Uitvallende MacBook: het probleem in beeld
17 oktober 2006 - 22:39   
geplaatst door: Ger Nijkamp
Over het spontaan uitvallen van exemplaren van Apple's Macbook is veel te doen (geweest). Apple neemt machines die last hebben van dit verschijnsel keurig terug om het probleem op te lossen. Toen het probleem zich in het begin openbaarde verving Apple het volledige moederbord, inclusief koelelement. Inmiddels worden alleen koelelementen vervangen. De exacte lokatie van het probleem binnen (sommige) MacBook's wordt daarmee zichtbaar:



Op de foto liggen een orgineel en een vervangend koelelement op elkaar gestapeld. Bij de orginele zijn de zwarte kabeltjes vastgesmolten. Bij het vervangende exemplaar zit er een stukje tape over diezelfde kabeltjes. Omdat dit het enige verschil tussen de elementen is moet hierin het probleem gezeten hebben.

Méér foto's van de binnenzijde van de MacBook en het vervangen van het koelelement kun je op deze Flick fotopagina zien. De commentaren leggen uit hoe e.e.a. in elkaar zit.
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Uitvallende MacBook: het probleem in beeld
17 oktober 2006 - 22:53    reactie #1
geplaatst door: aequitas
Ik heb zelf al eens zo'n sink vervangen bij een macbook, toen was het probleem nog niet zo bekend. Het probleem is dat de kabeltjes op de oude sinks smolten en daardoor kortsluiting maakten wat leidde tot de shutdown.
Uitvallende MacBook: het probleem in beeld
17 oktober 2006 - 23:54    reactie #2
geplaatst door: iguana9999
Het enige verschil is dat bij de nieuwe heatsinks de "sokjes" rond de kabels verder doorlopen naar achteren. Als je goed kijkt zie je het op de nieuwe heatsink onder het kapton tape. Bij de oude zie je dat ze aan elkaar zijn gesmolten. (dus geen lijm) bij de nieuwe zie je dat het zwarte omhulsel (sokje) verder doorloopt en dus het samensmelten van de kabels tegen gaat.

Wat een klein stukje hittebestendig plastic toch niet kan doen. :biggrin:
Uitvallende MacBook: het probleem in beeld
18 oktober 2006 - 00:04    reactie #3
geplaatst door: Floris W
Ik heb ook het probleem gehad, alleen was bij mij er nog iets
aan de hand. Dat als ik um opstartte dan kreeg ik een grijs
scherm met witte randjes. Dus PRAM resetten en hij deed het
weer maar het was niet fijn. Ik mijn MacBook opsturen naar
een AASP. Ok, ik moet 3 weken wachten want moederborden
zijn niet te leveren, heatsinks wel dus die hebben ze maar
alvast vervangen.

Na 3 weken bel ik naar de AASP of het nog lang gaat duren
want ik was het onderhand zat. Die zeiden dat ik naar Apple
moest bellen en dan met Customer Relations moest gaan praten.

Nou ik bellen en ik zeggen van dat ik dat ding NU nodig heb
en dat ik niet nog eens 6 weken (was de prognose) ga wachten.
Ok, zij zeggen ik zal kijken wat ik eraan kan doen.
Volgende dag ligt er een logicboard bij de AASP (dan zijn ze
in een keer wel leverbaar), en vandaag is ie bij mij teruggebracht.

Krijg ik um terug, doet de batterij het niet, zit er een kras op,
zit er een spleet tussen het wit en het grijs waar je met je polsen
op ligt (ik weet dat het veelvoorkomend is maar die zat er eerst niet).
Vlekjes op de bovenkant, de muisknop doet het niet of amper en
er zijn lijkt het wel stukjes uit het witte randje op de voorste hoek aan
de kant van de poorten.

Nou ik opbellen, wordt opgestuurd en dan kijkt de AASP ernaar.
Overigens heeft de AASP mij altijd met respect en goede klantgericht-
heid behandeld.

Ik ga nu proberen om een nieuwe te eisen, want ik vind de totale
gang van zaken niet helemaal prettig.

Mensen nog suggesties?

Floris W
Op zoek naar een Mac winkel in de regio Tilburg? Ga naar http://www.computeltilburg.nl
Uitvallende MacBook: het probleem in beeld
18 oktober 2006 - 00:20    reactie #4
geplaatst door: Ger Nijkamp
Citaat
iguana9999 om 23:54, 17-10-2006
Bij de oude zie je dat ze aan elkaar zijn gesmolten. (dus geen lijm) bij de nieuwe zie je dat het zwarte omhulsel (sokje) verder doorloopt en dus het samensmelten van de kabels tegen gaat.

Het is inderdaad versmolten, iguana9999. Ik heb de tekst enigzins aangepast.

[ Ger ]
Website: gernijkamp  
Linkedin: gernijkamp
Uitvallende MacBook: het probleem in beeld
18 oktober 2006 - 00:26    reactie #5
geplaatst door: hitchhiker
Lijkt me de goede benadering, Floris. Laat je niet opnaaien, maar ook niet met een kluit het riet in sturen.

Zoals iguana9999 zegt is die sok de échte oplossing tegen het smelten, of je die vervolgens lijmt of taped doet er niet zoveel toe. Je hebt goede kans dat nieuwe MacBooks straks van zichzelf een gelijmde sok krijgen.
Uitvallende MacBook: het probleem in beeld
18 oktober 2006 - 08:54    reactie #6
geplaatst door: iguana9999
Alle nieuwe Macbooks die je nu koopt hebben de aangepaste heatsink, dus die zouden niet mogen uitvallen en doen dat ook niet.

Wat betreft sommige macbooks met grijs scherm bij opstarten of strepen in het beeld. Dit is opgelost in de 10.4.8 update. Dus voor mensen die nog niet geudate hebben en een macbook gebruiken.

Updaten die macbook
Uitvallende MacBook: het probleem in beeld
18 oktober 2006 - 09:33    reactie #7
geplaatst door: Dick de Roos
Interessant om te zien dat de aansluitkabels naar het MB ook langer zijn en meteen een knik hebben gekregen om eventuele verlenging te kunnen opvangen. Blijkbaar kan dat, in elk geval in theorie, ook een probleem opleveren.
Uitvallende MacBook: het probleem in beeld
18 oktober 2006 - 11:29    reactie #8
geplaatst door: svekke

Citaat
iguana9999 om 8:54, 18-10-2006
Alle nieuwe Macbooks die je nu koopt hebben de aangepaste heatsink, dus die zouden niet mogen uitvallen en doen dat ook niet.

Wat betreft sommige macbooks met grijs scherm bij opstarten of strepen in het beeld. Dit is opgelost in de 10.4.8 update. Dus voor mensen die nog niet geudate hebben en een macbook gebruiken.

Updaten die macbook


Ik heb die strepen ook gehad. Een tijdje geleden die update gedaan, vervolgens herstart.. en guess what.. ik kreeg weer die strepen !! Kan het zijn dat die update pas wordt doorgevoerd nadat hij volledig is herstart ?

Overigens :

Ikzelf heb al 3x m'n macbook moeten terugbrengen :
- Verkleuring van de case en toetsen (groene kleur)
- het bovenstaande randomly shutdown probleem
- Nog eens verkleuring (deze keer zwart)

Nu heb ik een week m'n macbook terug na de herstelling van het RSS-probleem en de verkleuring, en het handpalm-oppervlak begint weer zwart uit te slaan.

De service van Apple trekt trouwens op geen fluit.
Omdat ook de buitenkant van m'n macbook verkleurd is, moest ik naar Apple Support bellen voor een zogenaamde CS-code. Toen ik vervolgens bij de Reseller kwam zeiden ze dat ze die buitenkant niet konden herstellen, omdat mijn probleem niet werd "goedgekeurd" door Apple, en dat ik nog maar eens moet terugbellen en vragen naar de naam van die telefonist.

Ik heb het gevoel dat ik alle problemen van de Macbook al eens gehad heb, en dat het nog niet zal ophouden. Ik bereid me dan ook al voor op de volgende RSS-shutdown en sla al m'n werk op naar een USB-stick

(Bewerkt door svekke om 11:34, 18-10-2006)
Uitvallende MacBook: het probleem in beeld
18 oktober 2006 - 14:24    reactie #9
geplaatst door: JJK
Ik ga vanmiddag ook maar eens bellen met Apple. Sinds een paar dagen nu ook het RSS met mijn MacBook 1.83 Ghz.
Uitvallende MacBook: het probleem in beeld
18 oktober 2006 - 15:04    reactie #10
geplaatst door: hitchhiker

Citaat
Dick de Roos om 9:33, 18-10-2006
...dat de aansluitkabels naar het MB ook langer zijn en meteen een knik hebben gekregen...

Ik zie 2 kabeltjes met een knik, die gaan niet naar het moederbord, maar naar de thermistors én het is de oude versie van die koelplaat.
Zie jij een knik die ik niet zie? :confused:
Uitvallende MacBook: het probleem in beeld
19 oktober 2006 - 16:28    reactie #11
geplaatst door: djdata
Mijn zwarte macbook is inmiddels ook al ettelijke malen uitgevallen, vanmorgen weer eens nadat ie het 1,5 week weer goed had gedaan, het vreemde is alleen dat ie gewoon koud is en niet warm wanneer die uitvalt, wellicht dat de draadjes al een keer te warm zijn geworden en dat ze al versmolten zijn , maar nu valt ie dus ook uit als ie niet warm is.
Bij apple zeiden ze je moet het ram even goed aandrukken, ik zei dat is ook pas geleden vervangen dooor nw ram , door gecertificeerd personeel dus dat kan het niet zijn.
Nu kreeg ik een case number en moest ik het probleem gaan melden bij de winkel waar ik de macbook heb gekocht.Zal mij benieuwen hoe dit allemaal afloopt.

Live Long And Prosper
Uitvallende MacBook: het probleem in beeld
19 oktober 2006 - 18:38    reactie #12
geplaatst door: MacFanGuy
djdata: ik snap het probleem niet. MacBook die vanzelf uitvalt = kapot. Oftewel, laten repareren... Dus tenzij je winkel ook Authorised Repair centre is, zullen ze zelfs met een casenummer niks voor je kunnen betekenen.

Als ze wel mogen repareren, niks aan het handje! Er wordt een nieuwe heatsink besteld en klaar.
Huh? Wat is dat, een PixelFreak?
Uitvallende MacBook: het probleem in beeld
20 oktober 2006 - 01:27    reactie #13
geplaatst door: Thomas Schlijper
Zo keurig gaat Apple helemaal niet om met dit probleem. Mijn witte MacBook 2.0Ghz kreeg anderhalve week na aanschaf de eerste uitvalproblemen. Ik was in het buitenland en ging bij thuiskomst, een week later, naar MacHouse in de Raadhuisstraat, Amsterdam. Omdat er inmiddels twee en een halve week sinds de aankoop verstreken waren, kwam ik al niet meer in aanmerking voor een nieuwe MacBook. De grens voor omruil ligt op twee weken. En ik als klant werd niet op m'n woord vertrouwd dat de MacBook binnen die twee weken termijn al moeilijk begon te doen.

Het heeft acht (8!) weken geduurd voordat ik mijn MacBook van de reparatie-afdeling terug kreeg. Tussentijds heb ik wel een PowerBook 15" te leen gehad, maar deze reparatieduur voor een gloednieuwe computer is belachelijk.

Ebru Umar, columniste bij dagblad Metro, kreeg hetzelfde probleem met haar zwarte MacBook en ik waarschuwde haar dat het wel even kon gaan duren. Ze besloot contact op te nemen met de manager van de winkel en dat lukte niet per telefoon of e-mail, nee contact kreeg ze pas na een column over Apple en dit probleem in de krant. Apple Nederland in rep en roer, de winkelmanager schrok wakker. De ochtend van publicatie werd haar onimddellijk een MacBook Pro ter vervanging aangeboden, en die belofte is inmiddels ingelost.

Ik werd voor de keuze gesteld:
- de gerepareerde computer (die net na 8 weken klaar was) 24 uur laten testen en terug nemen met de belofte dat als ie onverhoopt nog eens zou uitvallen ik alsnog een nieuwe zou krijgen, of
- nu een nieuwe computer opeisen.
Omdat ik de positie van de reseller, de winkelier die klem zit tussen Apple en de klant, treurig vind, besloot ik genoegen te nemen met de gerepareerde MacBook.

Binnen twee weken begon het gelazer met uitvallen wederom. Gelukkig had de winkelmanager mij de belofte gedaan de computer dan alsnog om te ruilen. Maar nu blijkt dat hij daarvoor toestemming van Apple Nederland nodig heeft. En die toestemming blijft al weken uit. Half juni kocht ik de MacBook. Het is nu half oktober, vier maanden later, en ik heb nog steeds geen werkende laptop.

Ik wens iedereen met hetzelfde probleem veel sterkte, want een oplossing lijkt toch echt nog niet voor handen. Bij mij is zelfs het hele moederbord vervangen en dat heeft niet mogen baten.

Schandalig hoe Apple dit probleem niet oplost. Het woordje 'keurig' in het MacFreak-artikel over dit onderwerp schoot me dan ook in het verkeerde keelgat. En ik ben een groot Apple fan, dus dat doet extra pijn. Ik weet in ieder geval wel dat ik nooit meer een computer bij een Apple-reseller zal aanschaffen, de reseller kan namelijk niks behalve verwijzen naar het grote Apple dat hem niet helpt. Apple direct benaderen heeft geen zin, Apple verwijst je terug naar de reseller als je de computer niet direct bij hem, bij Apple dus, gekocht hebt. En zo draait Apple eigenlijk langzaam de winkels de nek om.

De MacBook-affaire is een vieze smet op het merk Apple. Helaas lijkt het Apple, ondanks (of dankzij?) het wereldwijde succes, geen barst uit te maken dat er tientallen, honderden, duizenden? trouwe gebruikers weken, maanden met onwerkbare apparaten in hun maag zitten. Schandalig.
Uitvallende MacBook: het probleem in beeld
20 oktober 2006 - 07:30    reactie #14
geplaatst door: Leon
Ik heb jouw verhaal (en dat van Ebru) gelezen, maar is het Apple die hier een steek laat vallen, of is het de dealer waar jullie 'm aangeschaft hebben. Als ik het zo lees allemaal, dan zou mijn vinger niet echt richting Apple wijzen. Ik weet, het is verwarrend omdat het Apple Centres heette vroeger vroeger (tegenwoordig Premium Reseller), wat impliceert dat het Apple zelf is, maar het is gewoon een detaillist die los van Apple staat.

Ik heb héél veel Mac's gehad, ook wel eens een Mac (of scherm) met een hardware probleem. Apple is geen perfect merk, er werken mensen en mensen kunnen fouten maken. Die fouten zijn ALTIJD keurig verholpen door het vervangen (of snel repareren) van het defect door de dealer in kwestie, of door Apple zelf. Als het erop lijkt dat ik er met de dealer niet uit kan komen, neem ik altijd direct (zelf!) contact op met Apple. Die nemen het probleem aan en lossen het op. Mijn vaste dealer zorgt zelfs voor vervangende apparatuur wanneer m'n machine (of scherm) defect is en Apple zelf ruilt het aan de deur om voor een nieuw exemplaar (in geval van een situatie zoals die van jou). Dat is mijn ervaring weer met Apple.

Mijn vraag; heb je ook Apple zelf even gebeld en hoe reageerde die?! Ik kan me namelijk echt met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat Apple zelf geen actie ondernomen zou hebben. Wellicht is de store manager door drukte het vergeten (ik noem maar wat) te melden aan Apple, waardoor jij onnodig lang moet wachten. Het is immers een bekend probleem en Apple is gevoelig voor mensen die enige bekendheid genieten (zoals jij) en ontevreden zijn over hun hardware. Ik durf te wedden dat een telefoontje naar Bunnik je probleem binnen een week had opgelost.
Uitvallende MacBook: het probleem in beeld
21 oktober 2006 - 00:34    reactie #15
geplaatst door: Thomas Schlijper
Voor mij is het allerminst verwarrend. Ik geef al aan dat ik het onderscheid tussen Apple en een Apple-reseller kan maken. 'n Paar maanden geleden heb ik in Bunnik al m'n beklag gedaan over de reseller die zegt een computer na twee weken niet meer te kunnen omruilen. Aan de telefoon met Bunnik werd me destijds gezegd dat die regel ook wel eens wat soepeler toegepast kan worden, maar ja, ik had de computer niet bij Apple gekocht dus kon Apple niks voor me doen. En de reseller zegt dat de regel door Apple wel strak gehanteerd wordt. De partijen wezen dus naar elkaar met de klant als verliezer. En ik snap de situatie nog wel, ik snap dat de reseller niet uit eigen zak een nieuwe laptop kan leveren, maar een minder ingelezen Apple-klant zal zich simpelweg geschoffeerd voelen.

Op jouw aanraden, Leon, heb ik vanmiddag na vier maanden nog maar eens met Apple in Bunnik gebeld en er zou nu contact met de reseller, MacHouse Raadhuisstraat, gelegd worden.
Gevoeligheid voor enige bekendheid van de klant zou geen rol mogen spelen, alle klanten dienen met dit probleem een stuk vlotter geholpen te worden.

Wordt vervolgd.
Uitvallende MacBook: het probleem in beeld
21 oktober 2006 - 00:57    reactie #16
geplaatst door: BelgianBull
Wel erg dat je "bekend" moet zijn om correct geholpen te worden...
..:: Switcher ::..
> Commodore Amiga > PC > Mac
Uitvallende MacBook: het probleem in beeld
21 oktober 2006 - 16:54    reactie #17
geplaatst door: Leon
Nee, het is niet zo dat je "bekend" moet zijn,
maar het helpt wel.
Uitvallende MacBook: het probleem in beeld
18 maart 2008 - 01:31    reactie #18
geplaatst door: TvdK
Na alles te hebben gelezen, toch besloten hier ook een gokje te wagen. Wat is er aan de hand? Welnu, mijn macbook 2ghz dualcore valt sinds enkele weken ook spontaan uit. In eerste instantie bleef het bij een enkele keer maar het gebeurde steeds vaker totdat ie niet eens meer wilde opstarten. Ik heb het overigens over uitval op de batterij. Het vreemde van de zaak is dat de batterij in veel gevallen zo'n 80% vol was dus dat zou het probleem niet mogen zijn. Welnu alles gereset natuurlijk, pram, power management etc de hele rits. Hielp allemaal niet. Uiteindelijk weg gebracht naar zo'n apple repair centrum die er een heel nieuw logic board in hebben gezet. En ja hoor, vandaag weer opgehaald... leek even goed te gaan, ze hadden 'm daar het hele weekend laten aanstaan dus het zou weer goed moeten zijn, maar niets is minder waar. Vanavond, ik doe 'm weer open en bam, uit, en opstarten ho maar terwijl en nog 3 lampjes van de batterij branden.


Het lijkt mij geen heatsink probleem want aan de adapter blijft ie het vooralsnog gewoon doen. Logic board kan dus ook eigenlijk wel uitgesloten worden... maar wat blijft er dan nog over? Wie heeft voor mij het verlossende woord want ik begin het - als ware apple ambassadeur notabene - goed zat te worden?!