
Waarom Apple geen last heeft van de rest
We hebben in de afgelopen tijd al een paar keer gemeld dat we steeds minder aandacht zullen besteden aan het marktaandeel van Apple, simpelweg omdat dat steeds minder belangrijk lijkt. Maar waarom is dat marktaandeel niet belangrijk voor Apple, het bedrijf werkt toch volgens dezelfde marktprincipes als de rest?
Daarvoor kijken we eerste naar
dit artikel van Harry McCracken voor Time Tech. Wij vinden de kop van dat artikel trouwens wel iets té optimistisch, want hoewel het duidelijk uitstekend gaat met Apple en de iDevcies lijkt ons "The Smartphone App Wars Are Over, and Apple Won" wel een beetje overdreven.
In dat artikel vergelijkt hij Android met iOS en vraagt zich af waarom Apple geen last heeft van het grote marktaandeel van Android. Want Android zou wereldwijd inmiddels ongeveer 80 procent van de markt in handen hebben, en dus zouden apps daarvoor eerst uitgebracht moeten worden.
Maar het tegendeel is waar: apps komen bijna altijd nog eerst voor iOS uit en de apps voor iOS zijn ook bijna altijd de betere versies. Dat geldt trouwens zowel voor de
iPhone en
iPod touch als voor de
iPad.
Zelfs als we die cijfers voor Android relativeren, er zijn veel Android versies die niet zoveel kunnen en soms zelfs geen Google Play aan boord hebben, dan lijkt het op het eerste gezicht een vreemde ontwikkeling. Maar is dat eigenlijk wel zo vreemd, bij de Mac is hetzelfde toch al jaren gaande.
Want hier heeft Apple in de afgelopen vijftien jaar nooit meer dan zo'n acht procent van de markt gehad, terwijl het tegelijkertijd de enige computerfabrikant is die winst maakt. Dus waarom willen mensen zoveel betalen voor zo'n kleine speler? Misschien dat onderstaande quote van Jonathan Ive de reden is:
Were keenly aware that when we develop and make something and bring it to market that it really does speak to a set of values. And what preoccupies us is that sense of care, and what our products will not speak to is a schedule, what our products will not speak to is trying to respond to some corporate or competitive agenda. Were very genuinely designing the best products that we can for people.
Want ondanks dat ontzettend kleine marktaandeel van Apple is er aan goede apps voor OS X geen gebrek. In tegendeel, waar we tien jaar geleden nog wel eens iets voor OS X zochten wat alleen voor Windows bleek te bestaan is ons dat in de afgelopen jaren niet meer overkomen. En de 'switchers' op ons forum horen we ook zelden of nooit klagen over apps die ze wel onder Windows hadden maar waar geen goed (of zelfs beter) alternatief voor de Mac voor te vinden is.
Kortom, het lijkt dat Apple's aanpak zo succesvol is dat het ook bij smarpthones en tablets wel eens erg succesvol zou kunnen blijven met een kleiner marktaandeel.
We hopen dan ook dat Apple blijft doorgaan op de weg die Jonathan Ive hierboven verwoordt, en dat ze de aandeelhouders en analisten die blijven roepen dat Apple persé een groter marktaandeel moet hebben om succesvol te blijven vrolijk blijft negeren.