[img=right]http://static.flickr.com/32/62165703_ff87f4cd6d_m.jpg[/img]Als je aan willekeurig wie zou vragen waarom mensen een iPod kopen, dan durf ik te wedden dat de 'cool'-factor erg vaak genoemd zou worden.
Het idee dat Apple inmiddels een 'cool' merk is en daarom veel verkoopt is inmiddels ingeburgerd en wordt keer op keer
door onderzoek bevestigd. Want dat de iPod te boek staat al een
'cool gadget' is natuurlijk algemeen bekend.
Daarom is het opvallend dat
dit onderzoek van The Diffusion Group laat zien dat die 'cool'-factor pas op de zesde plaats komt.
In de leeftijdsgroep tussen 15 en 24 blijken van de redenen voor de aankoop van een iPod vooral de kwaliteit en merkbekendheid het belangrijkst zijn. In de groep van 25 tot 34 waren design en kwaliteit het belangrijkst en tussen 35 en 50 was de merkbekendheid doorslaggevend. Het totaalbeeld geeft aan dat de sociale status van de iPod pas op de zesde plaats komt, hoewel het natuurlijk discutabel is in hoeverre er in de merkbekendheid de 'cool'-factor van Apple zelf weer meespeelt.
The Diffusion Group vermeldt ook nog dat Apple een enorme prestatie heeft geleverd met creëren van de naamsbekendheid van de iPod. Andere mp3-spelers komen tegenwoordig over als imitatie, afgeleid en namaak. De iPod wordt niet gezien als een merk of subcategorie, maar als een aparte categorie op de markt.