geplaatst door: Robert
http://www.macfreak.nl/modules/news/images/AndroidRobotAlleen.jpg
Waarom sommige ontwikkelaars eerst voor Android kiezen
Het is allang bekend dat veel ontwikkelaars vooral veel tijd en moeite nemen voor hun apps op iOS, want dat is nu eenmaal het platform waar de mensen zitten die bereid zijn om voor hun apps te betalen en iOS is dan ook het platform waar het meeste geld verdiend wordt.

Maar sommige apps komen wel eerder voor Android uit dan voor iOS. Bryan Trussel, CEO van Glympse vertelde aan Robert Scoble wat voor hen daar de reden van is:

Citaat


Why is this?

A few reasons:

1. Android lets developers have access to the dialer so that app developers can watch who calls you and who you call.
2. Android lets developers look at the wifi and bluetooth radios on the phone so app developers can build better systems to track where you are, who you are near, and whether you are near things like your car.
3. Android lets developers ship and test without waiting up to three weeks to have their apps approved.


Punt drie zou Apple zich mogen aantrekken, de tijd die het duurt om apps goedgekeurd te krijgen voor de App Store zou absoluut korter mogen. Maar de andere twee redenen lijken me niet echt voordelen, in ieder geval niet voor ons, de consumenten. In tegendeel zelf, wat ik daar lees vind ik eerder beangstigend en vooral ideaal voor ontwikkelaars van malware.

Voeg hierbij de steeds verder oplopende discussie over de manier waarop Google Android controleert, een manier die alles behalve 'open' is, en je vraagt je af of het Google zal lukken om dit lang vol te houden zonder al te veel imago-schade.
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Waarom sommige ontwikkelaars eerst voor Android kiezen
19 september 2012 - 14:36    reactie #1
geplaatst door: Shmoo

geblokkeerd

Ik denk dat je hier developers niet met elkaar kunt vergelijken..

Developers die voor deze redenen voor Android kiezen zijn meestal niet de developers die prachtige apps maken waar we echt iets aan hebben.

Ik was de laatste tijd een beetje op de EA forums actief en bij dit bedrijf hebben ze een speciale afdeling EA Mobile voor het maken van games en Apps voor Smartphones , Tablets en Social Media.
Nu is gebleken dat deze divisie succesvoller is dan de huidige Console divisie waar het al jaren slechter en slechter mee gaat bij EA.
Bij EA verdienen ze op dit moment dus meer aan de apps (games) die minder dan 5 euro kosten dan aan FIFA waar miss. 325 mensen jaarlijks aan werken en dat meer dan 17M keer gekocht wordt.

Nu gaat het gamen op de console steeds meer verlegd worden naar de smartphones bij EA en juist op dit valk zie je dat ze in het eerste jaar hun apps uitbrengen voor iOS omdat ze voor iOS maar één app hoeven te maken die werkt op devices van 4 jaar oud?
(alle iPads)
(iPhones t-/m 3Gs)
(iPod touches t-/m 3Gen.)

Dat zijn weet ik hoeveel mensen die je nu kunt bereiken met één app waarvan je niet eens weet of het een succes zal zijn als toevoeging tot je console game want miss. slaat het concept niet aan en dan heb je gelukkig maar één app gemaakt en niet 7 verschillende.
Bij Android weet je nooit of een telefoon of tablet wel mee kan met de laatste versie van het OS omdat de specs van de devices het schijnbaar niet aankunnen. Er zijn ook veel meer verschillende telefoons van veel meer fabrieken die weer allemaal hun eigen Android hebben toevoegingen hebben.

Je kunt je natuurlijk wel voorstellen hoeveel woede er is op die EA forums als ze aankondigen dat de App die meestal iets extra's kan toevoegen aan de console game alleen voor iOS is.
Nu zitten ze bij EA en de communicatie sowieso al op een dieptepunt omdat ze heel erg Geil zijn in Social Media (daar waar ze ook geld verdienen)

Maar dat is denk ik wel waarom developers graag voor iOS kiezen ze hebben één SDK ? en wat regeltjes en klaar.
Ze kunnen vrij makkelijk met één app heel veel mensen bereiken..  Niet alle mensen maar wel al een hele grote groep zodat je van start kunt gaan en later je apps uitbreiden naar meerdere platformen.

Waarom sommige ontwikkelaars eerst voor Android kiezen
19 september 2012 - 14:45    reactie #2
geplaatst door: Robert
Prachtig lang verhaal, maar wat heeft dat te maken met een platform dat ontwikkelaars directe controle geven over functies die vooral ook voor malware-ontwikkelaars interessant zijn..?
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Waarom sommige ontwikkelaars eerst voor Android kiezen
19 september 2012 - 15:08    reactie #3
geplaatst door: Flix
Zonder verder een vette mening te hebben in deze, maar als ik lees 'up to three weeks waiting', dan denk ik: nou en?
De app raakt dan toch niet verouderd of zo? Wat is dat nou, 2 of 3 weken wachten...?!
Waarom sommige ontwikkelaars eerst voor Android kiezen
19 september 2012 - 15:20    reactie #4
geplaatst door: Robert
@ Flix: als je gebruikers hebt waarbij de app niet eens opstart omdat die crasht, je dient als ontwikkelaar heel erg snel een bug-fix in en je moet dan drie weken wachten op Apple dan is dat natuurlijk niet echt leuk...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Waarom sommige ontwikkelaars eerst voor Android kiezen
19 september 2012 - 16:28    reactie #5
geplaatst door: rvanoene
Als de app crasht zou die denk ik in eerste instantie niet eens 'ge-approved' worden. Zou 't niet zo zijn dat Apple op alle actuele systemen de app test?
Waarom sommige ontwikkelaars eerst voor Android kiezen
19 september 2012 - 17:10    reactie #6
geplaatst door: Robert
@ rvanoene: Goed punt, maar door de stevige kwaliteitscriteria die Apple hanteert voor het team dat de approvals doet komt dat team eigenlijk altijd mensen tekort. Het testen van alle apps op alle iDevices gebeurt dan ook niet, want dan zou het hele proces nóg veel langer duren...
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Waarom sommige ontwikkelaars eerst voor Android kiezen
19 september 2012 - 17:21    reactie #7
geplaatst door: MacSea
@rvanoene en @Flix
Als iOS ontwikkelaar kan ik alleen maar zeggen: Robert slaat voor 100% de nagel op de kop... die lange wachttijd (op dit moment gemiddeld 15 dagen) is voor mij steeds een doorn in het oog.
Als ontwikkelaar besteed je heel veel aandacht aan het testen, maar ondanks dat blijven er 100en configuraties mogelijk en het is onmogelijk om op elk device en elke versie van iOS te testen: ik heb hier geen 5 iPads en 15 iPhones liggen met elk een andere iOS versie om alles op te testen!
Ik test zo veel mogelijk op iOS versies in de simulator, maar dat is NIET hetzelfde als op een echt toestel, verder test ik op 2 iPhones 1 met 5.01 en 1 met 5.1 en op 1 iPad met versie 5.1. Voor de rest kan ik alleen maar hopen dat het goed loopt, is dat niet zo zie ik dat wel en kan ik alsnog ingrijpen maar als mijn gebruikers dan 2-3 weken moeten wachten...

En vooral de laatste tijd was het erg, recent is het wat beter geworden 14 dagen voor mijn laatste nieuwe applicatie en 4 en 5 dagen voor 2 updates van bestaande apps, maar het blijft heel lang!
mvg Glenn Verhalle • Administratieve software voor reclame- en communicatie bedrijven: http://www.thinx.be
Waarom sommige ontwikkelaars eerst voor Android kiezen
19 september 2012 - 18:10    reactie #8
geplaatst door: het ModeratorTeam
Iedereen lijkt zich nu te concentreren op een zijdelings punt dat werd gemaakt in dit nieuwsbericht.

M.a.w., het is op het randje van off-topic en we zouden graag de discussie on-topic door willen zien gaan.
met vriendelijke groet, het ModeratorTeam
Waarom sommige ontwikkelaars eerst voor Android kiezen
19 september 2012 - 19:32    reactie #9
geplaatst door: Blender
De eerste twee punten zijn inderdaad prachtige opties voor de malware fabrikant. Wachttijden van Apple moeten korter als ontwikkelaar doet het je pijn als je app met een vette bug in de App store staat.
Waarom sommige ontwikkelaars eerst voor Android kiezen
20 september 2012 - 12:42    reactie #10
geplaatst door: Peter Villevoye
Apps voor Androids ? WELKE Androids ?? Er zijn er zoveel...

Op deze blog van OpenSignalMaps zie je hoeveel modellen, merken, smaken en maten Android er intussen zijn, met dit als meest fraaie grafiek:

afmetingen van alle Android-schermformaten



Zelfs gewogen naar populariteit, resteert nog dit:


Ik snap wel waarom er desondanks developers zijn het prettiger vinden om Android-apps te bouwen. Ze vinden meestal dat Apple veel te veel treuzelt en betuttelend bezig is. Maar Apple beschouwt hun App Store als een goed gerunde winkel - niet als een soort speeltuin voor developers.

Wachttijden van Apple voorkomen (indirect, maar misschien niet helemaal onbedoeld) dat er teveel vluchtige apps in de App Store verschijnen, die op lange termijn weinig te betekenen hebben of vanwege hun urgentie beter een web-pagina of ander soort digitale publicatie hadden kunnen zijn. Dat laatste is sowieso een inhoudelijke principe wat Apple graag aanhoudt bij de beoordeling van apps.

Voor 'noodgevallen' wil Apple wel eens een uitzondering maken, maar voor het gros geldt: goed bouwen, goed testen, goed plannen. Als een app of update werkelijk zo'n haast heeft, dan is er op een van die punten iets niet goed gedaan.

Door een streng en kieskeurig beleid te hanteren, voorkomt Apple een janboel aan het app-front.

(Bewerkt door Peter Villevoye om 12:44, 20-09-2012)
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !