[img=right]http://macfreak.nl/base/data/news/images/iphonegroot.jpg[/img]
Gene Munster did it again, deze senior analist bij het investeringsbedrijf
Piper Jaffray blijkt keer op keer met interessante cijfers naar buiten te komen en heeft eigenlijk nog nooit de plank misgeslagen. Hoewel daarbij vermeldt moet worden dat hij dit keer te voorzichtig was met de voorspellingen van het aantal iPhones dat in de eerste drie dagen verkocht zouden worden (200.000 vs. waarschijnlijk ruim 500.000) maar dat laatste getal had was dan ook bijna niet te verwachten en zou van te voren waarschijnlijk als belachelijk van de hand zijn gedaan.
Dit keer heeft hij de 253 wachtenden geïnterviewd die in de rij stonden voor een iPhone bij de Apple Stores in New York, San Francisco en Minneapolis.
Wat daar uit naar voren komt zijn de volgende
gegevens:
95 procent kochten de 8 GB iPhone in plaats van de goedkoper 4 GB versie
ongeveer 75 procent waren Mac-gebruikers
3 procent van de ondervraagden had geen iPod
68 procent zei hun iPod naast de iPhone te zullen blijven gebruiken
48 procent was al klant van AT&T
Dat de meeste mensen voor de duurdere versie gingen lijkt me niet echt verbazend, als je toch al bereid bent om tussen de 500 en 600 dollar uit te geven is de stap naar twee keer zoveel opslagruimte natuurlijk snel gemaakt.
Dat de iPhone in eerste instantie vooral Mac-gebruikers zou aantrekken werd ook verwacht, maar voor Apple is het positieve nieuws dat in de eerst rijen al 25 procent niet Mac-gebruikers stonden. Want als Apple gezonde verkoopcijfers op de lange termijn wilt blijven behalen, dan zullen ze natuurlijk meer dan alleen maar de fanatieke MacFreaks moeten aanspreken. Het zo vaak genoemde halo-effect van de iPod is hier in ieder geval duidelijk aanwezig, aangezien 97 procent van de kopers allemaal al een iPod hebben.
Dat 68 procent nu zegt hun iPod nog te zullen gebruiken is nogal hoog, maar jammer genoeg vermeldt Munster daar niet bij wat voor een iPod die mensen nu gebruiken.
Want als je een 80 GB iPod hebt is de iPhone natuurlijk nog geen serieuze vervanger, terwijl hij een iPod nano natuurlijk een stuk makkelijker vervangt.
En als laatste heeft AT&T er waarschijnlijk in één klap zo'n 250.000 klanten er bij. Je vraagt je af of er bij de concurrenten niet hier en daar een hard woord gevallen is.