geplaatst door: Robert
[img=right]http://www.macfreak.nl/base/data/news/images/MobileMe_Logo.jpg[/img]Na alle problemen bij de lancering van MobileMe komt het nauwelijks als een verrassing: Walt Mossberg van The Wall Street Journal raadt MobileMe voorlopig nog niet aan.




Mocht je deze video hier niet kunnen zien dan kan dat ook via deze link.

Het meest pijnlijk voor Apple is dat Walt - zoals altijd op zijn bekende kalme manier - Apple ook nog even zijn plek wijst door op te merken dat MobileMe eigenlijk te vroeg gelanceerd is. Het lijkt ons dat, ondanks de terugkeer van sommige functies, daar inmiddels geen speld meer tussen te krijgen is.

Update: Mossberg is inmiddels niet de enige die zich kritisch over MobileMe heeft uitgelaten. David Pogue van The New York Times is ook zeer kritisch, verder is MacWorld iets positiever, maar ook niet om over naar huis te schrijven.

met dank aan forumlid Esquare voor de link naar het artikel van David Pogue
Klik hier voor informatie over het onder de aandacht brengen van producten of diensten op MacFreak.
Walt Mossberg: MobileMe nog even niet (Upd.)
24 juli 2008 - 20:01    reactie #1
geplaatst door: Esquare
De introductie van MobileMe is inderdaad een Drama met een grote D. Je moet wel lef hebben: een dienst met een toch al niet denderende reputatie (.Mac) omvormen tot iets waar de honden geen brood van lusten. Hoe moet je dit nu zien? Een wanhopige poging om een onvoltooide dienst voor iPhone-adepten te lanceren? Of een laatste poging om nog even wat geld te melken uit een dode koe en volgend jaar 'bij gebrek aan belangstelling' de stekker eruit te trekken?

Ik heb dit echt nog nooit meegemaakt. En dat bij Apple... :cry:

(David Pogue is al net zo kritisch: http://pogue.blogs.nytimes.com/2008/07/24/apples-mobilemess/)

(Bewerkt door Esquare om 20:07, 24-07-2008)
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Walt Mossberg: MobileMe nog even niet (Upd.)
24 juli 2008 - 21:42    reactie #2
geplaatst door: odo
Even een flauwe, maar toch niet minder gemeende reactie: met zo'n logo was het bij voorbaat al gedoemd te mislukken. Ik ben echt overtuigd dat als je een logo voor goedkoop pleepapier gebruikt het nooit iets kan worden met een serieuze dienst. Apple maakt prachtige iconen en heeft een naam hoog te houden op designgebied en een reputatie van degelijkheid. Dus dat strookt niet met elkaar.
Evengoed kan ik me niet voorstellen dat ze deze mess laten voortbestaan. Die 30 dagen gratis is een leuk gebaar, maar dat lost verder niets op natuurlijk. Het komt vast nog wel eens goed met deze dienst, daar durf ik nog wel op te vertrouwen (een beetje). Hopelijk gaat de snelhied ook een beetje omhoog hier in Europa.
Walt Mossberg: MobileMe nog even niet (Upd.)
24 juli 2008 - 22:48    reactie #3
geplaatst door: Esquare
Ik help het je hopen. Maar met .Mac is het na zes/zeven jaar eigenlijk ook nooit goed gekomen...  :confused:  
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Walt Mossberg: MobileMe nog even niet (Upd.)
24 juli 2008 - 23:09    reactie #4
geplaatst door: Peter Villevoye
Ik heb toch al een jaar of 5 veel plezier gehad
van webmail, on-line iCal en het synchroniseren.
iDisk en alle website/gallery-functies heb ik nooit
zoveel gebruikt, maar voor 99 Euro's was ik best
tevreden met wat al wèl redelijk werkte.

Misschien moeten ze nog maar eens goed met
hun bestuurslid en Google-CEO Schmidt praten,
hoe je zo'n web-services nou 'ns goed aanpakt.
Voor mijn part mag Google het overnemen...
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Walt Mossberg: MobileMe nog even niet (Upd.)
25 juli 2008 - 10:12    reactie #5
geplaatst door: Dick
Het verbaasd me niet. .Mac abonnement heb ik destijds genomen omdat ik Iweb graag wil gebruiken. Na intensief een website te hebben gebouwd met Iweb zijn er twee dingen die ik uit ervaring kan zeggen. Hun servers zijn erg traag (beschamend!) en Iweb zit vol met onbegrijpelijke fouten. Allemaal tekenen dat Apple weinig aandacht voor deze tak van sport heeft en ik zit ondertussen met een twijfel over de betrouwbaarheid van hun producten. Het ergste van alles, en knoop het in je oren, is hun helpdesk of contact via email. Ik kan het niet vinden. Niet op hun site, niet binnen programma's. Gewoon niet. Een kennis van mij heeft precies hetzelfde meegemaakt de afgelopen tijd. Neem Xs4all: die zijn al jaren uitgeroepen tot beste provider van Nederland. Zit je met een probleem dan zijn ze een open boek: hun mail en telefoon zijn snel gevonden en je word er duidelijk, vakkundig en rustig behandeld. Apple is wat dat betreft een gedrocht van een bedrijf. Zo dat lucht even op om te zeggen. En nu op zoek naar een andere webdesign programma's en provider.

(Bewerkt door Dick om 10:17, 25-07-2008)
http://www.methoutenziel.nl
meubel ontwerp en maak.
iMac 24", Macbook black, Ipod 4eG 20gb en Iphone3G 8gb.
Walt Mossberg: MobileMe nog even niet (Upd.)
25 juli 2008 - 10:27    reactie #6
geplaatst door: Esquare

Citaat
Dick om 10:12, 25-07-2008
Het ergst van alles, en knoop het in je oren, is hun helpdesk of contact via email. Ik kan het niet vinden. Niet op hun site, niet binnen programma's. Gewoon niet.

Heel simpel: een algemene helpdesk bestaat niet! Er is wel een telefoonnummer, maar daarmee krijg je alleen support in de eerste 90 dagen (!) na aankoop, tenzij je AppleCare aanschaft. Voor MobileMe is er dan wel weer een contactformulier en zelfs chatsupport, maar die diensten zijn dermate overbelast, dat ze zo goed als waardeloos zijn. In de tijd dat vrijwel uitsluitend Macfreaks van Apple-producten gebruik maakten, was dat niet zo erg: die redden zich wel. Maar nu er een vloedgolf van gewone computergebruikers is gearriveerd, is het absoluut onvoldoende.

Na zes-zeven jaar aanmodderen, had Apple gewoon verstandig moeten zijn en MobileMe uitbesteden bij een bedrijf dat van wanten weet. (Of misschien hebben ze dat wel gedaan en het verkeerde bedrijf gekozen, wie zal het zeggen?)

Nog iets waar Apple bijzonder slecht in is: damage control. De introductie van MobileMe(ss) neemt Vista-achtige proporties aan, maar Apple doet alsof er niets aan de hand is. Onbeholpenheid of arrogantie?  :crazy:

(Bewerkt door Esquare om 10:28, 25-07-2008)
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Walt Mossberg: MobileMe nog even niet (Upd.)
26 juli 2008 - 16:07    reactie #7
geplaatst door: odo
Ok, er is nu een dagelijkse update van het pleepapier front: Op verzoek van Holy Steve himself komt er nu een bijna dagelijkse update over de stand van zaken omtrent MobileMe: http://www.apple.com/mobileme/status/

Ze gaan er in ieder geval netjes mee om. Kan niet anders zeggen.
Walt Mossberg: MobileMe nog even niet (Upd.)
26 juli 2008 - 19:49    reactie #8
geplaatst door: Esquare
Na twee weken aanmodderen en nauwelijks met informatie komen, kun je echt niet meer van 'netjes' spreken. De toon van dat informatieve weblog is bovendien nogal terloops, zoals ook de commentator van fansite TidBits terecht opmerkt. "Mr. Jobs, tear down this wall." Zo is het.
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Walt Mossberg: MobileMe nog even niet (Upd.)
26 juli 2008 - 20:49    reactie #9
geplaatst door: odo
Ok jij je zin. ik vervang netjes door correct. Het is inderdaad wat beschamend allemaal, maar het had nog veel erger kunnen zijn als ze niet enige coulantie hadden getoond (30 dagen vrij) en nu dan deze extra infoblog. De meeste bedrijven geven niet thuis in dit soort gevallen. Maar wat zou Apple nog meer kunnen doen? Iedereen zijn geld teruggeven en de tent sluiten is wel erg rigoreus, toch? Als dit soort grote technische operaties eenmaal ontsporen is het vaak een ontiegelijke klus en kan het niet zomaar weer even rechtgezet kan worden. Het feit dat nu de blog geopend is geeft wel aan dat de problemen nog lang niet voorbij zijn. Ouch!
Walt Mossberg: MobileMe nog even niet (Upd.)
26 juli 2008 - 21:09    reactie #10
geplaatst door: Peter Villevoye
"...we had a lot more traffic to our servers than we anticipated."
Wat betekent dat deze (her)introductie een (te) groot succes was.
Wat ook betekent dat er waarschijnlijk goed aan getimmerd wordt
om het succesvol te houden, ook al zijn MacFreaks wat sceptisch.

Apple hakt wel vaker met dit soort bijltjes, want de servers van
iTunes en het updaten van al onze Macjes is ook geen katte(n)pis.
Maar ze hebben zich gewoon verkeken op wat MobileMe vergde.
Ik denk dat het over een week of twee allemaal wel beter gaat.
Want, zeg nou eerlijk: de MobileMe web-voorzieningen zijn OK.
Mail, Contacts, Calendars zijn eindelijk wat .Mac moest zijn...

Om nou te zeggen dat Apple haar succes "niet aankan" en trekjes
krijgt à la Microsoft, gaat mij echt te ver. Dit is een luxe-probleem,
ontstaan door ondercapaciteit en met meer capaciteit op te lossen.
Toch wel wat anders dan dat men enorm hard op de tamtam slaat
en vervolgens moet bekennen dat de honden er geen droog brood
van lusten en de boel als 'n pudding ineenzakt (Zune, Vista, etc.)
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Walt Mossberg: MobileMe nog even niet (Upd.)
26 juli 2008 - 22:29    reactie #11
geplaatst door: Esquare

Citaat
odo om 20:49, 26-07-2008
Maar wat zou Apple nog meer kunnen doen? Iedereen zijn geld teruggeven en de tent sluiten is wel erg rigoreus, toch?

Het ligt er maar aan hoe lang die toestand nog gaat duren. Maar wat ze hadden moeten doen, was een deugdelijke beta-test uitvoeren met een flinke groep gebruikers. Want er zijn ook heel veel dingen misgegaan die niks met overbelaste servers of overweldigende belangstelling te maken hebben.
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Walt Mossberg: MobileMe nog even niet (Upd.)
26 juli 2008 - 22:39    reactie #12
geplaatst door: Esquare

Citaat
Peter Villevoye om 21:09, 26-07-2008
Maar ze hebben zich gewoon verkeken op wat MobileMe vergde.

Hoezo 'gewoon'? Ze introduceren een nieuwe dienst, die zwaar inhaakt op het verwachte succes van de iPhone en zijn dan overdonderd door de drukte? Sorry hoor, maar dat gaat er bij mij gewoon niet in. Zelfs de grootste domoor zou het verschil tussen gemiddelde capaciteit en piekcapaciteit moeten kennen. En dat kennen ze ook, het is gewoon een centenkwestie. Dezelfde centenkwestie is ongetwijfeld ook de reden dat Europese klanten worden afgescheept met tragere serververbindingen en gehalveerd dataverkeer.

Die 'ingezakte' pudding hadden we trouwens al gehad: dat was .Mac.
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Walt Mossberg: MobileMe nog even niet (Upd.)
26 juli 2008 - 23:28    reactie #13
geplaatst door: Peter Villevoye
Ik dacht "Goh, ik moet twéé mensen terecht wijzen",
maar het blijken twee berichten van dezelfde persoon.
Handig, want je levert zelf al één goeie terechtwijzing:
DotMac was in feite die "beta". En waarom twijfel je zo
aan wat duidelijk wordt gesteld in die blog ? Waarom
noem je het een "centenkwestie", kan jij dàt dan goed
onderbouwen ? Zou Apple een introductie en reputatie
vanwege de kosten van faciliteiten op het spel zetten ?
Steve Jobs is een zuinige inkoper, maar niet achterlijk.
Uiteindelijk moet hij toch die capaciteit leveren.

Beste Esquare, ik besef dat ìk een gekke MacFreak ben,
maar jouw haat/liefde-houding t.o.v. Apple snap ik niet.
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !
Walt Mossberg: MobileMe nog even niet (Upd.)
5 augustus 2008 - 09:19    reactie #14
geplaatst door: Esquare
Die laatste post had ik even gemist, maar ik zal er verder geen oeverloze discussie van maken: een haat/liefdeverhouding is naar mijn idee niet meer dan gezond. Liefde maakt blind, weet je wel? ;)

Maar gelukkig is nu ook tot de hoogste regionen doorgedrongen dat MobileMe onder de maat is. http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2008/08/04/steve-jobs-mobileme-not-up-to-apples-standards
Probleem? Check eerst de opstartschijf met Schijfhulpprogramma én SMART Utility.
En kijk ook eens op: discussions.apple.com,•• The X LabOSX Daily of Tuts+ •en vermijd 'handige tooltjes' als CleanMyMac, Onyx, MacKeeper of Monolingual.
Walt Mossberg: MobileMe nog even niet (Upd.)
7 augustus 2008 - 18:52    reactie #15
geplaatst door: Peter Villevoye
Ik ben ook blij dat Jobs het boetekleed aan trekt
en de mensen achter de vodden gaat (laten) zitten.
De lessen van de .Mac-historie waren niet voldoende
en de ambities lagen kennelijk iets te hoog.

Maar ik vertrouw erop dat het nu juist beter zal gaan,
want er is geen weg meer terug.

"Mr. Schmidt, requested to Emergency Room, ASAP!"
Studea — Advies - Training - Begeleiding in DTP, web- en app-design.  En... een PixelFreak !