
Apple voor het eerst nummer één in China
Een paar jaar geleden was Apple nog een relatief kleine speler op de Chinese markt, en CEO Tim Cook maakte toen al duidelijk dat deze afzetmarkt voor Apple steeds belangrijker zou gaan worden. Visionaire woorden, want inmiddels is China niet alleen één van de grote afzetmarkten voor Apple, maar blijft het ook nog steeds een enorme groeimarkt.
Dat zien we ook terug in
dit onderzoek van Counterpoint Research. Daarbij wordt naar veel datapoints in de supply- en retail-keten gekeken, en de resultaten zijn erg positief voor Apple.
Want het bedrijf komt voor het eerst op de eerste plaats te staan, met maar liefst 19 procent van alle verkopen, mede dankzij de enorme groei in de verkoop van de
iPhone 6s en iPhone 6s Plus. Daarbij zou nieuwe kleur (Roségoud) vooral ontzettend populair zijn.

In de grafiek hierboven zien we dat Xiaomi voor het eerst met een daling te maken heeft, Huawei de weg naar boven weer heeft gevonden en het er vooral voor Samsung in China steeds minder goed uitziet.
Bij Apple zullen ze ook blij zijn dat Counterpoint Research Director, Tom Kang, ook nog zei hoe Apple in China gezien wordt:
Apple has now conquered the Chinese market so it will come under sustained attack from local competitors. But it is becoming an embedded brand in China, standing for luxury and high quality.