LaPasta om 20:08, 1-06-2012
Eerst een intro video en tutorial waar je via stappen kunt leren wat nieuw is en waar je op moet letten.
En daar gaat het al mank. Mensen willen geen tutorial of introvideo. Mensen willen gelijk starten. Net als de ervaring met de iPad. Daarom wordt alles nu ook iOS gericht.
Ik denk dat jij ze niet eens meer ziet en daarom denk je dat ze nooit gebruikt worden maar zelfs OS X Lion heeft dit.
Finder > Help > Help Centrum. (boem)
Apple kiest er alleen niet voor om deze pagina of venster autom. te starten zodra je voor het eerst binnenkomt omdat waarschijnlijk de meeste mensen al eens eerder met een Mac gewerkt hebben en dan is het irritant om het weg te klikken. Maar dat de cursor op het zoekvenster staat te knipperen daar is ook over nagedacht. En als het echt allemaal zo Easy to Use was dan zat deze functie er echt niet meer in verwerkt in tijden waar alles draait om snelheid en minder geheugen.
Mensen gebruiken dit soort functies echt wel alleen de meer ervaren mensen niet..
En bij bedrijven en producten die kiezen om dit soort vensters wel direct te starten bij het lanceren van het eerste bezoek hebben ze meestal een
Dismiss knop rechts in de hoek staan.
Het ligt er vooral aan wat je doelgroep is Facebook heeft volgens mij ook een soort Pop-up venster met klik hier al je nieuw bent en dan lopen we samen door de settings. Omdat mensen die zich aanmelden op Facebook dit vaak voor het eerst doen, dus iets anders dan een computer OS..
Als ik me niet vergis waren er heel wat topics over het verwijderen van de introductie video uit Lion door Apple. Gewoon een video met daarin wat effectjes en de tekst Welkom in 300 miljoen verschillende talen.
Zo zie je maar hoe erg het leeft zodra je het eruit haalt, het is gewoon standaard geworden waardoor je niets eens merkt dat het erin zit. Maar haal je het eruit dan valt het direct op.
Adobe software? tijdens het installeren krijg je linkjes met wat zijn de nieuwe functies? klik hier.
Daar zal denk ik toch ook wel een idee achter zitten, dat is echt niet zomaar een linkje omdat ze ruimte over hadden op het installatie-scherm.
Games:
Een Xbox game is op vandaag zo ingewikkeld dat als je er zonder ervaring aan zou beginnen je direct het gevoel zult hebben alsof je in level 25 terecht komt.
En om het spel en de besturing uit te leggen in een gedrukte handleiding is te veel werk omdat het ook een digitale versie moet hebben voor de mensen die een spel online kopen en via de cloud spelen.
Daarom maken developers vaak het eerste Level alleen omtrent de uitleg van het spel. Dit zie je zelfs op iOS terugkomen als ik me niet vergis. Angry Birds het eerste level staat vaak in het teken van "het spel uitleggen"
Maar ook Web software, WordPress, Tumblr, Blogger, Google en alle soorten Social Media werken op deze manier.
Ben je nieuw klik hier... - zo niet klik daar ...
Dat soort New User Experience vensters staat nog maar in de kinderschoenen omdat er nooit veel aandacht aan geschonken is op bepaalde punten maar het is op vandaag essentieel om in je software aan te brengen.
Handleidingen en introductie vensters lijken dood door de 'Ease of Use' maar ze zijn digitaal beter dan ooit omdat bedrijven hier hele waardevolle informatie uit kunnen halen.