
Wat Apple verliest, zelfs als zij wint van Samsung
Dat er een rechtzaak aan de gang is tussen Apple en Samsung zal inmiddels wel niemand ontgaan zijn. We weten zelfs, zeker door de enorme media-aandacht, bijna tot in detail wat er allemaal wordt besproken en waar beide partijen elkaar van beschuldigen.
Er is alleen misschien één ding dat men zich bij Apple niet heeft beseft bij het opstarten van deze noodzakelijke juridische procedure tegen Samsung omtrent het schenden van patenten en 'kopieergedrag', en dat is dat Apple één van haar grootste 'trucs' moet blootleggen tegenover het algemene publiek. Apple is altijd een bedrijf geweest waarbij 'geheimhouding' omtrent interne processen, bedrijfscultuur en productontwikkeling hoog in het vaandel stonden. Immers, creëer ergens een mysterie en mensen worden nieuwsgierig. Een trucje dat simpel en effectief is toe te passen in de marketing voor een merk en/of product.
Met de rechtzaak tegen Samsung is Apple genoodzaakt een aantal documenten en bewijzen te overleggen die het gelijk van Apple zouden moeten bewijzen. En dat betekent dat Apple, al dan niet met terugwerkende kracht, het publiek een kijkje in de 'gesloten' keuken moet geven.
Zo weten we dankzij deze rechtzaak hoe de eerste prototypes van
de iPad eruit zagen, waar Apple mogelijk haar
iPhone design op heeft gebaseerd, dat er een
FightClub poster hangt bij de iPhone ontwikkelafdeling, dat 78% van de iPhone gebruikers iPhone accessoires aanschaffen, dat de benaming voor de iPhone 'Project Purple' werd genoemd, dat Apple ook
interesse had in camera's en auto's, en dat ze bij Apple
best overtuigd zijn dat een 7'' iPad een goed idee is.
Uiteraard zal Apple dit echt niet ontgaan zijn en we kunnen daarom ook stellen dat het beschermen van wat Apple dus Apple maakt voor Apple enorm belangrijk is, dat het zelfs één van haar belangrijkste instrumenten moet blootleggen: Mysterie.