geplaatst door: SteveJobs
http://www.macfreak.nl/modules/news/images/Cupertino-Apple-HQ.jpg
Wat Apple verliest, zelfs als zij wint van Samsung
Dat er een rechtzaak aan de gang is tussen Apple en Samsung zal inmiddels wel niemand ontgaan zijn. We weten zelfs, zeker door de enorme media-aandacht, bijna tot in detail wat er allemaal wordt besproken en waar beide partijen elkaar van beschuldigen.

Er is alleen misschien één ding dat men zich bij Apple niet heeft beseft bij het opstarten van deze noodzakelijke juridische procedure tegen Samsung omtrent het schenden van patenten en 'kopieergedrag', en dat is dat Apple één van haar grootste 'trucs' moet blootleggen tegenover het algemene publiek. Apple is altijd een bedrijf geweest waarbij 'geheimhouding' omtrent interne processen, bedrijfscultuur en productontwikkeling hoog in het vaandel stonden. Immers, creëer ergens een mysterie en mensen worden nieuwsgierig. Een trucje dat simpel en effectief is toe te passen in de marketing voor een merk en/of product.

Met de rechtzaak tegen Samsung is Apple genoodzaakt een aantal documenten en bewijzen te overleggen die het gelijk van Apple zouden moeten bewijzen. En dat betekent dat Apple, al dan niet met terugwerkende kracht, het publiek een kijkje in de 'gesloten' keuken moet geven.

Zo weten we dankzij deze rechtzaak hoe de eerste prototypes van de iPad eruit zagen, waar Apple mogelijk haar iPhone design op heeft gebaseerd, dat er een FightClub poster hangt bij de iPhone ontwikkelafdeling, dat 78% van de iPhone gebruikers iPhone accessoires aanschaffen, dat de benaming voor de iPhone 'Project Purple' werd genoemd, dat Apple ook interesse had in camera's en auto's, en dat ze bij Apple best overtuigd zijn dat een 7'' iPad een goed idee is.

Uiteraard zal Apple dit echt niet ontgaan zijn en we kunnen daarom ook stellen dat het beschermen van wat Apple dus Apple maakt voor Apple enorm belangrijk is, dat het zelfs één van haar belangrijkste instrumenten moet blootleggen: Mysterie.
Don't panic
Wat Apple verliest, zelfs als zij wint van Samsung
6 augustus 2012 - 09:32    reactie #1
geplaatst door: Harrie
Ondanks een aantal opvallende nieuwsberichten blijft de keuken toch echt gesloten. De kok laat enkel een aantal verouderde en extreme concepten zien die niet door de keuring zijn gekomen en waar de concurrent weinig aan heeft.

Veel wisten we al. Bijvoorbeeld dat Apple goed om zich heen kijkt en opvallende ontwerpen zelf doorontwikkeld. Dit gebeurde bij de ipod en nu dus ook bij de iPhone.
Ook van de lange ontwikkelingstijd, wat het prototype van de iPad (2002) aantoont, heeft Apple nooit een geheim gemaakt. Dit komt zelfs terug in de marketing.
Een leuke bijkomstigheid is dat het prototype ook vraagtekens zet bij het 'gestolen' ontwerp van Sony. Het prototype van de iPad was er eerder (2002) dan het ontwerp van Sony (2006).

Dat Apple interesse in camera's heeft is evident. Het is een markt die steeds meer verweven raakt met de mobiele telefonie. Daarnaast richtte Apple zich vroeger op de creatieve proffesional waarbij fotografie ( en muziek) centraal stond. Logisch dat ze hun thuismarkt in de gaten houden.


Eigenlijk is de mysterie alleen maar groter geworden. Steve wilde een auto bouwen, dus wat voor ontwerpen zullen er dan nog wel niet meer liggen? Met welke prototype zijn ze nu bezig die over 10 jaar hét nieuwe Apple product wordt?  Apple is zich zeer bewust van wat het laat zien en brengt het zo in het nieuws dat het de nieuwschierigheid aanwakkerd.