[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/gerucht.gif[/img]
Volgens diverse welingelichte bronnen (met name
Mashable)
zou Apple begin april een advertentie-dienst lanceren: "
iAd".
Hiermee probeert Apple een advertentie-platform te bieden,
waarmee media zoals uitgeverijen aan de slag kunnen.
Iedereen kan op z'n vingers uittellen dat de iPad een enorme
omwenteling zal betekenen voor traditionele media zoals print.
Die hele sector houdt z'n hart vast en zoekt naar enig houvast
om 'oude' business-modellen om te buigen naar nieuwe tijden.
Ze hebben het daar moeilijk mee, omdat hun hele handel nog
steeds is gebaseerd op fysieke dragers (papier) waarbij men
een wankele balans aanhoudt tussen content en advertenties.
Zoals bij iedere nieuwe techniek, zal de iPad eerst vele ideeën
doen ontstaan voor digitale versies van deze oude print-media;
zogenaamde eMagazines, die weinig anders zijn dan gepimpte
versies van de ouderwetse uitgaven. Misschien worden er wat
uitgaven opgesplitst of gecombineerd, maar 't blijft oubollig...
Daarna ontdekt men pas werkelijk nieuwe media-vormen.
Als Apple een advertentie-dienst initieert die toegespitst is op
web- en app-media, dan zou de iPad wel eens veel sneller voor
(r)evoluties in die media kunnen zorgen. Redacties en uitgevers
kunnen dan sneller en makkelijker de rendabiliteit van digitale
uitgaven verhogen. Dat scheelt hen een hoop wielen uitvinden.