[img=right]http://images.apple.com/pr/products/images/ref_ipodshuffle_front.jpg[/img]Apple's aandeel in de markt van flash-gebaseerde MP3-spelers is in Amerika gedurende februari gestegen
van 43 naar 58 procent. De iPod shuffle slaat dus nadrukkelijk aan: een stijging van 15% marktaandeel in één maand tijd. Van alle MP3-spelers met een harde schijf die gekocht wordt is inmiddels 90% een Apple iPod. En de iTunes Music Store kent nu een marktaandeel van 70%.
Deze getallen zijn dus afkomstig uit Amerika en gelden niet voor de rest van de wereld. Qua afzet is de andere kant van de plas wel bepalend voor het leeuwendeel van Apple's succes als bedrijf. Deze onderzoeksgetallen komen van bureau
NPD[/b]. Steven Milunovich van het vooraanstaande financieël adviesbureau
Merrill Lynch gebruikte de getallen in een intern advies aan klanten. En die klanten gebruiken die getallen op hun beurt om te bepalen welke aandelen er gekocht of verkocht moeten gaan worden.
Verder was er in de getallen terug te vinden dat in Japan Apple's iPod in korte tijd een marktaandeel heeft opgebouwd van ongeveer 40%. Dat zal een paar lokale electronicafabrikanten -ik noem geen namen- best dwars zitten. De site van onderzoeksbureau NPD laat trouwens ook zien dat Apple nu
5% marktaandeel heeft in de verkoop van Amerikaanse desktopcomputers. Het gaat dus over de gehele linie best wel aardig met Apple...