
Wordt Tizen de nummer drie in de mobiele markt?
Op de mobiele markt is de concurrentie hard en we zien dan ook regelmatig platformen komen en gaan. Zo verdween het oude BlackBerry en deed BlackBerry 10 zijn intrede, verdween Palm ondank WebOS helemaal en de laatkomer Windows Phone heeft ondanks al het geld dat Microsoft er aan besteedt nog steeds maar een paar procent van de markt.
Het lijkt er dan ook op dat Google's Android verspreid over veel merken, tablets en mobieltjes en Apple's iOS met de
iPhone, de
iPod touch en de
iPad de markt onderling kunnen verdelen. Maar het zou wel eens zo kunnen zijn dat de schijn bedriegt, want in de coulissen staat Tizen klaar voor zijn entree.
Tizen heette eerst LiMo, wat staat voor 'Linux platform for Mobile', en LiMo was de vrucht van de samenwerking tussen Samsung en de Enlightenment Foundation Libraries (EFL). In 2011 kwam Intel ook aan boord en werd de naam veranderd naar
Tizen en versie 2.0 daarvan is nu net uit.
Volgens de Japanse krant Daily Yomiuri zal Samsung later dit jaar zijn eerste Tizen telefoon
op de markt brengen en de kans dat dat betekent dat het marktaandeel oploopt lijkt dan ook groot.
Want veel van de klanten die een smartphone van Samsung hebben weten helemaal niet dat er Android op draait, ze kopen gewoon een mobieltje waar je ook goed op moet kunnen internetten voor niet al te veel geld. Tel daarbij de enorme bedragen die Samsung
aan hun marketing uitgeeft en een beslissing van hun kant om een smartphone met Tizen onder onze aandacht te brengen zou er voor kunnen zorgen dat de nieuwe speler erg snel een behoorlijk marktaandeel krijgt.