geplaatst door: Peter Villevoye
Heeft de frontale aanval op Windows veel resultaat opgeleverd ?
Nu het meest opvallende onderdeel van de Switch-campagne
(de vele commercials) van de Apple.com-website verdwenen zijn
en slechts de emails en verhalen van Switchers er nog op staan,
is de campagne goeddeels ten einde.
Met een percentage dat nog steeds tussen 2 à 5% schommelt
(afhankelijk per land) lijkt het alsof er totaal geen nieuwe klanten
bij komen. Soms daalt het percentage zelfs en voelen we ons rot,
gaan we weer kaarsen opsteken of de buren vertellen waarom ze
eigenlijk een Mac hadden moeten kopen...
Zijn al onze en Apple's pogingen dan voor niets geweest ?

Vergis je niet: "computergebruikers" zijn geen vast aantal of zo.
Het aantal mensen dat met één of méér computers gaat werken
stijgt ieder jaar en iedere dag. Het absolute aantal groeit continu.
Het is daarom des te meer verwonderlijk dat een relatief kleine
marktbespeler zoals Apple, met àl zijn afwijkende werkwijzen,
relatief gezien nog steeds enkele procenten weet te bekoren.

Dat betekent dus dat ook het aantal Mac-gebruikers iedere dag,
ieder jaar, in absolute zin toeneemt - en dat gaat niet vanzelf !
Apple blijft campagnes voeren en MacFreaks blijven 'prediken'.

Switchers zoals Jeremiah hebben zelfs hun hele website gewijd
aan het uitleggen waarom Apple een goede en betere keuze is.
En zoek eens naar "windowsfreaks" op Google ? "8 results..."
Zoek op "macfreak" en je vindt er ruim 6.900 !
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Switch-commercials weg - was campagne succesvol ?
27 juli 2003 - 14:25    reactie #1
geplaatst door: macfreakie

Citaat
Peter Villevoye om 13:51, 27-07-2003

En zoek eens naar "windowsfreaks" op Google ? "8 results..."
Zoek op "macfreak" en je vindt er ruim 6.900 !


En de meeste zijn volgens mij van McDonald's ...
Switch-commercials weg - was campagne succesvol ?
27 juli 2003 - 16:55    reactie #2
geplaatst door: MacJunk
of ze werken achter de ramen. Do I need to say more? :music:

MacJunk
Switch-commercials weg - was campagne succesvol ?
27 juli 2003 - 19:44    reactie #3
geplaatst door: potetomon
ik denk dat de campagne vooral was ontworpen om de periode te overbruggen die net achter de rug is. snelheid bleef ver achter op het wintel-platform. nu kunnen ze weer 'gewoon' reklame maken. weer 'gewoon' omdat ik vergelijkingsreklame een beetje een zwaktebod vind, reklame op basis van eigen kracht heeft een sjiekere uitstraling die beter bij apple past. wel hebben we leuke dingen overgehouden aan de switch, zoals ellen feiss (en de spin-off) en de talloze parodieen.
Switch-commercials weg - was campagne succesvol ?
27 juli 2003 - 20:14    reactie #4
geplaatst door: Appleidee
Het is wel degelijk goed gegaan Apple heeft er weer meer dan 50.000 nieuwe klanten bij deze zorgen dat er extra geld in kas komt en daardoor ontstaat dan ook de G5.
Apples marktaandeel is wel wat gedaald, maar binnen 5 jaar heeft Apple wereldwijd een marktaandeel van > 6,5%.
Switch-commercials weg - was campagne succesvol ?
27 juli 2003 - 20:35    reactie #5
geplaatst door: kebdarge

Citaat

En zoek eens naar "windowsfreaks" op Google ? "8 results..."
Zoek op "macfreak" en je vindt er ruim 6.900 !


dat is natuurlijk ook omdat 'Macfreak' daadwerkelijk gebruikt wordt, het is een 'bestaand' woord.
er zijn zelfs sites met "Macfreak" in de naam...
Switch-commercials weg - was campagne succesvol ?
27 juli 2003 - 23:26    reactie #6
geplaatst door: iBookie
Toch raar, ik heb zo'n "buik"gevoel dat Apple wel degelijk meer marktaandeel heeft gekregen. Iedereen in mijn omgeving is "bekend" met Mac, maar nemen een PC omdat, tja. Maar zomaar ineens heeft ook een kennis en een vriendin een Mac genomen, zonder dat ik daar als Macfreak iets aan moest "prediken". Dit zag ik nooit gebeuren.

Misschien is het toeval, maar ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat er mensen van een Mac af willen en weer terug gaan naar Windows, is dit gewoon omdat de massa dit ook heeft ?

Ik denk dat Apple ook eens wat aan zijn naamsbekenheid moet gaan doen (in Europa), zodat mensen een beeld krijgen bij wat een Mac nou is en dat je er hetzelfde mee kunt doen als..... . Maak ook maar eens meer gebruik van de media, nu is het allemaal zo summier vind ik.
-------------------
De wereld wordt iPod en iTMS.....
www.jemida.nl/blog
Switch-commercials weg - was campagne succesvol ?
28 juli 2003 - 00:04    reactie #7
geplaatst door: Peter Villevoye
Je 'buikgevoel' heb je naar mijn idee te danken aan 2 factoren.

Allereerst heeft het ermee te maken dat je zelf een Mac hebt,
en je kennissen ook ("soort zoekt soort" en "soort treft soort").
Dan ontdek je om je heen ook opeens veel meer Macs.
Vergelijk het maar met het hebben van een bepaalde rashond.
Als je zelf een poedel hebt dan zie je opeens andere poedels,
alsof opeen iedereen ook een bouvier heeft.

Ten tweede zijn alle 'zichtbare' Macs de afgelopen 5 jaren wel
een keer vervangen door een nieuwere, meer opvallende Mac.
Ze vallen op, ze zijn oogverblindend, je kan ze niet missen.
Dit zijn geen poedeltjes, dit zijn bont-gekleurde bouviers !

Ik kan me zelfs voorstellen dat niet iedereen zo'n hond wilt...
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Switch-commercials weg - was campagne succesvol ?
28 juli 2003 - 15:49    reactie #8
geplaatst door: Dick de Roos
Ik sprak deze week op het vliegveld van Denver (ja, ja) nog een nederlander, die wilde video gaan bewerken.
Hij had net voor deze vakantie een camcorder gekocht en wilde daar iets mee. Maar dan moest hij wel een nieuwe kompjoeter, want die van hem was al vier jaar oud (pentium mezusenmezo) en die trok dat natuurlijk niet :cheesy:

Ik wist wel wat hij het beste zou kunnen kopen  :thumbs-up: APPLE!
Gaat geweldig met monteren. En met de rest ook! Geweldig! (beetje overdreven, want je moet iemand overtuigen)

Tja............ Apple. Die zijn zo duur he? Voor veel minder heb je al een Dell met alles erop en eraan. :barf:

Hij bleek bij een drukkerij te werken en "die jongens van de opmaak werken allemaal met een Apple". Er was er zelfs een die niets anders zou willen.  Maarja...........

Nee, hij hield het maar bij een Windhoos-kompjoeter.

Er is nog veel zendingswerk te doen. Apple duur??? Vergeet het maar!

Ik wil maar zeggen: de snelheid hebben we (in augustus???). Nu nog de prijzen!! :tounge:
Hoe vertel je dat een appel iets anders is dan een applesinne?
(vertaald: dat een appel iets anders is dan een sinasappel  :withstupid:  )

Aan de andere kant: ook in Mac-land zijn er voortdurend discussies over de prijsvergelijkingen tussen Mac en Dell.
Misschien is het wel duidelijker door in het vervolg gewoon te stellen dat een Mac niet met een Windhoos-machine vergeleken kan worden :shutup:

We moeten niet vergeten dat zolang M$ het grootste marktaandeel heeft, alleen dwarsliggers, einzellgangers, gelovigen, eigenwijzen, betweters en ander vreemd volk met een Mac werken (of met Linux of met Unix ofzo)

De rest hobbelt als lemmingen achter de grootste gemene deler (GGD) aan en dat is toevallig een M$-machine.
:wacko:
Switch-commercials weg - was campagne succesvol ?
28 juli 2003 - 20:16    reactie #9
geplaatst door: A Woord
In 1995 verkocht Apple 4.5 miljoen computers daarna is het alleen maar achteruit gegaan tot ongeveer 2.8 miljoen nu. Dit aantal neemt nauwlijks of niet toe. Pas als Apple weer rond de 4 miljoen cpu's verkoopt kun je pas zeggen dat het aantal gebruikers echt groeit. Is het een succes geweest?? misschien heeft het ertoe bijgedragen dat apple nog niet meer gebruikers is kwijtgeraakt.   :devil:
Switch-commercials weg - was campagne succesvol ?
29 juli 2003 - 09:13    reactie #10
geplaatst door: ElectricCat
Ik sluit me aan bij A woord.....

Volgens mij kan je echt wel stellen dat die campagne wat is tegengevallen.
Switch-commercials weg - was campagne succesvol ?
29 juli 2003 - 09:27    reactie #11
geplaatst door: Appleidee
Daar ben ik het niet mee eens.
Tot midden jaren 80 was Apple eigenlijk de enige op
deze markt, daarna kwam er goedkope rotzooi op de
markt, daarom ging Apple zich (onbedoeld) specificeren
op de profeccionele markt.
De meeste mensen kozen voor windows omdat het
goedkoop was/is en niet omdat het steeds crasht etc.
In 1998 kwam Apple weer terug in de consumentenmarkt
namelijk met de iMac, maar omdat men eigenlijk niet
veel wist van Apple (de markt was midden jaren 80 nog
niet eens zo groot als de markt die Apple nu heeft.)
heeft Apple in 1 kwartaal 10 % meer verkocht en zeker
met de komst van de G5 is dat heel hoog, omdat nu
iedereen zit te wachten daarop.
Switch-commercials weg - was campagne succesvol ?
29 juli 2003 - 22:52    reactie #12
geplaatst door: rover
Apple maakt mooie reclames maar wenige begijpen ze (zeker hier in europa).
Ik vindt dat apple veel krachtiger naar buiten moet treden (fight back for the mac, wie
kent hem nog).
De marketing hier in nederland is gewoon zielig, "we gaan de mac in de huiskamer brengen in de design shop van jan des boevrie" ja tuurlijk speel je je lekker in de kijker en voortaan kopen wij ons brood bij de groentenboer.  :thumbs-down:
Apple verkoopt gewoon minder zoals A woord ook al opmerkte, en daar moet iets aan gebeuren.
 :angry:
Een Apple kan je niet met peren vergelijken
Een Apple is niet duur een Apple is compleet
Switch-commercials weg - was campagne succesvol ?
29 juli 2003 - 23:38    reactie #13
geplaatst door: Peter Villevoye
Appeltjes verkopen niet zo makkelijk als PC-peren.
Ik ken bijna niemand (in NL) die 'toevallig' met een
Mac werkt - vrijwel iedere Mac-gebruiker kiest ervoor,
heel bewust. Tegenwoordig worden veel "computers"
(van welk ras of merk dan ook) gewoon in kantoren
neergeplempt, alsof het een gratis onderlegger is.
Logischerwijs is het aandeel mensen dat Mac kiest,
dan relatief minder maar absoluut niet onaardig.

Wat betreft Europa: ik denk dat Apple Inc. (in de VS)
een heel moeilijke balans in de gaten moet houden,
om de verkoop in Europa rendabel te krijgen. Europa
is zowel cultureel, als producttechnisch en in logistiek
een heel ingewikkeld continent (onze eigen schuld).
Marketing en verkoop gaan over heel veel lagen.

Voor ieder bedrijf dat vanuit de VS opereert is het
een hele toer om de EU-markt te betreden. Petje af
voor Apple, die als kleine dondersteen zover komt !
En dat is niet in de laatste plaats te danken aan de
grote loyaliteit en vastberadenheid van MacFreaks...
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Switch-commercials weg - was campagne succesvol ?
30 juli 2003 - 19:45    reactie #14
geplaatst door: DigiAntje
campagne had wel degelijk effect maar meer op windows gebruikers die naast de pc een mac gingen gebruiken Om a: ze de virussen van o.a. mail beu zijn b: de vrouw wel een mac in de huiskamer mooi vind staan en geen lawaai pc. en c: omdat men toch wel nieuwsgierig maakte wat mac nu zo speciaal maakt.

En ook de mindere economie doet apple goed want steeds meer bedrijven die pc gericht zijn kopen een mac om de reklame, folder en andere marketing zelf te gaan doen. Men spaart externe bureau's uit.

dus laten we zo door gaan..

digiantje
Antje (she takes it easy she uses a Mac)
Switch-commercials weg - was campagne succesvol ?
30 juli 2003 - 21:37    reactie #15
geplaatst door: A Woord
Apple doet het goed?? niet goed genoeg, als het marktaandeel van packard bell hetzelfde zou zijn als dat van Apple ging het goed met packerd bell, maar Apple moet een OS marktaandeel vergroten willen software leveranciers programma's produceren. Kenneljk vinden veel ontwikelaars het marktaandeel te klein. Verder is het zo dat als appleidee steld dat de totale markt in de jaren 80 niet zo groot was als het markt aandeel van Apple nu en dat die markt enorm is uitgebreid dan is de schade nog erger. Want in absolute aantallen verkoopt Apple een stuk minder dan in 1995 en de twee jaar daarna. Als die markt gegroeid is moet je daar van profiteren niet perse in procenten maar zeker in aantallen.
maar goed 50.000 nieuwe klanten is een start.

nog even dit!  Inderdaad veel mensen weten nog steeds niet  wat Apple is. Europa moet veel meer bewerkt worden. Steve zei dat het Apple merk net zo sterk is al coca cola??? nou zeker niet in Europa.




:barf:
Switch-commercials weg - was campagne succesvol ?
30 juli 2003 - 21:44    reactie #16
geplaatst door: MacFanSan
A Woord, eigenlijk is het iets anders: als merknaam is Apple behoorlijk bekend, ik denk zelfs net zo bekend als Cola. Iedereen weet wel wie of wat Apple is. Alleen moeten de verkeerde ideëen weggenomen worden.

Zoals geen software beschikbaar, langzaam, noem er nog maar een paar op.

Maar goed, veel werk te doen, dat is zeker.

En wij Macfreaks kunnen daar net zo goed een bijdrage aan leveren als Apple.

Amen... :wink:
Switch-commercials weg - was campagne succesvol ?
30 juli 2003 - 21:47    reactie #17
geplaatst door: Peter Villevoye
In de 15 jaar die ik al met en voor en achter en tussen Apple(s) werk,
heb ik gemerkt dat het weinig zin heeft om Apple EU "voor te schrijven"
wat jij denkt dat ze zouden moeten doen. Ze zouden heus wel willen !
Maar er is gewoon niet genoeg geld beschikbaar voor wat men wil.
Wat dat betreft is Apple net zoals het Amerikaanse overheid, vroeger:
"Don't ask what we can do for you, ask yourself what you can do for us!"

Stop je energie in het naar buiten treden met je overtuiging over Apple.
Kritiek hebben op wat en hoe Apple NL (of EU) iets doet heeft geen zin,
kost alleen maar onnodig tijd, moeite en goed humeur. En zijn zijn nu
eenmaal ook met handen en voeten gebonden aan hun budgetten.
Geloof me - ze doen hun best, en Nederland is een moeilijk land...
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Switch-commercials weg - was campagne succesvol ?
30 juli 2003 - 22:06    reactie #18
geplaatst door: A Woord
Ok dat is waar het is ook niet zo dat ik iemand iets wil voorschrijven (maar de feiten ontkennen helpt ook niet) maar het frustreerd als je merkt dat mensen geen mac kopen omdat iets wat zij willen niet beschikbaar is.  Ik steek veel energie in het promoten van (ons0 merk wat dat betreft heb ik de vraag van wat kan ik betekenen goed begrepen.

Switch-commercials weg - was campagne succesvol ?
31 juli 2003 - 09:37    reactie #19
geplaatst door: Peter Villevoye

Citaat
A Woord om 22:06, 30-07-2003
wat dat betreft heb ik de vraag van wat kan ik betekenen goed begrepen.

THEY WANT YOU !

Ik meen dat er in de US zelfs een groep is
die de "Mac Marines" heet. Beetje overdreven,
maar "when duty calls, stand up and fight !"
(by talking a lot...)
:cool:

Update: net effe gekeken en ja hoor !
http://www.macmarines.com/
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !