Vergelijkingen van dit kwartaal en hetzelfde kwartaal van vorig jaar zijn natuurlijk alleen maar illustratief.
Ik kan meer lezen uit overzichten van langere periodes, zoals bij de tweede grafiek en de andere grafiek in het gelinkte artikel
Wat vooral opvalt zijn de pieken in het begin van het fiscale jaar sinds 2011, het vanaf Q1/12 opduiken van Greater China vertroebelt natuurlijk de gegevens. En de factor 'Retail' is ook enigszins onduidelijk beschreven. Het gaat waarschijnlijk om de niet Apple Stores en Apple (Premium) Resellers en dan verspreid over het hele continent, neem ik aan.
In de andere grafiek zien we toch echt wel in centen uitgedrukt een stijging van de cijfers, als je Europa en de Americas optelt, zoals ik het zie...
Er is natuurlijk niks mis met een stijging in de Asiatische markten. Daar kwamen de deals met de grote Telecomproviders veel en veel later dan in Europa en Amerika. Logische ontwikkeling dus. De 'verontrustende' toon van het artikel zal wel weer iets met het aantal clicks te maken hebben. Ik zie het meer als een natuurlijke, logische ontwikkeling, waarbij de 'westerse' continenten de laatste vier jaar flink ondergedompeld waren in verschillende crises (Euro-. Banken-, Schulden-crises) en vooral China tot de -opkomende markten' behoorden,. Een ander interessant fenomeen zou natuurlijk een grafiek zijn waar de hoeveelheid dollars die door de FED in de wereld als 'vrouw Holle' zijn verspreid de omzet van Apple hebben verhoogd. Het terugdraaien van dat geld zorgt nu al voor valutadalingen van Turkije , Argentinië, en de cijfers van China gaan eveneens omlaag, waarbij deskundigen aannemen dat zelfs die zijn geflatteerd. Verwacht dus maar een afname van de asiatische landen in de toekomst, en wellicht een lichte stijging weer van de westerse landen...
psychomac