
Samsung, Google en PayPal houden Apple niet bij
In de tech-industrie kost het tijd om iets goeds te ontwikkelen, en dat betekent dan ook vaak dat als jij de eerste bent die met iets goed komt dat het dan even duurt voordat het de concurrentie lukt om ook met zoiets te komen. Dat geeft die 'early adopter' een voorsprong, zeker als dat een grote speler is waar mensen vertrouwen in hebben.
Dit mechanisme zien we vaak bij Apple, zo heeft Samsung bijvoorbeeld net de Galaxy S6 uitgebracht en die staat werkelijk bol van dingen waarbij het duidelijk is waar de inspiratie vandaan komt. Want behalve dat het design vooral lijkt op een
iPhone 6 met wat invloeden van een iPhone 4 zien we veel dingen die we al veel langer kennen van de iPhone. Je kan bijvoorbeeld de batterij niet meer vervangen en er is geen mogelijkheid meer om een microSD er in te zetten. Bij het kiezen voor een steviger (nu trouwens ook metalen) design zijn die dingen dus komen te vervallen, iets waar ze bij Apple acht jaar geleden al achter waren.
Als je meer over die S6 wilt lezen dan kan dat in
dit artikel van The Verge.
Datzelfde mechanisme zien we nu ook bij Apple Pay. Apple heeft dat ruim vier maanden geleden gelanceerd, en nu het een doorslaand succes lijkt is de concurrentie er ook als de kippen bij. Zo heeft Google nu Android Pay
aangekondigd, "a mobile payments layer 'anybody can build on'". Het wordt dan ook geen product op zich, maar een
API waar ontwikkelaars gebruik van kunnen maken. Het duurt nog wel even voordat dit op Android van de grond komt, en ook dan zullen Android telefoons geen
Secure Element aan boord hebben.
Dit is trouwens niet het enige waar Google op Apple achterloopt, toen Apple liet weten dat iOS 8 helemaal versleuteld zou zijn liet Google ook al snel weten dat ze daar in de komende versie van Android ook voor zouden zorgen. Maar inmiddels is die uit, en kunnen we
op Ars Technica lezen dat dat helemaal niet waar is. Google zegt nu dat dit zal gebeuren in "future versions of Android".
Google is trouwens niet de enige die ziet dat Apple Pay een doorslaand succes lijkt te gaan worden, PayPal gaat natuurlijk al helemaal niet lijdzaam zitten kijken hoe Apple snel marktaandeel van ze aan het afsnoepen is. PayPal is daarom bezig met het kopen van Paydiant, het bedrijf achter CurrentC, een concurrent van Apple Pay. De
verwachting is dat die deal eind deze maand of in april rond zal zijn, dus PayPal zal waarschijnlijk minsten een half jaar achterlopen op Apple voordat ze iets operationeel zullen hebben.
Ondertussen heeft het succes van Apple Pay een schaduwkant, de verificatie van de banken bij het toevoegen van kaarten aan Apple Pay blijkt vaak zo slecht dat Apple Pay vaak gebruikt wordt
door scammers. Dat is dus geen probleem met Apple Pay zelf, maar bij de banken, die nu erg hard bezig zijn om hun systeem van verificatie te verbeteren.
Die scammers kopen natuurlijk vooral dure dingen met gestolen Apple Pay met een gestolen identiteit, de ironie is dat ze die aankopen vooral doen bij Apple Stores.