[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/profitpod.jpg[/img]Apple vreest verwatering van hun merknaam 'iPod'. Om die reden is de juridische afdeling van de hard- en softwarebouwer bezig soortgelijke productnamen van de markt te dwingen. Op zich is dit volstrekt logisch: wie zijn merknamen onvoldoende beschermd loopt namelijk het risico dit merkrecht kwijt te raken. Zo is farmaceut Bayer in bepaalde landen het recht op hun merknaam 'Asperine' al kwijt geraakt. Dit gegeven zorgde er vorige week ook voor dat zoekmachine Google het algemene werkwoord 'googelen' probeerde
aan te vechten. Allemaal om één en dezelfde reden.
Het is niet zo gek dat fabrikanten hun merknamen willen beschermen. Productnamen als 7-Up, Luxaflex en Maggi zijn inmiddels synoniem voor een soort. In feite hebben we het hier over
limonade,
horizontale lamellen en
aroma hoewel niemand die benoemingen nog gebruikt om die producten te duiden. Het likeurtje 'Amaretto' is inmiddels ongemerkt omgedoopt tot 'Di Saronno' omdat de soortnaam 'Amaretto' niet voldoende registreerbaar bleek. Toch noemt de volksmond iedere bruine amandellikeur 'Amaretto'. Dezelfde bedreiging kan de iPod treffen waardoor elke willekeurige MP3-speler zo genoemd zal worden. Da's helemaal niet erg maar je moet er als fabrikant dan wél voor zorgen dat de enige echte iPod van jou is. En dat probeert Apple dus ook.
Op wie heeft Apple het gemunt..? Ons eigen Nederlandse iPod-tijdschrift
iPodFan is een bekend voorbeeld. Hoewel duidelijk is dat dit blad de verkoop van de witte muziekspeler alleen maar ondersteunde wilde Apple niets weten van het gebruik van de naam 'iPod' in de titel. Het blad is inmiddels van de markt verdwenen. Als je weet dat de algemene Engelse term 'pod' alleen een 'schil' beschrijft (zoals van een peultje) wordt het al iets bedenkelijker dat ook de firma
TightPod een brief van Apple's juridische afdeling heeft ontvangen. Er is hier alleen sprake van beschermhoezen voor laptops en nergens komt er een muziekspeler in het verhaal voor.
Bijna onbegrijpelijk wordt het pas met de
Profit-pod. Dit apparaat heeft werkelijk niets met laptops of muziekspelers van doen. De Profit-pod is een teller die voor gokhallen de standen van gokmachines kan bijhouden. Niks wit, niks muziek, niks computer. Ook in dit geval heeft Apple de fabrikant gemaand de merknaam te verwijderen. Waarschijnlijk aangespoord door het enorme succes van hun eigen
profit pod heeft de juridische afdeling van Apple een gokje genomen door ook deze fabrikant aan te schrijven. Want terecht of onterecht; in de meeste gevallen zal men het juridisch gevecht met Apple niet aangaan dankzij de torenhoge juridische kosten die dan in het verschiet liggen. En zo bereikt Apple precies haar doel.
Bron: Adformatie[/url].