"White Spot" probleem PowerBook 15" opgelost
19 november 2003 - 01:02   
geplaatst door: Leon
Ik ben vandaag langs geweest bij Apple Center Mac Support om het
beeldscherm te laten vervangen van mijn PowerBook 15". Deze had
helaas last van de inmiddels veelbesproken "white spots", drie witte
vlekken op vaste plaatsen op het scherm. Tot mijn grote genoegen
zijn de nieuwe generatie schermen van een betere kwaliteit (oogt iets
helderder) en zijn witte vlekken nergens meer terug te vinden. Via Mac
Support heb ik ook vernomen dat het probleem inmiddels goed in kaart
gebracht is, en dat de vervangende schermen die nu beschikbaar zijn het
gevreesde probleem niet meer hebben.
"White Spot" probleem PowerBook 15" opgelost
19 november 2003 - 01:20    reactie #1
geplaatst door: dewaard
Vorige week (woensdag geloof ik) heeft de Apple Store te horen gekregen van de productie afdeling dat de schermen inmiddels weer werden geproduceerd. Helaas hebben ze de belofte niet waar kunnen maken om mijn PowerBook vorige week 'woensdag tot vrijdag' op te sturen, maar vandaag heb ik begrepen dat hij 'de komende dagen' zal worden verscheept.

Apple kan hier natuurlijk niets aan doen, want waar gehakt wordt vallen spaanders. Wel ben ik teleurgesteld over de slechte communicatie (vooral in het begin) en uiteraard over de hele situatie. Voor mij persoonlijk komt dit namelijk slecht uit, want die laptop is de machine waarop ik op kantoor moet werken en dat kan dus op dit moment niet. Aangezien ik toch op kantoor moet zijn om een nieuwe werknemer te trainen kost deze grap mij dus veel geld en veel tijd. Nogmaal, dit soort dingen gebeuren dus ik neem Apple niets kwalijk. Maar het is natuurlijk wel erg vervelend...

(Bewerkt door dewaard om 1:21, 19-11-2003)
"White Spot" probleem PowerBook 15" opgelost
19 november 2003 - 09:15    reactie #2
geplaatst door: Big Mac
Wat ik nou wel een zou willen weten......

waar lag het nou aan. Wat was nou de oorzaak van de 'white spots' !!!

Anybody  :cheesy:
'Nulla tenaci invia est via' - Voor de volhouder is geen weg onbegaanbaar !
[yooph=BigMac][/yooph]
"White Spot" probleem PowerBook 15" opgelost
19 november 2003 - 09:26    reactie #3
geplaatst door: joink
Heb zelf een PB 1,25 en nog geen 'white spots'. Volgens mij zijn vooral de PB's van de eerste weken getroffen met dit probleem. Of zijn er mensen op dit forum met een PB van na half oktober die last hebben van de spots?
Ik ben het met @dewaard eens dat de hele kwestie maar matig is gecommuniceerd door Apple. Aan de ene kant begrijpelijk (er moet nog wel verkocht worden), aan de andere kant onbegrijpelijk, omdat je als koper of mogelijke koper wilt weten waar je aan toe bent.

@Big Mac op diverse (internationale) forums worden diverse redenen gegeven, zoals: 'spacers' (opvul materiaal tussen scherm en deksel), 'airport' (antenne verkeerd gemonteerd), 'oude schermen' (in de eerste series PB zijn andere dan bedoelde schermen geplaatst).

Ben zelf overigens nog steeds superblij met m'n PB'je...
MacPro, 2x 2.8 Ghz, MacOs 10.5, Cinema Display 23"
MacBook 2 Ghz, MacOs 10.4
"White Spot" probleem PowerBook 15" opgelost
19 november 2003 - 09:36    reactie #4
geplaatst door: rrustema
Ik heb ook een PowerBook 15 inch met witte vlekken. Zie http://reinder.rustema.nl/temp/whitespots.jpg voor de plekken. Ook lees ik op de Apple site in de discussies hierover getuigenissen van mensen die merken dat de witte vlekken weg zijn na reparatie. Het scherm is dan ook steviger zeggen ze. Maar ook lees ik dat de witte vlekken nog terugkomen na een paar weken. Ik wacht nog even met het opsturen van mijn PowerBook tot ik hoor van Apple dat er nu echt iets veranderd is aan het ontwerp en dat ze niet alleen maar het scherm vervangen door een nieuwe. Hoe weet je dat het 'een nieuwe generatie' schermen is?
--
ReindeR
"White Spot" probleem PowerBook 15" opgelost
19 november 2003 - 10:00    reactie #5
geplaatst door: joink
@rrustema, op de (support) Apple.com PB forum staat ook een draadje van mensen die hun scherm hebben laten vervangen. Je kunt, als de reparatie is voltooid, aan de hand van het onderdelen nummer achterhalen welk nieuw scherm er is ingezet.

Volgens mij heeft Apple een paar weken na indroductie al een oplossing gevonden voor het probleem, getuige de weinige problemen van late (eind oktober / november) PB bezitters. Maar heb zelf natuurlijk geen glazen bol...
:wink:
MacPro, 2x 2.8 Ghz, MacOs 10.5, Cinema Display 23"
MacBook 2 Ghz, MacOs 10.4
"White Spot" probleem PowerBook 15" opgelost
19 november 2003 - 11:02    reactie #6
geplaatst door: Hildo
Ik heb mijn 15" gekocht in de eerste week van oktober en bleek ook de witte vlekken te hebben.
Twee weken geleden heb ik hem ingeleverd bij de TD van MacHouse en ik kreeg een tijdelijke leenmachine mee zodat ik kon doorwerken.
Vorige week was hij terug, weer in volle glorie hersteld en geen problemen meer.
Show me a man who loves football and nine times out of ten you'll be pointing at a really bad shag. (Julie Burchill)
"White Spot" probleem PowerBook 15" opgelost
23 november 2003 - 23:09    reactie #7
geplaatst door: Sabelman
Hoe komt die "White Spot" de uberhaubt ? :crazy:
De apple gebruiker kan weer trots zijn
"White Spot" probleem PowerBook 15" opgelost
30 november 2003 - 20:20    reactie #8
geplaatst door: Appelbijter
Ik heb mijn PowerBook al 3 weken, nog geen WhiteSpots..ze zouden nu moeten beginnen verschijnen.
"White Spot" probleem PowerBook 15" opgelost
30 november 2003 - 21:01    reactie #9
geplaatst door: rrustema
Er schijnt een fix te zijn en nieuwe PowerBooks van dit type die de fabriek verlaten hebben het defect niet meer. Ik ga het proberen en laat mijn PowerBook repareren. Dinsdag reis ik af naar Elst waar het Europese reparatiecentrum zit voor alle iBooks en PowerBooks. Apple heeft het uitbesteed aan ADT daar. Op basis van een dispatchnummer dat ik heb gekregen van Apple heb ik een afspraak met ADT kunnen maken voor een ochtend. Ik heb dat een paar jaar geleden ook een keer gedaan met een iBook met een donker scherm. Het ging perfect toen, reparatie was zo gefixt en de reparateur kwam ook nog eens heel nauwkeurig uitleggen wat, hoe en waarom hij had gedaan. Daar hou ik wel van. Boekje en ander papierwerk mee, gratis warme dranken uit de automaat, er staan een paar stoeltjes in de receptie waar je kan neerstrijken. In ieder geval veel beter dan je PowerBook minstens een week kwijt zijn en een ondoorgrondelijke reparatiebon retour krijgen.

Een kennis wilde hetzelfde regelen met Apple maar had de pech een jongen te treffen die er nog maar twee weken werkte. Hij durfde niet van de procedures af te wijken, had nog nooit van ADT gehoord. Ik heb 'm alles uitgelegd en mijn caseID gegeven zodat hij in het systeem kon spieken hoe zijn collega (die er al twee jaar werkt, zag hij) het had gedaan. Probleempje was wel dat UPS voor niks aan de deur kwam afgelopen vrijdag. Gewoon weigeren moet genoeg zijn lijkt me.
--
ReindeR
"White Spot" probleem PowerBook 15" opgelost
1 december 2003 - 17:05    reactie #10
geplaatst door: jonnotie
 :thumbs-up: