
Voortaan 14 dagen om iTunes aankopen te annuleren
Dat de EU achter de schermen hard bezig is om ervoor te zorgen dat bedrijven zich aan de regels houden is langzaamaan steeds beter te zien. Zo is de EU bezig om te voordelige belastingregels voor grote bedrijven aan te pakken, en dat merken landen als Nederland, Ierland en Luxemburg.
Een effect dat wij daarvan bijvoorbeeld in onze portemonnee merken, is dat de prijzen in de App en iTunes Store vanaf 1 januari 2015 omhoog gaan, omdat de BTW voortaan gewoon berekend wordt naar het land van de Store waar iets gekocht wordt. Tot nu toe werd dat berekend naar het niveau van Luxemburg (15 procent), omdat de Store daar officieel gevestigd is. Dit tarief gaat over twee dagen zowel in Nederland als België naar ons BTW-tarief (21 procent). Meer hierover lezen? Dat kan in
dit nieuwsbericht van MacFreak van 12 dagen geleden.
Maar de pogingen van de EU om ervoor te zorgen dat alles eerlijk gaat kan ook in ons voordeel uitpakken, en dat is het geval bij de EU-regels voor het retourneren van internet-aankopen, die Apple nu ook overgenomen heeft. Dat kunnen we lezen in
deze PDF (20 KB) voor Nederland en
deze PDF (ook 20 KB) voor België.
Het begin van de tekst in die PDF's maakt al meteen duidelijk wat nu ons recht is, en wat de uitzondering is:
Herroepingsrecht
Als u ervoor kiest om uw bestelling te annuleren, kunt u dit doen binnen 14 dagen na ontvangst van het ontvangstbewijs en zonder opgave van redenen. Een uitzondering hierop is iTunes Cadeaus, waar geen restitutie voor wordt gegeven als de code eenmaal is ingewisseld.
Met andere woorden, je kan rustig wachten tot je jouw factuur/ontvangstbewijs binnenkrijgt, en dan op de link onder "Een probleem melden" klikken. Je kan dan in iTunes in je Aankoopgeschiedenis klikken op de link, die daar ook weer onder "Een probleem melden" staat.
De 14 dagen geldt dus vanaf het moment dat je het ontvangstbewijs binnen hebt gekregen, en niet vanaf het moment van de aankoop zelf. En even opletten met iTunes Match, iTunes Cadeaus (tenzij reeds ingewisseld) en Muziekrekeningen, die zijn dus wel te annuleren, maar alleen door contact op te nemen met iTunes Support. Dat laatst kan via
deze pagina voor Nederland en
deze pagina voor België.
met dank aan forumlid 'Nederbelg', die dit nieuws al op ons forum meldde