iPod nano voortaan met beschermhoesje
11 november 2005 - 17:08   
geplaatst door: Robert
[img=right]http://static.flickr.com/32/62165703_ff87f4cd6d_m.jpg[/img]Nadat veel mensen geklaagd hadden over gebroken schermen en krassen op hun nieuwe iPod nano waren er inmiddels al meerdere Class Action Lawsuits (rechtszaken namens meerdere mensen) tegen Apple aangespannen, zowel in de V.S. als in het Verenigd Koninkrijk en Mexico.

Inmiddels had Apple al besloten om hier erg ruimhartig mee om te gaan, onder andere door met gegronde klachten aangeboden iPods zonder veel problemen om te ruilen.

Nu is op Engadget en iLounge te lezen dat de iPod nano nu met een eigen beschermhoesje wordt geleverd.

Op deze, nogal matige, foto is het hoesje in ieder geval duidelijk te zien.



We hopen dat dit het einde van de klachten betekent, maar betwijfelen dat gezien het belang van de betrokken advocaten in dergelijke rechtszaken.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
iPod nano voortaan met beschermhoesje
11 november 2005 - 17:17    reactie #1
geplaatst door: fabb
offtopic: kofschip fokschaap spellingscheck..........bitte.
"E pur si muove!"
iPod nano voortaan met beschermhoesje
11 november 2005 - 17:31    reactie #2
geplaatst door: Missundaztood

Citaat
fabb om 17:17, 11-11-2005
offtopic: kofschip fokschaap spellingscheck..........bitte.
Leg dit even uit, want dit snap ik nou weer niet
iPod nano voortaan met beschermhoesje
11 november 2005 - 17:46    reactie #3
geplaatst door: Robert
Er stond 'geklaagt' i.p.v. geklaagd, is inmiddels gecorrigeerd...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
iPod nano voortaan met beschermhoesje
11 november 2005 - 20:01    reactie #4
geplaatst door: Ruud Ravenhorst
Alsof er iemand is die zo'n lelijk hoesje om zo'n mooie gadget gaat doen...
Never gone back since I went to the Mac (which was in March 1984).
iPod nano voortaan met beschermhoesje
11 november 2005 - 20:04    reactie #5
geplaatst door: Ger Nijkamp
Het juridisch dichtspijkeren van een bedrijfsrisico. Zo moet je dat hoesje zien.
Niet als een mooi hoesje. Zo kan Apple Legal voor de toekomst hardmaken
dat krassen nooit veroorzaakt kunnen zijn door oordeelkundig gebruik...

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
iPod nano voortaan met beschermhoesje
11 november 2005 - 22:21    reactie #6
geplaatst door: Plexyglazz
Ger, bedoel je niet dat ze juist door onoordeelkundig gebruik veroorzakt zijn dan?
iPod nano voortaan met beschermhoesje
11 november 2005 - 23:52    reactie #7
geplaatst door: Borgmonster
@Plexyglazz: waarschijnlijk niet, maar misschien wel veroorzaakt ... :tounge:

Wat daarentegen wel een leuk hoesje voor de iPod nano is, is deze!! :devil:

Prachtig!

Ik heb ondertussen geprobeerd contact met hen op te nemen, maar tot nu toe geen reactie ontvangen.  :sad: Zodra er nieuws is, laat ik het weten!
iMac 21.5" | 3.06 GHz | 1 TB | 4 GB| Magic Mouse - iPod nano 16Gb 5e gen. Quidquid latine dictum sit, altum viditur -  MacBook Pro 17" SSD - MacBook Pro 13" - iPhone 6S - iPhone 11 Pro
iPod nano voortaan met beschermhoesje
12 november 2005 - 17:45    reactie #8
geplaatst door: Ger Nijkamp
Citaat
Plexyglazz om 22:21, 11-11-2005
Ger, bedoel je niet dat ze juist door onoordeelkundig gebruik veroorzaakt zijn dan?

In een eventuele rechtzaak is het handig als je kunt aantonen dat je er als fabrikant alles aan gedaan het hetgeen je ten laste wordt gelegd te voorkomen. In het geval van Apple is dat niet zo geweest, en da's uitermate onhandig van ze. Komt het tot een rechtzaak, dan kan juist dat punt ze nog wel eens op gaan breken.

Apple koos er voor om die verantwoording bij de eindgebruiker te leggen. Steve Jobs demonstreerde bij de introductie van de iPod nano dat je 'm zó in je spijkerbroek mag steken. Phil Schiller zei zelfs letterlijk dat men maar een hoesje van een derde partij aan moest schaffen. Phil is inmiddels zeker aan z'n jasje getrokken door Apple Legal en Steve heeft vast spijt van de manier waarop hij de nano het daglicht liet zien. De vraag in zo'n rechtzaak gaat worden: "Heeft Apple alles gedaan om krassen en/of beschadigingen te voorkomen." Nee, dus.

Vandaar nu dit knullige hoesje. Want hoe simpel ook, hierdoor kan de eindgebruiker nooit meer claimen dat de krassen de schuld zijn van Apple. Apple zegt: "Gebruik dit hoesje dat gratis meegeleverd is". Doe je dat niet en krijg je krassen, dan is dat jouw probleem. Indirect geeft Apple met dit hoesje zelfs toe dat de iPod zónder zo'n hoesje krast.

Ik geef de eisers van iPod's die zonder hoesje zijn uitgeleverd een goede kans de zaak te winnen. Het enge is dat dit massaclaim-advocaten zijn. Je filed een complaint en gaat landelijk adverteren om schadegevallen binnen te halen. D'r worden zelfs televisiespotjes uitgezonden om je aan te melden als je iPod bekrast is..! Als je dat doet, teken je gelijk voor een percentage dat ten gunste komt van het advocatenkantoor als de rechter schadevergoedingen gaat toekennen. Hoe meer gevallen, des te meer centjes. Kassa voor de advocaat..!

Een voorbeeldje van zo'n clubje lawyers: een waslijstje massaclaims. De iPod staat er tussen, maar ze doen ook al 'onderzoek' naar 'G5-eigenaren die last hebben van uitval van hun machine'. Opvallend aan het lijstje is dat het eigenlijk alleen hele grote firma's betreft die voor van alles en nog wat worden aangeklaagd. Wil je meedoen aan zo'n aanklacht kun je jezelf snel en simpel online aanmelden. Hoppa; wéér een klant..!

Dat dit niets meer met rechtspraak te maken heeft, maar zuiver gaat om geld verdienen mag duidelijk zijn. Het werkt echter wel zo. Daarom is zo'n zaak als dit betreffende een product dat met miljoenen tegelijk wordt verkocht een regelrecht bedrijfsrisico voor Apple. De wet van de grote getallen gaat werken en je bent als bedrijf enorm kwetsbaar in dit soort situaties...

Even een boeken-tip in dit kader: 'De Claim' van John Grisham. Een geweldig verhaal dat zich rond dit thema afspeelt. Als je het uit hebt, begin je ook te begrijpen waarom dit soort situaties in de US zo werken en waarom grote bedrijven zich aan alle kanten juridisch moeten indekken.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
iPod nano voortaan met beschermhoesje
14 november 2005 - 09:37    reactie #9
geplaatst door: Panico
Een borrel (in een glas) past ook best in mijn broekzak, hoor!

En in USA moest Philips toch ook eens een mevrouw haar hondje vergoeden (toen ze hem in de magnetron had willen 'drogen')?

De moraal: als je een mooie zonne(n)bril koopt, moet je er ook een hoesje bijnemen.

Vrijdag hoorde ik in een Macwinkel dat de nano tijdelijk uit de handel was genomen vanwege die toestanden...

:apple:
http://www.pauldj.nl/  ("Interesting reaction! But what does it mean?")