[img=right]http://a772.g.akamai.net/7/772/51/689097eb959e69/www.apple.com/itunes/images/indexaax_042803.gif[/img]De iPod, de iTunes Music Store (iTMS), iTunes en het Digital Rights Management (DRM) van Apple staan vrijwel continue in de belangstelling. Een korte update van een aantal 'lopende zaken'.
Real Networks CEO Rob Glaser lijkt inmiddels helemaal bezeten van een samenwerking met Apple op het gebied van DRM: deze week noemt Glaser het Apple-systeem om muziek legaal te beheren en te verkopen via het internet
'een Sovjet-model'[/b]. Ik ben benieuwd wat -ie- volgende week verzint om Steve Jobs te irriteren.
IBM heeft inmiddels ook zijn eigen DRM-systeem geïntroduceerd naast Apple, Microsoft, Real Networks en Sony. Het wordt er allemaal niet duidelijker op. Wat wél duidelijk is, is het tabelletje onderin
dit artikel[/b] over het IBM DRM. Het aantal breedband-gebruikers stijgt, Kazaa verliest terrein en iTunes groeit als kool. Leuke data.
In Amerika gaan in navolging van de Pepsi-aktie nu ook de ijsverkopers
Ben & Jerry's[/b] nog eens 50.000 iTunes-liedjes weggeven aan hun klanten. Ik hoop dat als de Europese iTMS er eindelijk is, wij óók dit soort akties mogen verwachten.
Apple's iTunes Music Store is door de International Academy of Digital Arts and Sciences genomineerd voor maar liefst
drie Webby Awards[/b]. De muziekwinkel dingt mee naar een award in de categorieën 'commercieël', 'muziek' en 'service'. Kat in 't bakkie, zou ik zeggen...
Dat de iPod een succes is, is ook te zien aan de hoeveelheid accessoires die er voor 't muziekwondertje van Apple te krijgen is: het zijn er al
meer dan 200[/b]. Fabrikant Belkin heeft becijferd dat één op de vijf iPod-kopers ook een Belkin accessoire aanschaft. De
iPod hoesjes van Gucci[/b] -die maar liefst 195 US dollar per stuk kosten- gaan in High Society-kringen als warme broodjes over de toonbank: de Gucci-winkel in Beverly Hills is al uitverkocht.
Zo. Nu ben je weer helemaal bij met alle muzikale weetjes van dit moment..!