs de nieuwe 15" Ghz PowerBooks een andere belettering in.
(In april 2002 werd de "switch" al opgemerkt door
MacCommunist.)
De nieuwe hard- en software producten (Jaguar, iSync, PowerBooks)
en de website worden nu steevast gesierd door schreefloze letters.
Dat betekent dat na ruim 18 jaar de (versmalde) Garamond het veld
heeft moeten ruimen voor een moderner ogend schreefloos karakter.
Maar welk lettertype voert nu eigenlijk de boventoon ?
In Aqua worden we getrakteerd op de Lucida, in product-opschriften
en in marketing-materiaal zien we steeds vaker de Myriad en op de
website is het een bonte mengeling van Lucida, Verdana, Helvetica
en Geneva. De authentieke Garamond zien we nog slechts in 'ouwe'
merken, wat laatste koppen die kennelijk nog geen restyle hebben
gehad en uiteraard... de grote Jaguar-bonte "X" van MacOSX !
Apple is sinds de introductie van de Mac (in 1984) trouw gebleven
aan hun versmalde versie van de creatie van
Claude Garamond.
Het font zag zich later in marketing-materiaal slechts vergezeld
van de Helvetica Black en Light en voor Newton werd een uitstapje
naar de Gill gemaakt.
Maar verder werd nimmer getornd aan de Garamond als favoriet.
Een laatste hulde...