
Apple domineert nog steeds de smartphone-markt
Zowel in Europa als in Azië wil
Generatie Z graag een iPhone, waarbij de kwaliteit van de kamera, het design en het gemak van
AirDrop voor het delen van foto’s vooral vaak als redenen voorbij komen. Die almaar groeiende populariteit zien we ook terug in
nieuw onderzoek van Counterpoint.
Want daaruit blijkt dat iPhones maar liefst 8 van de plaatsen in de top tien innemen, het enige andere merk dat daarin voorkomt is Samsung (met de Galaxy A13 op plaats vier en de Galaxy A03 op plaats tien). Verder valt op dat plaats één en twee ingenomen worden door de iPhone 13 en iPhone 13 Pro Max, beide modellen van anderhalf jaar oud, die Apple in de lineup houdt om ook wat minder dure opties te kunnen bieden.

Apple domineert nog steeds de smartphone-markt
klik op de afbeeldingen voor een grotere versie
Opgeteld neemt Apple ruim 16 procent van de markt voor zijn rekening, het is allang bekend welk merk verreweg de meest winst opstrijkt in deze markt. Dat komt ook omdat Apple steeds meer dingen zelf produceert, waardoor er ook steeds minder geld wegvloeit naar andere partijen.
De populariteit van de iPhone is
ook te zien in plaatsen waar je die misschien zou verwachten. Bijvoorbeeld in Zuid Korea, de thuismark van Samsung. Daar heeft 52 procent van Generatie Z inmiddels een iPhone, een stevige groei, want dat was twee jaar geleden nog 44 procent. In diezelfde groep daalde het aandeel van Samsung licht, van 45 naar 44 procent.

Apple domineert nog steeds de smartphone-markt
Daarbij helpt het waarschijnlijk ook dat Apple inmiddels vier Apple Stores heeft in dit land, de eerste
werd geopend in januari 2018 in Seoul.
In veel landen heeft Samsung bij oudere doelgroepen nog wel een groter marktaandeel, maar het gezegde is niet voor niets dat de jeugd de toekomst heeft.
#iPhone