
Sharp toont IGZO displays op CES
Op dit moment is de
CES weer van start, waarbij deze show steeds meer alleen een showcase aan het worden van hardware, terwijl de makers van de software die er toe doet ontbreken. Zo zijn Apple, Amazon, Facebook en Google afwezig terwijl Microsoft nu voor het eerst ook geen acte de présence op deze show geeft.
Eén van de fabrikanten die nog steeds wel op de CES staat is Sharp, en die hebben als centraal thema in hun presentatie de IGZO displays.
De meest opvallende dingen van IGZO displays zijn dat het scherm ook nog beeld kan laten zien als het uit staat, het scherper is dan de huidige generatie displays en het veel minder energie verbruikt.
Voor het uitkomen van de eerste iPad met een Retina Display, de iPad 3, waren er al geruchten dat Apple van deze IGZO schermen gebruik zou maken, maar uiteindelijk werd er gezegd dat dat niet lukte omdat het Sharp niet lukte om deze schermen in grote oplages te maken. En dat is nu eenmaal een voorwaarde bij Apple.
Omdat Apple persé een Retina Display wilde, dat paste nu eenmaal in de totale toekomstvisie van het bedrijf, werd de iPad 3 wat dikker dan zijn voorganger. Als IGZO zijn belofte inlost en in grote getale gemaakt kan worden dan wordt de iPad 5 dunner en zal die nog veel langer op één lading meegaan.
Inmiddels benadrukt Sharp het belang van deze schermen voor het bedrijf en
gelooft bijvoorbeeld analist Brian White van Topeka Capital Markets dat deze techniek waarschijnlijk door Apple gebruikt zal gaan worden.