22 juni 2009 - 10:03   
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/MacBook_Alu_2008.jpg[/img]Apple geeft niet alleen hoog op van de verbeteringen op ecologisch vlak die ze de laatste jaren hebben doorgevoerd, ze maken er - in de V.S. - ook reclame mee, zoals in onderstaand filmpje te zien is:
VIDEO
&hl=en&fs=1&">
VIDEO
&hl=en&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340">
Als je bovenstaand filmpje hier niet kunt zien, klik dan even
.
Dat zat Dell niet lekker en ze daagden Apple voor de, hou je vast,
The National Advertising Division of the Council of Better Business Bureaus (NAD), de Reclame Code Comissie in de V.S. Daarbij hadden ze het vooral moeilijk met het feit dat Apple het woord woord 'familie' gebruikt, terwijl de goedkope witte polycarbonaat MacBook nog steeds op de markt is en helemaal niet volgens de standaarden die in de commercial genoemd worden wordt geproduceerd.
Daarbuiten was Dell het ook niet eens met het feit dat Apple de 'gouden' status voor de nieuwe laptops had gekregen van het
Green Electronics Council .
Nu heeft de NAD een uitspraak gedaan en Apple overwegend gelijk gegeven en Apple claimt daarom de overwinning al:
The N.A.D.s ruling is a clear victory for Apple. The case challenged our claim to the worlds greenest family of notebooks and N.A.D. has confirmed that MacBooks are in fact the worlds greenest notebook computers when compared to other manufacturers product lines as a whole.De NAD uitspraak is een duidelijke overwinning voor Apple. De zaak betwiste onze claim op de 'wereld's groenste notebooks familie' en de NAD heeft bevestigd dat MacBooks feitelijk de werelds groenste notebooks zijn vergeleken met de hele productlijn van andere fabrikanten. Met andere woorden, Dell heeft Apple eigenlijk de kans gegeven om hier een prima p.r.-verhaal van te maken, en daar zal Apple helemaal niet rouwig om zijn.
Maar daarbij mogen wel twee kanttekeningen gemaakt worden. De NAD heeft Apple in overweging gegeven om het 'greenest' uit de commercial te verwijderen, gezien de mogelijkheid van overdrijving (
overstatement ) en verder komt Apple er weliswaar als geheel als groenste uit, maar dat is mede te danken aan het feit dat ze niet zo veel modellen hebben, de
Toshiba's Portege komt bijvoorbeeld als groener uit de bus.
Bronnen:
Macworld.co.uk en
The New York Times .