
Apple bijna gelijk met Windows
Horace Dediu van de website Asymco is de man die keer op keer weer laat zien dat hij met cijfers de grote lijn van wat er gaande is kan duiden, en ook dit keer blijkt dat hij dat kan als geen ander. Want hij heeft de cijfers van verkopen van Windows PC's, Macs en
iPhone,
iPod touch en
iPad allemaal bij elkaar gezet, en
het resultaat vonden wij de moeite waard omdat het duidelijk de huidige trend laat zien.
In de eerste grafiek zien we duidelijk dat de daling van de aantallen verkochte PC's in 2011 ingezet werd, en dat tegelijkertijd de enorme groei van iDevices de lichte daling van de verkopen van Macs volledig compenseerde en in aantallen erg dichtbij de verkopen van PC's brengt.

Apple bijna gelijk met Windows
In de tweede grafiek is te zien in hoeveel meer PC's dan Apple devices er door de jaren verkocht werden. En daar zien we een aantal erg interessante dingen.

Apple bijna gelijk met Windows
Het keerpunt was in 2004, en dat is opvallend, want dat is een jaar voordat Apple
aankondigde dat het op Intel-processors zou overstappen (en drie jaar voordat de iPhone met iOS gelanceerd werd).
Daarbij hielp de enorme lange periode tussen Windows XP en Windows Vista (vijf jaar!) natuurlijk ook niet, en Vista zelf was ook geen succes. Verder was dit de periode waarin veel mensen iPods kochten die prima bevielen, meer interesse kregen in producten van Apple en er ook steeds meer mensen met laptops gingen werken, iets wat ze bij Apple op tijd zagen en enorm op inspeelden.
Over de toekomst heeft Horace Dediu ook nog wat te zeggen waar wij het helemaal mee eens zijn:
In the 1980s if the Fortune 500 companies all standardized on Windows then their suppliers and customers would also standardize on it. Add governments and other institutions and 80% of the market is probably decided. There was concentration in decision making. In other words, in the 80s a platform could win by convincing 500 individuals who had the authority (as CIOs) to impose through fiat a standard on the centers of gravity of purchasing power.
Today, with mobile products there are billions of decision makers. 500 decisions mean nothing. In fact, Apple with at least 500 million loyal and wealthy users is considered to be in a precarious situation. Thats partly due to the way other platforms like BlackBerry and Symbian found themselves in crisis with tens of millions of users.
The decision making process for buying computers, which began with large companies IT departments making decisions with multi-year horizons, has changed to billions of individuals making decisions with no horizons. Companies have become the laggards and individuals the early adopters of technology.
Volgens ons vat Horace Dediu hier duidelijk het effect van het Bring Your own Device samen.
Dat betekent ook dat Apple hard zal moeten blijven werken om zijn klanten keer op keer weer tevreden te stellen en te houden, want het zijn nu de klanten die beslissen. Misschien dat dat ook meer mogelijkheden biedt voor nieuwe starters in deze markt, hoewel veel van die miljarden mensen die nu kiezen vaak toch voor hetzelfde lijken te gaan.