Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 11:40   
geplaatst door: Leon
[img=right]http://www.macfreak.nl/~redactie/static/apple.jpg[/img]Het wordt eens tijd dat Apple ons serieus gaat nemen. En met "ons" bedoel ik alle Nederlandstalige Mac websites die ons kleine kikkerlandje rijk is. Zo is er MacWereld.nl, MacNed.nl, AppleNieuws.nl, MacOSX.nl, AppleBlog.nl en niet in de laatste plaats MacFreak.nl. Websites die stuk voor stuk de Apple religie prediken en een spreekbuis zijn voor alle Apple Macintosh gebruikers in Nederland en Vlaanderen. Volledig belangeloos en met veel toewijding zorgen wij er met z'n allen voor dat er een platform is waarop vele duizenden Mac gebruikers dagelijks gratis nieuws en ondersteuning krijgen.

Natuurlijk, we krijgen persberichten toegezonden zodra Apple nieuwe producten introduceert. En soms worden we ook uitgenodigd voor pers evenementen. Maar meestal zijn die weken na de introductie van de nieuwe producten. En de eerder genoemde websites moeten het hebben van snelheid. Enige serieuze vorm van ondersteuning of support vanuit Apple bestaat niet. Wij moeten alles zelf bekostigen (uit eigen knip, via donateurs en adverteerders) en kunnen alleen dankzij enkele trouwe Apple dealers eventueel leuke acties houden. Apple zelf biedt hier geen enkele vorm van ondersteuning in.

Enige tijd geleden zijn wij van MacFreak uitgenodigd voor een pers meeting op 12 januari. Dit n.a.v. de nieuwe producten die geïntroduceerd zullen worden tijdens de keynote vandaag (10 januari). Spijtig genoeg krijgen wij vanmorgen de mededeling van Apple dat deze meeting verschoven zou worden naar 19 januari, bijna anderhalve week na de Keynote. Na zo'n lange tijd is het voor ons niet interessant meer om te komen omdat het voor onze website al lang niet meer actueel is. We zouden als we dan pas verslag doen echt achter de feiten aanhobbelen.

Ik denk dat Apple zich ook in de toekomst iets meer moet gaan bekommeren om de pro-Mac websites. Ik begreep inmiddels dat er Apple dealers (?!) meegaan naar Londen naast de reguliere pers voor een live satelliet verslag van de Keynote, maar dat er niemand van de NL-talige Mac websites uitgenodigd is om verslag te doen. De Keynote wordt ook niet meer gestreamed, dus moeten wij via niet-officiële achterdeurtjes en de Amerikaanse websites onze informatie vergaren. Dat lijkt mij persoonlijk ook niet echt in het belang van Apple. Apple Nederland strijkt hiermee deze niet te onderschatten belangrijke non-profit initiatieven toch wel een beetje tegen de haren in. Het gevolg is dan ook dat we steeds minder pro-Apple Nederland aan het worden zijn met z'n allen. Het is omdat we het merk met z'n allen een warm hart toedragen...

Goed bedoelde adviezen krijgt Apple ongetwijfeld meer dan genoeg, maar ons advies aan hun is; bekommer je eens meer om de websites die belangeloos zo gigantisch veel werk doen voor het merk Apple en beloon dat zo nu en dan eens met het soort incentive zoals Londen. Zorg er in ieder geval voor dat websites zoals die van MacFreak, MacNed, MacOSX.nl, AppleNieuws.nl, AppleBlog.nl en MacWereld.nl, die het allemaal moeten hebben van snel en accuraat informatie verzamelen én vermelden, eens NIET hun informatie moeten halen uit de VS of via allerlei andere niet-officiële achterdeurtjes. Voor de gedrukte media (die langzaam verdrongen worden door het internet (spreekt uit ervaring = MacFreak Magazine) is de snelheid niet zo van belang, voor ons websites des te meer!

Ik heb met enkele eigenaren van diverse andere Mac websites in Nederland hierover al menig discussie gehad de afgelopen tijd. Men is door de beugel genomen toch wel van mening dat Apple ons een beetje links laat liggen met dit soort belangrijke evenementen en iedereen klaagt steen en been. Spijtig, want dit soort initiatieven zijn en blijven erg belangrijk voor het merk Apple. Misschien nog wel belangrijker dan de gedrukte media! Voor de goede orde; MacFreak trekt maandelijks een slordige 600.000 (!!) unieke bezoekers en genereert meer dan 2 miljoen (!!) pageviews. Over de bezoekersaantallen die we met alle sites onderling hebben durf ik geen eens schattingen te doen, maar ik denk dat deze astronomisch hoog zijn. Dat soort cijfers zijn toch niet af te doen als "het zijn maar hobby sites". Kom op Apple; gebruik ons eens waarvoor we zijn en investeer eens een beetje in ons, en neem ons vooral serieus!
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 11:45    reactie #1
geplaatst door: MacBigfoot
 :thumbs-up:  :thumbs-up:  :thumbs-up:
Ik onderschrijf deze opinie-column voor meer dan de volle 100%!
:worship:  :worship:  :worship:
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 11:46    reactie #2
geplaatst door: jbtroost
Amen! De wereld is groter dan de alleen Amerika. Maar weet Apple Nederland wel waar ze aan de overkant mee bezig zijn? Vaak krijgen die ook achteraf (of iig later) de krenten pas te eten.
:angry:

Groet, JB
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 11:52    reactie #3
geplaatst door: hugenoot
Krijg af en toe ook het idee dat Apple zijn klanten ook niet serieus neemt, zie moederbord problemen met powerbook 15" en vergeet vooral Apple Care niet. Een investering die bij mij in twee gevallen zijn geld heeft opgebracht. Gelukkig zijn er Apple Centers (Uitgeest) en die een hoop goed maken.

Leon, je heb groot gelijk...
Met vriendelijk groet, Karel Delvoye
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 11:57    reactie #4
geplaatst door: Gmid
 :worship:
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 11:59    reactie #5
geplaatst door: Psychoprick
om heel flauw te doen:

Tijd om ons EEN serieus te gaan nemen!

Zo dacht ik het niet....Zelfs met een s is het nogal lachwekkend.

(Oei oei oei, wat ga ik me nu op de hals halen als poster met de meeste typo's)


Imac G3 400mhz, 512mb,  Imac G5 20" 1Gb
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 12:01    reactie #6
geplaatst door: SmarDazz
Apple is niet geïnteresseerd in haar dealers en vertegenwoordigers van de gedrukte en digitale media. Ikzelf heb al lang de illusie niet meer dat die houding ooit zal veranderen.
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 12:04    reactie #7
geplaatst door: Leon
@Psychoprick; a dirty mind is a joy for ever  :happy:  :wink:

@SmarDazz; misschien wel als we eens een groot blok gaan vormen en als alle websites onderling eens druk gaan uitoefenen op Apple. We bereiken met z'n allen immers het grootste percentage van de Mac gebruikers in Nederland en Vlaanderen. Een niet te onderschatten stukje pressiemiddel.
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 12:05    reactie #8
geplaatst door: vonne
Helemaal mee eens.

Maar Apple redeneert, denk ik, dat die Mac-alleseters toch wel aan hun informatie komen. En dat is natuurlijk zo. Apple hoeft ons niet meer te overtuigen. Een pleidooi om de NL websites serieus te nemen, werkt vrees ik niet. Pas als we kritisch zijn/worden valt er voor Apple iets te verliezen en een marktdeel te behouden. :confused:
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 12:08    reactie #9
geplaatst door: Leon
Vergeet niet dat er heel veel potentiële switchers eerst op de vele Mac websites komen proeven wat de Mac nu eigenlijk is. En laat dat nu juist een doelgroep zijn waar Apple op aast. Ook veel PC gebruikers nemen zo nu en dan eens een kijkje bij de "buren" en houden ons nauwlettend in de gaten.
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 12:09    reactie #10
geplaatst door: rump
Als ik ergens niet uitkom dan ren ik meestal als eerste naar t Macfreak forum wat in de praktijk dus betekent dat ik Apple helpdesks nooit hoef lastig te vallen! Jullie zouden alleen daarom al ook in London mogen zitten vanavond.
Microsoft mag dan een superhufter zijn qua marketingbeleid waardoor Apple heilig lijkt maar dr is genoeg op ze aan te merken! Wat mij betreft mogen kritischer geluiden vaker de ruimte krijgen op ons platform...
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 12:10    reactie #11
geplaatst door: Leendert
Een goed argument om bij Apple aan te dragen is: "We're doing half your sales. At least!" Go tell 'em Léon! :thumbs-up:
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 12:10    reactie #12
geplaatst door: Psychoprick
@Leon: Ja frustratie he

Maar ben het absoluut eens met het stukje....Ik heb hier (en op macosx.nl) al zo veel support gekregen. Een paar perskaarten en onkostenvergoedingen zouden niet misstaan.
Imac G3 400mhz, 512mb,  Imac G5 20" 1Gb
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 12:12    reactie #13
geplaatst door: Driftig
ik krijg zelf toch steeds meer het idee dat apple niet erg veel om zijn klanten geeft, had 2 jaar geleden 5(!) reparaties aan mijn powerbook (4400,- euro) achter elkaar (klein welliswaar speakers etc.) maar wel net 1 maand buiten mijn 1e jaar garantie (zelf betalen dus), waarna ik mijn scherm opendeed en het afbrak aan 1 scharnier. Ik heb echter tot aan het hoofd customer-care te horen gekregen dat ik dan mijn powerbook wel zal hebben laten vallen. Dit terwijl ik voor mijn werk afhankelijk ben van dit apparaat.
Dat viel me wel erg tegen, moest voor 1400 euro opdraaien aan reparatiekosten, en heb voor dat geld een pc in elkaar gedraaid. Daar heb ik nu spijt van...

Maar het ging mij er meer om dat ze je niet serieus nemen, zelfs niet als zakelijke klant.

Zodra ik het geld heb koop ik een Quad G5... :music:

(hallo allemaal trouwens!(fipo))

(Bewerkt door Driftig om 12:14, 10-01-2006)
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 12:18    reactie #14
geplaatst door: Guy
't Is voor Belgische (Vlaamse) Pro-Mac sites even zielig.
Mac gebruikers surfen niet op het web. Ze zijn op Safari en temmen een Tijger of Luipaard in hun Mac.
http://www.applechan.eu
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 12:18    reactie #15
geplaatst door: Stefan
Ben het helemaal met je eens Leon, maar hoe wil je in godsnaam druk op Apple uit gaan oefenen?
Geen Apple producten meer kopen?
Aan me nooit niet :biggrin:

(Bewerkt door Stefan om 12:19, 10-01-2006)
To infinity and beyond
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 12:19    reactie #16
geplaatst door: mvdg
Natuurlijk moet Apple de "Macfreaks" (in de meest brede zin bedoeld) waarderen. Wij dragen met zijn allen toch bij aan hun verkoop en verspreiding. Ik ben het helemaal eens met de Leon en de eerdere schrijvers dat de waardering wel wat beter duidelijk gemaakt zou kunnen worden.

Wat ik ook graag zou zien, is bijvoorbeeld het beschikbaar stellen van de nieuwste hardware aan website-houders voor testdoeleinden. Dat kost hen niks (als je aanneemt dat je het apparaat weer teruggeeft) en kan toch alleen maar positief werken? Volgens mij is dat in andere landen (bijv. VS) veel normaler dan hier op de een of andere manier.
Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 12:22    reactie #17
geplaatst door: Ruud Ravenhorst
Ook mijn ervaringen met Apple Nederland zijn niet onverdeeld positief. Van mijn schaarse persoonlijke bezoeken en contacten aan/met "Bunnik" heb ik toch sterk de indruk overgehouden dat het (helaas!) een starre, ouderwetse organisatie is met weinig gevoel voor marketing en PR.
Zo zag ik vandaag dat de Metro morgen met een 'computernieuws-pagina'  komt. Als ik Apple NL was zou ik de redactie van die pagina aan hun haren bij de keynote slepen en zo garanderen dat er morgen veel over Steve zijn speech is terug te vinden in dat blad. Maar ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat zo'n voor de hand liggende actie niet is gepland door de Bunnik-boys...

Ik zal de metro zelf maar even tippen!
Never gone back since I went to the Mac (which was in March 1984).
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 12:28    reactie #18
geplaatst door: serial c
Ik vind het eigenlijk wel prettig dat er ook 'onafhankelijke' bronnen zijn. Apple controleert (zoals vrijwel elk door aandeelhouders gestuurd bedrijf) al voldoende de informatie die over haar producten verschijnt (zie discussiepagina's op Apple's eigen website). Op een 'gesponsord' medium zit ik niet te wachten... Ik geef het initiatief weinig kans van slagen en vind dat persoonlijk ook helemaal niet erg dat Apple 'ons' niet zo serieus neemt.... met een bevoorrechte positie ontstaan namelijk ook verwachtingen. :cheesy:
deel de weelde: de vrijdagmiddagselectie
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 12:35    reactie #19
geplaatst door: Leon
@serial c; we zullen altijd onafhankelijk blijven. Echter, waar het ons om gaat is dat Apple ons wat beter voorziet van informatie. Dat is alleen maar in hun voordeel. Laten we eerlijk zijn, we zijn hier redelijk pro-Apple en zijn al bijna 8 jaar onafhankelijk maar verspreiden wél de Apple evangelie. Daar mag Apple ons best een handje bij helpen door ons te waarderen en snel en adequaat te voorzien van de (marketing)informatie die we nodig hebben.

We vragen niet om sponsoring, we zijn niet te koop, maar we willen wel onze bezoekers (en het leeuwendeel van Apple's klanten) zo goed mogelijk voorzien van nieuwsFEITEN.
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 12:38    reactie #20
geplaatst door: Appleidee
Ik vond het ook al raar dat Apple de Xserve G5 niet kon sponsoren. Ik zou Apple hierbij
graag uitnodigen voor een reactie, al hoewel die kans eigenlijk 0,001 is. Ik weet natuurlijk
ook wel dat Apple het standpunt heeft niemand te sponsoren, maar dit zit toch wel iets
anders. Ik denk dat de gezamelijke Mac sites (in Nederland) meer inkomsten genereren
voor Apple dan dat Apple aan sponsoring voor deze sites kwijt is. Ik vind het erg jammer
dan Apple zo'n standpunt heeft. In grotere landen (Duitsland, Frankrijk, VS) is het gewoon
veel makkelijker om alles door een beetje reclame te bekostigen, dat is het hier helaas
niet. Apple zou hier met heel veel dank gewoon moeten sponsoren.
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 12:44    reactie #21
geplaatst door: Leon
Of ik op sponsoring zit te wachten denk ik niet, want dan verlies je juist wél je onafhankelijkheid omdat Apple dan iets terug gaat verwachten. Neen, het gaat hier (nogmaals) alleen maar om informatie, het (bijtijds, en niet maanden later áls we al wat krijgen) beschikbaar stellen van review materiaal en eventueel ondersteuning bij acties en evenementen (zoals de MacFreak-dag).

Laten we eerlijk zijn; waarom moet een Apple dealer aanwezig zijn bij de Keynote in Londen terwijl die eigenlijk totaal geen belang heeft bij zó snel de informatie krijgen. Als je de Apple dealers de volgende dag de persberichten en prijsinformatie stuurt of op een andere wijze voorziet van informatie, is dat goed genoeg. Ze gaan echt niet meer verkopen als ze een paar uur eerder weten wat er aan zit te komen. Voor ons websites is het veel meer van belang, en dat ziet Apple helaas anders en daar zit het probleem dus.

Dat is waar het hier om draait. Snelle en adequate informatievoorziening. Nu moeten wij onze informatie halen via niet-officiële achterdeurtjes en de websites in de VS. Apple is er bij gebaat als wij correct onze bezoekers (en haar klanten) van informatie kunnen voorzien en niet op basis van niet officiële (en dus gecontroleerde) bronnen!
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 12:48    reactie #22
geplaatst door: Philip Mees
Wegens de terughollende ondersteuning van Apple NL zijn wij (Macintosh Gebruikersgroep Haarlem - MGH) zo'n drie jaar geleden gestopt met onze activiteiten.

Waar we voor die tijd bij elke keynote/produktintroduktie een uitnodiging kregen bleven die langzaam uit. Dat motiveert voor geen meter. Juist dat aanwezig zijn bij die introdukties, de apparaten meteen uitproberen en er direct met Apple NL mensen over kunnen spreken zorgde ervoor dat je een uitgebalanceerd verhaal kon publiceren. De lol was er toen vanaf.

Ik begrijp dus het gevoel van de pro-Mac websites en wens ze sterkte in hun debat met Apple NL maar het vertrouwen in de afloop is bij mij al lang geleden beschaamdt.

Succes en dat er mooie spullen mogen komen vanavond.
Do not eat iPod shuffle
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 12:50    reactie #23
geplaatst door: lector
Een mooie uitdrukking is, dat 'profeten in eigen land nooit geeerd worden'.
En dat slaat de spijker op zijn kop.

Wellicht zou er eens een onderzoekje gedaan kunnen worden onder klanten
van Apple Centra's en Postorderbedrijven als MailaMac, hoeveel van hun
klanten sites als MacFreak c.s kennen en (frequent) bezoeken,
dan heb je harde informatie in handen. Dan zijn 'pageviews' met harde
cijfers verbonden met verkochte producten althans klanten en potentiële klanten.  :biggrin:
Tijd om ons eens serieus te gaan nemen!
10 januari 2006 - 12:54    reactie #24
geplaatst door: Leon
Ruim 600.000 unieke bezoekers per maand en slechts 250.000 tot 300.000 Mac gebruikers in Nederland. Die cijfers zeggen lijkt mij meer dan genoeg. Je kunt daar de voorzichtige conclusie uit trekken dat het merendeel van de Apple gebruikers ons kent en bezoekt én dat er veel PC gebruikers (zoals de statistieken uitwijzen) tussen zitten die ons opzoeken om meer te leren over de Mac. We hebben inmiddels een aardig indrukwekkende lijst switchers op onze naam staan hier die, dankzij ons en de bezoekers, van hun PC zijn afgestapt en nu een Mac hebben. Dát lijkt mij toch zeker wel van belang én interessant voor Apple. We preken dus niet alleen voor eigen parochie, iets wat een Mac blad bijvoorbeeld wél doet...