
Steven Soderbergh’s nieuwe film is geschoten met iPhones
De afgelopen tijd heb je wat korte films voorbij kunnen zien komen gemaakt met iPhones. Bijvoorbeeld de twee korte films gemaakt in opdracht van Apple, bijvoorbeeld
de korte film over American Football talent Eddie Siaumau of
die van Jia Zhangke naar aanleiding van het Chinese nieuwjaar.
Maar ondertussen zijn er ook regisseurs die commerciële producties draaien met alleen maar iPhones. Een voorbeeld daarvan is Steven Soderbergh, die vorig jaar al de helemaal met iPhones geschoten thriller Unsane uitbracht. Maar omdat daarbij juist gekozen was om het er niet uit te laten zien alsof het met een ‘echte’ camera geschoten was werd daarmee niet echt het punt gemaakt dat je nu ook een serieuze productie met iPhones kan draaien.
Steven Soderbergh was lang een voorstander van high-end RED camera’s, maar raakte helemaal
overtuigd door de 4K kwaliteit die een iPhone kan leveren:
I think this is the future. Anybody going to see this movie who has no idea of the backstory to the production will have no idea this was shot on the phone. That’s not part of the concept.
People forget, this is a 4k capture. I’ve seen it 40 feet tall. It looks like velvet. This is a gamechanger to me.
Inmiddels zijn we een jaar verder en heeft hij weer een productie uitgebracht gemaakt met iPhones. Dit keer is het een basketball drama waarbij hij juist wel gebruik heeft gemaakt van de ‘fluwelen’ beelden van de iPhone, waar hij het eerder zelf over had.
FiLMiC ProEén van de middelen die hij gebruikt om het maximale uit een iPhone te halen is de app
FiLMiC Pro (€ 16,99), waarmee je veel meer handmatig kan instellen, waardoor je bijvoorbeeld hogere bitrates kan gebruiken. Ook het recent aan die app toegevoegde
LogV2 encoding profiel helpt daar ongetwijfeld bij, want daardoor krijg je maar liefst 12
stops aan dynamisch bereik in handen.
High Flying Bird zal vanaf 8 februari te zien zijn
op Netflix, de beelden in de trailer hierboven zien er in ieder geval wat betreft de kwaliteit uitstekend uit.
Lenzen en adaptersDe drie iPhones die bij het maken van deze film gebruikt zijn, waren in alle gevallen een iPhone 8. Daarbij werd ook de
1,33x anamorphic adapter van Moondog Labs gebruikt, met daarnaast ook de
58mm telelens van Moment.