Apple en Amazon delen weinig data
20 februari 2014 - 09:55   
geplaatst door: de Redactie
http://www.macfreak.nl/modules/news/images/Cupertino-Apple-HQ.jpg
Apple en Amazon delen weinig data
Veel grote bedrijven verdienen steeds meer geld met het vergaren van data van hun klanten, en dat gaat vaak op een grote schaal en met weinig respect voor die klanten, die vaak niet eens weten welke data nu precies 'over de toonbank' gaat.

Apple heeft al vaker gezegd dat het bedrijf geen interesse heeft in deze handel, het bedrijft heeft een gezonde bedrijfsvoering en geen interesse in het verkopen van onze gegevens.

De bevestiging hiervan komt uit onverwachte hoek, in AdvertisingAge kunnen we een artikel lezen waarin er geklaagd wordt dat Amazon en Apple allebei Madison Avenue (de plek waar veel marketing- en reclamebureau's zitten) links laten liggen, en daar maken de reclame-jongens en meisjes zich een beetje boos over.

Hoewel er ook dingen in staan die Apple zich aan mag trekken, bijvoorbeeld dat het er op lijkt dat het bedrijf iAd niet serieus genoeg aangepakt wordt, was het het volgende stukje dat onze aandacht trok:
Citaat


Since launch, both have rebooted their ad-selling efforts several times. Apple added iTunes Radio to its arsenal. And the two have also loosened up a bit on the data, though it's nothing like what advertisers have come to expect from, say, Yahoo, which provides lots more data and metrics.

Denied data

The lack of data both companies deliver is frustrating for marketers because these notoriously opaque giants sit atop incredible troves of information about what consumers actually buy and like, as well as who they are and where they live. One person familiar with the situation exec said Apple's refusal to share data makes it the best-looking girl at the party, forced to wear a bag over her head.


We snappen dat adverteerders graag veel van die data willen hebben, maar zijn blij dat Apple (en Amazon) daar kennelijk geen boodschap aan hebben en het simpelweg vertikken om dit soort data met marketing- en reclamebureaus te delen.

Opvallend vonden we verder de ‘toon’ die uit het artikel naar voren komt, want dat lijkt vooral eentje van verontwaardiging. Kennelijk is het delen van al onze data inmiddels zo normaal geworden dat als er bedrijven zijn die dat weigeren te doen de ontvangers van de data zich een beetje in hun kuif gepikt voelen.