
Xiaomi houdt niet van kopieën
De meeste van ons zullen Xiaomi wel kennen, dat is het bedrijf dat goed begrepen heeft waarom Samsung zoveel succes had met zijn smartphones: kopiëren van Apple blijkt een aanpak waarmee je veel geld kan verdienen.
En dus maakt Xiaomi smartphones waarbij we ons niet heel erg lang hoeven af te vragen waar de inspiratie vandaan komt, het bedrijf opereert dan ook vooral in markten waar bescherming van het copyright niet de prioriteit heeft.

Dat kopiëren van Xiaomi gaat zo ver, dat ze zelfs het lef hadden om aan het eind van een presentatie te komen met "one more thing..." Meer daarover is te lezen in
dit nieuwsbericht van MacFreak.

Die imitatiedrift van Xiaomi stopt trouwens niet bij de hardware, ook
als je kijkt naar de apps die dit bedrijf in hun versie van Android gebruikt is het volgens ons glashelder waar de 'inspiratie' vandaan komt.

Dit alles heeft Xiaomi beslist geen windeieren gelegd, het bedrijf is inmiddels
de derde fabrikant van smartphones met eebn marktaandeel van 15 procent, iets waar ze vooral bij Samsung niet erg blij mee zullen zijn.
Dat alles heeft ervoor gezorgd dat Xiaomi nu de grootste tech-startup aller tijden is geworden, het bedrijf ging niet zo lang geleden naar de beurs en behaalde daar een marktwaarde van maar liefst
45 miljard dollar.
Maar hoewel Xiaomi het niet nalaat om te roepen dat ze Apple niet imiteren en dat hun Cloud-diensten hen uniek maken, is het natuurlijk een recept dat een ander ook weer kan herhalen. De ironie is dat dat precies is wat er nu gebeurt, in China zijn er nu steeds meer Xiaomi
imitaties te koop.
Kortom, het lijkt ook de moeite om de imitator te imiteren. Waarbij Xiaomi een klein probleem heeft, dezelfde wetten in China die het zo makkelijk maken voor het bedrijf om met Apple-imitaties veel succes te hebben maken het natuurlijk erg lastig om de bedrijven die hen nu op hun beurt imiteren aan te pakken.