
Zet Apple's iRadio de wereld op z'n kop? (Upd.)
Als je naar de top drie kijkt van bedrijven met de meeste accounts dan staat Facebook op nummer één met een miljard, Apple op twee met 500 miljoen en Amazon op nummer drie met 200 miljoen. Als we dan meerekenen dat Facebook geen betaalgegevens heeft van zijn klanten, maar Apple en Amazon wel, dan staat Apple in die rangorde dus op nummer één.
Dat is dan ook precies de reden dat iedereen Apple met argusogen in de gaten houdt, want als dit bedrijf iets opstart dat succesvol is dan heeft het automatisch al snel héél erg veel succes.
Nu horen we al een tijdje geruchten over Apple's versie van een
streaming muziekservice, en die zou de naam iRadio gaan krijgen. Apple zou daarmee in één keer een geduchte concurrent kunnen worden van bijvoorbeeld Spotify. Recent zou muziekgigant
Warner en Universal ook akkoord zijn gegaan hierover met Apple, alleen Sony zou nog over de streep getrokken moeten worden.
Maar het wordt pas echt interessant als we lezen wat
Reuters te melden heeft, want daar kunnen we lezen dat Apple de dienst zowel gratis als betaald aan zou gaan bieden, de gratis versie zou dan met audioreclame's tussendoor zijn.
Kortom, de wereld op zijn kop, want Google's Play Music service is betaald en zonder advertenties, en dit keer zou het juist Apple zijn die een versie met advertenties aan gaat bieden.
We zijn benieuwd, en vragen ons af of het Apple lukt om dit tijdens de keynote van aanstaande maandag te presenteren. Hoewel het natuurlijk ook goed mogelijk is dat ze dat helemaal niet willen en dat we op het moment dat Apple er klaar voor is een apart event hierover zullen krijgen, waarschijnlijk wel verstandig als Apple er voor wil zorgen dat het de volle aandacht krijgt.
Update: In The Wall Street Journal
kunnen we lezen dat inmiddels Sony ook over de brug zou zijn. Als dat waar is dan heeft Apple nu de drie grote labels (Warner, Universal en Sony) allemaal achter zich.