Verschuivingen door nieuwe iTunes prijzen
14 april 2009 - 08:46   
geplaatst door: mvdg
[img=right]http://macfreak.nl/base/data/news/images/itunes7_logo.jpg[/img]Het Amerikaanse Billboard magazine, dat informatie verzamelt over de muziekindustrie, heeft een eerste analyse gemaakt van de gevolgen die de recente prijsaanpassingen in iTunes (en andere online winkels) hebben voor de verkopen.

Tracks uit de Billboard top 100 die van $0,99 naar $1,29 gingen, verloren gemiddeld 3 posities in de lijst ten opzichte van tracks die onveranderd bleven op $0,99. Voor een track die bijvoorbeeld van positie 42 terugvalt naar 45 betekent dat een verlies van ongeveer 3,5% in verkoopaantallen. In de hogere regionen zijn de getallen groter en daarmee ook de verschillen: om terug te vallen van positie 4 naar 7 moet een track 19% minder worden verkocht.

Hoewel dit nog maar de eerste cijfers zijn, lijkt het er op te wijzen dat de tactiek van de platenmaatschappijen voor hen zijn vruchten afwerpt. De prijsverhoging van $0,99 naar $1,29 is immers een verhoging van 30 procent. Dus zelfs als de aantallen met 20% teruglopen wordt er nog steeds meer winst gemaakt. Tegelijk is wel bewezen dat de prijs dus daadwerkelijk een flinke invloed heeft op de verkoopaantallen en dat deze dus effectief ingezet kan worden als marketing-instrument.

Bron: Billboard.biz
Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
Verschuivingen door nieuwe iTunes prijzen
14 april 2009 - 13:47    reactie #1
geplaatst door: Maikel22
Stel dat ze nou elk nummer zeg maar €0,05 maken, dan word het illegaal downloaden minder aantrekkelijk ten opzichte van de kwaliteit en het gemak die de iTunes Store biedt. Legaal downloaden is gemakkelijk en voelt vrijer.
Dus....
Verschuivingen door nieuwe iTunes prijzen
14 april 2009 - 14:03    reactie #2
geplaatst door: mvdg
Tja, het jammere is dat dit onderzoek er juist op wijst dat de vraag naar muziek zich prijs-inelastisch gedraagt.
In gewone mensentermen: als je de prijs omhoog gooit, neemt de vraag wel af, maar niet zoveel als de toename van de prijs. Zoals in het genoemde geval: prijs gaat 30% omhoog, vraag neemt 10 of 20% af. Als fabrikant is het dan dus niet interessant om de prijs te verlagen maar juist om te verhogen. Immers, als de prijs bijvoorbeeld 10x zo laag wordt, zal de vraag minder dan 10x toenemen. En ga je er dus op achteruit.

Nu moet hierbij gezegd worden dat prijselasticiteit niet lineair hoeft te werken. Met andere woorden, de reactie van het publiek die je ziet bij 99 en 129 cent hoeft niet perse op dezelfde manier te gaan als bijvoorbeeld tussen 99 en 5 cent. Maar ik denk niet dat de platenmaatschappijen erop zullen gokken dat de verkopen met 20x toenemen als ze van 99 naar 5 cent gaan! En dus zal dat niet gaan gebeuren.
Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl
Verschuivingen door nieuwe iTunes prijzen
14 april 2009 - 17:19    reactie #3
geplaatst door: Jules
Maar hier speelt ook nog iets een rol dat ik niet in de argumentatie van de eerste 3 posts terugzie. De marketingwaarde van een topklassering in de charts. Het zou best wel eens kunnen blijken dat die op de lange termijn meer waard is, dan de omzet van een specifiek liedje. Ik zie het dan ook wel gebeuren dat maatschappijen promo-stunts gaan doen met nieuwe releases om ze zo hoog mogelijk te krijgen. Ik zou zelfs zo ver gaan te zeggen dat als ze dat niet doen, er sprake is van (illegale) prijsafspraken tussen de grote labels.
Verschuivingen door nieuwe iTunes prijzen
14 april 2009 - 22:31    reactie #4
geplaatst door: Rataplan
Als je van 7 terugvalt naar 4 verkoop je toch meer?? ipv 19% minder

 Henk
hoe meer men weet,
hoe beter men inziet,
dat men niets weet !
Verschuivingen door nieuwe iTunes prijzen
15 april 2009 - 09:29    reactie #5
geplaatst door: mvdg
@Rataplan: Dat moet inderdaad zijn 'van 4 naar 7'. Deze tikfout is aangepast.
Mitch Design : websites en interactieve toepassingen : http://www.mitchdesign.nl