Goodbye Garamond...
11 januari 2003 - 00:38   
geplaatst door: Peter Villevoye
Ik weet niet of het jou ook al is opgevallen, maar de laatste tijd
is Apple steeds meer schreefloze lettertypen (in allerlei varianten)
gaan doorvoeren in haar producten en marketing. De nieuwe iMac
en eerste iPods waren de laatste producten die met de vertrouwde
Garamond getooid werden. Daarna luidden de eMac, de Xserve en
onlangs de nieuwe 15" Ghz PowerBooks een andere belettering in.
(In april 2002 werd de "switch" al opgemerkt door MacCommunist.)
De nieuwe hard- en software producten (Jaguar, iSync, PowerBooks)
en de website worden nu steevast gesierd door schreefloze letters.

Dat betekent dat na ruim 18 jaar de (versmalde) Garamond het veld
heeft moeten ruimen voor een moderner ogend schreefloos karakter.
Maar welk lettertype voert nu eigenlijk de boventoon ?

In Aqua worden we getrakteerd op de Lucida, in product-opschriften
en in marketing-materiaal zien we steeds vaker de Myriad en op de
website is het een bonte mengeling van Lucida, Verdana, Helvetica
en Geneva. De authentieke Garamond zien we nog slechts in 'ouwe'
merken, wat laatste koppen die kennelijk nog geen restyle hebben
gehad en uiteraard... de grote Jaguar-bonte "X" van MacOSX !

Apple is sinds de introductie van de Mac (in 1984) trouw gebleven
aan hun versmalde versie van de creatie van Claude Garamond.
Het font zag zich later in marketing-materiaal slechts vergezeld
van de Helvetica Black en Light en voor Newton werd een uitstapje
naar de Gill gemaakt.
Maar verder werd nimmer getornd aan de Garamond als favoriet.
Een laatste hulde...
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Goodbye Garamond...
11 januari 2003 - 00:53    reactie #1
geplaatst door: ElectricCat
De laatste hulde - link onderaan doet het niet

The requested URL /cgi/forums/
Goodbye Garamond...
11 januari 2003 - 02:06    reactie #2
geplaatst door: ettepet
Een laatste hulde, een laatste hulde in gebreke. Helaas.

De Garamond is uit. Maar laten we eerlijk wezen, de Garamond paste met zijn grote schreven niet op internet. Is het jammer?, Ik zou zeggen "vette pech voor de kabouters", doe mij maar een schreefloze.

"Leve de schreefloze immers die is een stuk duidelijker leesbaar!"
Goodbye Garamond...
11 januari 2003 - 02:49    reactie #3
geplaatst door: Peter Villevoye
De link doet het prima - maar misschien was die server ff down ?

Overigens is het credo "schreefloos is beter leesbaar" alleen van
toepassing op korte teksten en koppen.
Lange teksten zijn meer gebaat bij lekkere ouwe schreefletters !
Leesbaarheidsonderzoek toont aan dat onze ogen en hersenen
de lettervormen en woordbeelden sneller herkennen als er meer
herkenbare onderdelen aan letters zitten. Schreven bieden dat...
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Goodbye Garamond...
11 januari 2003 - 10:05    reactie #4
geplaatst door: casper007
Ik vind de meeste lettertypes die Apple gebruikt in plaats van Garamond wel mooi, maar het lettertype die ze gebruiken aan het eind van de nieuwe reclame spotjes vind ik jammer. Het is niet mooi de tekst van 'Apple.com'.
Hebben jullie dezelfde mening?
Goodbye Garamond...
11 januari 2003 - 13:20    reactie #5
geplaatst door: Peter Villevoye
Door die 'vette' aftiteling ben ik er juist eens op gaan letten
en ontdekte ik dat een Garamond nergens meer terug komt.
In die (nog)-niet-uitgebrachte commercials van voor de MWSF
werd die rare vette "apple.com" ook voor het eerst gebruikt.
Ik vind het ook minder mooi, maar we wennen er wel aan,
hopelijk...  :thumbs-up:
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Goodbye Garamond...
12 januari 2003 - 12:15    reactie #6
geplaatst door: bilca
In het Duitse blad MacUP (www.macup.com) staat beschreven hoe je Apple Garamond weer in je systeem zet:
Copiër /system/library/coreservices/setup assistant/contents/recources/setup assistant.dfont naar je gewenste font directory (/library/fonts/).

Goede tip van onze oosterburen. Het blad is ook een aanrader; ?7 met een dvd ipv een cd. Geen onnodige glossy pagina's zoals macfan en niet krankzinnig duur als UK en USA magazines.  :cool:
PB 12"
Goodbye Garamond...
13 januari 2003 - 16:46    reactie #7
geplaatst door: tecks
Ik vind het wel jammer dat Apple geen gebruik meer maakt van Garamond, maar zo zijn er wel meer dingen die ik jammer vind.

Vroeger stond bijvoorbeeld in alle boekjes en uitingen die gedrukt waren hoe Apple ze gemaakt had. Bijvoorbeeld in mijn gebruiksaanwijzing van mijn Stylewriter 1200 (Hij doet het nog steeds!) staat achterin netjes dat Apple het boekje gemaakt heeft op Apple-computers, met behulp van Quark Xpress en met welke lettertypes. (En dus ook Apple Garamond)

Dat vond ik altijd wel aardig, net zoals het corporate lettertype. Bij mij op het werk hebben we ook een eigen corporate lettertype (lijkt op Formata als twee druppels water, maar goed). Het heeft zijn charme, maar als de tijd er om vraagt moet je veranderen. Ik denk dat Garamond an sich een mooie letter is, maar dat het wel door de tijd is ingehaald. Net zoals ik het echt niet meer vind kunnen om een briefje van bijvoorbeeld ABN-Amro te krijgen in courier new (What's new?)

Vooruitgang doet soms pijn……

:wacko:
The power to be your best
Goodbye Garamond...
15 januari 2003 - 21:55    reactie #8
geplaatst door: Peter Villevoye
Ik heb ooit de 2 brieven/faxen gezien die de hoogste bazen
van Adobe en Quark elkaar hadden gestuurd, toen Quark op
een overname van Adobe uit was. Een klein logootje erboven,
verder niks qua huisstijl, een grote letterbrij in 10 pt. Times...
Je zou ze met de LinoType fontfolio om de oren gaan slaan !
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !