Flash versus 3-D HTML5
21 juli 2009 - 19:44   
geplaatst door: karel apple
[img=right]http://www.macfreak.org/base/data/news/images/FlashPlayer.jpg[/img]Al geruime tijd gaan er stemmen op om het iPhone/iPod Touch platform te voorzien van Flash en Java. tot nu toe heeft Apple de boot afgehouden met het argument dat ondersteuning te veel zou eisen van de CPU van de iPhone en iPod Touch.
Hoewel dat ongetwijfeld waar is, kan het ook te maken hebben met het feit dat Apple de kaarten inzet op de nieuwe 3-D mogelijkheden van HTML5. Want daarmee kun je, met gebruik maken van een fractie van de processorcapaciteit minstens net zulke mooie dingen doen als in Flash.

Om dat te illustreren heeft het Webkit ontwikkelteam (en zoals we allemaal weten is Webkit de onderliggende HTML-render motor van Safari) een demopagina on line gezet waarin de kracht van 3-D HTML5 getoond wordt.

Wil je dat ook zien, surf van met Safari op de iPhone/iPod Touch (met minimaal OS 3) of met je desktop versie van Safari met een recente Webkit nightly build, naar deze pagina en geniet van de animatie en kijk ondertussen even hoe weinig processorbelasting hier voor nodig is.
Flash versus 3-D HTML5
21 juli 2009 - 22:31    reactie #1
geplaatst door: Peter Villevoye
De verwachting is dat HTML pas rond 2012 officieel wordt,
gelukkig hebben veel "web-standards compliant" browsers
dan wellicht vrij snel de technieken in hun nieuwe versies,
maar dan duurt het weer een jaar of drie eer dat mensen
deze browsers en-masse op hun systeem zullen zetten.
Dus: leuk spul, voor 2015...

Maar goed, als ze in 1997 de XHTML niet hadden bedacht
en tot standaard verklaard, zouden we nu nog vele jaren
sidderen voor de nukken en kuren van Explorer-versies.
De toon is gezet - we wachten af.
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Flash versus 3-D HTML5
22 juli 2009 - 09:35    reactie #2
geplaatst door: Spinsels
Het is natuurlijk wel een enorm oneigenlijk argument om alleen vanwege de 3D mogelijkheden HTML5 de voorkeur te geven boven Flash. Met verschillende versies van de flash speler kun je gewoonweg veel te veel wat concurrentie geeft met Apple's eigen software. (MP3, MP4, Video, bitmapbewerking, web/videocamera, microfoon en tekst om maar  wat te noemen.) Je zou de de hele iPhone functionaliteit in 1 app kunnen proppen ;)
Zowel Apple als Adobe weten hoe sterk ze staan en helaas is dat in dit geval voor de eindgebruiker het meest ongunstig.
-> e-learning en consultancy <-