geplaatst door: Leon
[img=right]http://www.ns.nl/www.ns.nl/gfx/ns_logo.gif[/img]Forum lid Davidem doet melding van het feit dat de website van de Nederlandse Spoorwegen eindelijk, na vele vele jaren, weer werkt met de Mac. De NS is blijkbaar toch gezwicht onder grote druk van de Mac gemeenschap, want om nu te zeggen dat ze uit zichzelf het licht hebben gezien?!... De site is nu te bekijken met o.a.:

Mac OS 9 en OS X met de volgende browsers:
Internet Explorer 5+
Netscape 6+ en 7+, Mozilla 1+
Safari 1+
Website NS weer toegankelijk voor Mac gebruikers
12 juli 2004 - 09:16    reactie #1
geplaatst door: Didjee
Precies, ik kwam er een week geleden achter dat de site - die er overigens beter uitziet - ook weer op een Mac goed te bekijken is!
Website NS weer toegankelijk voor Mac gebruikers
12 juli 2004 - 09:16    reactie #2
geplaatst door: StevenVa
 :thumbs-up: Het viel me gister idd al op. Goede zaak.  :thumbs-up:
Website NS weer toegankelijk voor Mac gebruikers
12 juli 2004 - 09:57    reactie #3
geplaatst door: Big Mac
Zijn ze dan EINDELIJK wakker geworden bij de NS ???....

Nou eens kijken wanneer ze het Deense voorbeeld gaan volgen.... (WiFi in de trein!)
'Nulla tenaci invia est via' - Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar !
[yooph=BigMac][/yooph]
Website NS weer toegankelijk voor Mac gebruikers
12 juli 2004 - 11:55    reactie #4
geplaatst door: VanDerDekken
Hééé!! Goed van Davidem om dat te melden!
Bedankt man, en Leon voor de prominente nieuwsplaats!
'k Trein veel, dus...
De NS hééft van mij wat klachten gehad!

Het gekke was dat ze me uiteindelijik verteld hebben dat ze gewoon de planner van de Deutsche Bahn HUREN. Die vertoonde ook wel kuren met Safari, maar lang niet zo erg als de NS-webstek. Dat heb ik dus nooit begrepen. Zo'n beetje het enige wat niet werkte was de kalender. Dus hem openen en dan de gewenste datum aanklikken.

Tot op heden gebruikte ik altijd liever de DB-planner dan de NS-Planner. Sterker nog er is een tijd geweest dat de NS-planner op het web draaide en dat bij een telefonische boeking die boekers zelf die van de Deutsche Bahn gebruikten. Nou VRAAG ik u!

Davidem. 'k Ga meteem even kijken als fervent treinreiziger! :biggrin:

Update
En verr*k, ik lach me suf!!! Ga ik naar de internationale afdeling om eens even naar mijn favoriete traject naar Köln te kijken en wat zien-ik [In memoriam Albert Mol] de URL begint met: nsnl.hafas.de....
De oude naam hafas is weer terug en we zitten gewoon in ".de" Duitsland dus.
Nou, ja, beter goed gehuurd, dan zelf iets wrakkigs gecodeerd.

Eerste oude onhandigheid zit er nog steeds in. Je voert een datum in die in de toekomst ligt je klikt op reisadvies en wat is er al van te voren geselecteerd: Jawel! "Vandaag" Debiel dus dat de software kennelijk niet "ziet" dat je al een datum ingevoerd hebt die niet vandaag is!

Maar goed, gelukkig hebben ze meteen die tweede ellendige fout er uit gehaald, Als je dan in arren moede "anders" selecteerde verdween die datum en moest je hem dus voor de tweede keer invullen. Werd ik altijd errug narrig van. Nou, dat is nu niet meer zo, hè, hè!

Bij mijn tweede testje, ging er iets helemaal mis, want de paginagegevens kwamen wel op het scherm maar helemaal zonder de lay-out en de kleuren. merkwaardig voor mij, maar kan een of andere slimme webstekbouwer mij dat misschien uitleggen? Ben benieuwd wat dat is, want dan kan ik dat aan de NS mailen.

Heb toch aardig in het rondgekeken, maar een emailadres is er niet of goed verstopt. Ze willen wel contact, maar daarvoor moet je weer betalen d.m.v. een 0900-nummer!

Zal de NS half feliciteren.

Au Revoir! Alles Gute!
VanDerDekken
===============


(Bewerkt door VanDerDekken om 12:56, 12-07-2004)
Ieder landschap op aarde, onaangetast door menselijke handen, heeft schoonheid als intrinsieke kwaliteit.
Website NS weer toegankelijk voor Mac gebruikers
12 juli 2004 - 12:29    reactie #5
geplaatst door: Powerbooky
Daar integen werkt www.9292ov.nl weer es niet zo goed. Opzoeken van een route werkt, maar bij het afdrukken krijg je niet je gekozen route op de printer.

Emailtje gestuurd met dit probleem en krijg een reactie terug "dat ze geen reisinformatie kunnen emailen". Echt goed lezen is er niet bij.
Smart people usually do their things on a Mac!  | Mac mini 2009 | Mac mini 2014 ProxMox | Mac Pro 2008 | MacBook Pro 2019 | Mac mini M4 pro
Website NS weer toegankelijk voor Mac gebruikers
12 juli 2004 - 18:36    reactie #6
geplaatst door: Ehrbacher
beste vanderDekken,

ik zie aan je reactie dat je geen flauw idee hebt hoe de reisplanner in Europa werkt. Dat heeft helemnaal niks met de Deutsche Bahn te maken, maar is een afspraak tussen alle spoorbedrijven in Europa. Het het heeft te maken met de vereiste technische standaards alvorens een bedrijf dat op het net zet. Een uiterst ingewikkeld met name wiskundig verhaal dat erin slaagt om de duizenden variabelen die eurpa kent goed en vooral snel te kunnen gebruiken. De eisen die de NS daaraan stelt zijnhoger dan de duitse.
Overigens kon ik op mijn Mac (iMac-800 met Camini 0.7 altijd al probleemloos van de NS-site gebruik maken. Waar dat aan ligt ? Geen idee.
Website NS weer toegankelijk voor Mac gebruikers
12 juli 2004 - 23:08    reactie #7
geplaatst door: ziezo
ik gebruik al jaren via Safari en/of Explorer de NS site en had geen sores. Reis gemiddeld 3 a 4 per week op verschillende trajecten met de trein. Gebruik dus regelmatig de planner.
Website NS weer toegankelijk voor Mac gebruikers
13 juli 2004 - 02:45    reactie #8
geplaatst door: VanDerDekken
Beste Cees Sweere,

"ik zie aan je reactie dat je geen flauw idee hebt hoe de reisplanner in Europa werkt."
Ik heb inderdaad geen flauw idee hoe zo'n reisplanner werkt. Het spijt me het zo te moeten zeggen maar dat is ook volstrekt irrelevant voor een gewone gebruiker als ik. Ik zou niet weten waarom ik daar iets van moet begrijpen. Tuurlijk vereist dat ontzettend veel moeite en moet er aan allerlei variabelen en standaards voldaan worden, ik mag dan een rund op computergebied zijn, maar dat snap ik ook nog wel.
Maar uiteindelijk heeft de eindgebruiker daar totaal geen boodschap aan!

Het ding moet het DOEN en goed. Denk maar aan de tegenstelling tussen het spul van Gates i.v.m. dat van Jobs. Bij Gates het je er een zootje jobs bij om de zaak aan de gang te houden en Jobs opent juiste de gates om lekker aan het werk te gaan.

"Dat heeft helemnaal niks met de Deutsche Bahn te maken, maar is een afspraak tussen alle spoorbedrijven in Europa."
Ik citeer de medewerkers van de NS, die mij letterlijk hebben gezegd dat ze zelf op hun computer de reisplanner van de Deutsche Bahn hebben gebruikt, omdat die beter werkte dan de nederlandse uitvoering daarvan. Eveneens hebben zij mij letterlijk gezegd dat ze de software van de Deutsch Bahn "huurden". Dat was ongeveer een jaar geleden. Dat er een afspraak is tussen de spoorbedrijven kan best hoor, je hebt mij niet horen beweren dat dat niet zo is of dat er iets exclusiefs gaande is tussen de NS en de DB, d'r was i.i.g. wel wat gaande.

Als je een aantal jaren geleden de Duitse reisplanner gebruikte dan zag je in de adresregel "hafas" staan. Later verdween dat in de Duitse versie. Als je op de NS webstek nu internationaal naar Duitsland wil komt dat weer tevoorschijn, compleet met ".de" Mag ik mij daar even vrolijk over maken?

Indertijd heb ik nogal wat in Oost-Europa rongekacheld en als je daar treinverbindingen moet zoeken dan deed de DB-planner dat beter dan de NS-planner en dat heeft me altijd bevreemdt, zeker als jij zegt: "De eisen die de NS daaraan stelt zijnhoger dan de duitse. OK, er was een Russische webstek die het soms nog eventjes beter deed, maar de de DB-planner werkte behoorlijk goed.

:cry: Ach, waar zijn de tijden dat je je meissie nog kon verbazen door gewichtig onder de motorkap te gluren en dan op te merken: "'t Zit-um in de bobine".  Op 20meter afstand zag je dat die langsscheurende brommer een fraaie Dell'Orto met zo'n kelkje had. Nu moeten wij gewone mensen onder al die motorkappen vandaan blijven, want we doen er meer schade dan goed. :biggrin:

Even goeie vrinden, Cees!
Au Revoir! Alles Gute!
VanDerDekken
=================
Ieder landschap op aarde, onaangetast door menselijke handen, heeft schoonheid als intrinsieke kwaliteit.
Website NS weer toegankelijk voor Mac gebruikers
25 juli 2004 - 14:36    reactie #9
geplaatst door: Mr X
vreugde van korte duus?
Ik kan  mijn reis niet meer plannen in safari. Ikrijg na het invullen allen nog maar een leeg venster.

Is dit tijdelijk of ligt het aan mijn instellingen of moet ik weer alle broswer proberen?

Voor in het buitenland is de lokale site altijd beter dan e ns Ook in de trein laten de ns het afweten vaak bij retour uit buitenland krijg ik in de trein aansluiten info hoe met de ns verder te reizen

OOK DAAR KAN DE NS VOORBEELD AANNEMEN
<-Mysterious -"OSX"->
Website NS weer toegankelijk voor Mac gebruikers
26 juli 2004 - 11:09    reactie #10
geplaatst door: heuvelrach
Net even geprobeerd, werkt fantastisch, al was ik het niet eens met de voorgestelde fietstocht van drie kwartier. :yucky:
iMac alu 20", 2,4Ghz, 320 GB, 2GB, OS X 10.6
Website NS weer toegankelijk voor Mac gebruikers
24 juli 2006 - 09:08    reactie #11
geplaatst door: macmatters
Ik moet helaas deze draad weer op pakken. Na weer eens sinds een lange tijd vertraging te hebben gehad bij de firma "Nooit Stipt", wilde ik dit via hun ns.nl website de reiskosten claimen. Dus nettjes www.ns.nl in getikt en vervolgen op het linkje ' mijn NS inloggen' Dat gaat goed en krijg mooi het scherm met mijn account veld an password. vervolgens het inlog knopje indurkken en viola daar ben ik op mijn eigen pagina.

Echter dat is van zeer korte duur (nog geen 10 sec) want dan springt de pagina op : NS Online Shopping en mijn winkel wagentje. Daar ik nog nooit iets online bij de NS gekocht heb was ik zeer verbaast. Is dit een reklame steunt van de NS?
Dat dacht  eerst maar na Camino het zelfde geprobeerd te hebben zag ik dat de pagina uit 2 helften bestaat 1e met mijn gegevens en de 2e de winkel wagen.

het speuren naar een link om de webmaster of andere hottemetot bij de NS is vruchteloos.

van het ModeratorTeam Laatste overbodige en nutteloze regel even verwijderd. Tikkeltje discriminerend wel...  :confused:  
(h)appel(y)ours
Website NS weer toegankelijk voor Mac gebruikers
25 juli 2006 - 08:03    reactie #12
geplaatst door: Stan van den Hark
Da's wel een misser.. Altijd weer de vraag van wie natuurlijk.
Overigens werkt het in Vuurvos prima!
Give me coffee and no one gets hurt !