https://www.macfreak.nl/modules/news/images/Keyboard_PrefPane_Icoon.jpg
Alle vlinder-toetsenborden nu onder Apple’s serviceprogramma
Apple heeft al een tijd een serviceprogramma voor modellen met een vlindertoetsenbord voor de weinige gebruikers die last hebben van toetsen die vast blijven zitten of ongewild repeteren. Ben jij één van diegenen die daar last van heeft, dan kan je op deze pagina jezelf aanmelden.

Dit kan tot 4 jaar na de eerste verkoopdatum, en inmiddels voor alle modellen die Apple maakt met een vlinder-toetsenbord. Want Apple heeft de lijst van alle MacBook modellen waar dit voor geldt met het uitbrengen van de nieuwe modellen aangevuld, een nieuwe MacBook, MacBookAir of MacBook Pro kopen kan dus zonder stress. Mocht je problemen hebben met een MacBook Pro, de vervanging zou vanaf nu moeten gebeuren met een topcase met daarin het vernieuwde mechanisme.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.ButterflyKeyboardMacBookPro2018Membrane.jpg
Alle vlinder-toetsenborden nu onder Apple’s serviceprogramma


Hieronder de complete lijst van alle modellen die nu onder dit programma vallen. Als je wilt weten welk model MacBook jij hebt, dat vind je onder het Apple-menu (, helemaal linksboven in de menubalk) te klikken op de eerste optie “Over deze Mac”.

  • MacBook (Retina, 12­-inch, begin 2015)
  • MacBook (Retina, 12-­inch, begin 2016)
  • MacBook (Retina, 12-­inch, 2017)
  • MacBook Air (Retina, 13-inch, 2018)
  • MacBook Pro (13-inch, 2016, twee Thunderbolt 3-poorten)
  • MacBook Pro (13-inch, 2017, twee Thunderbolt 3-poorten)
  • MacBook Pro (13-inch, 2016, vier Thunderbolt 3-poorten)
  • MacBook Pro (13-inch, 2017, vier Thunderbolt 3-poorten)
  • MacBook Pro (15-inch, 2016)
  • MacBook Pro (15-inch, 2017)
  • MacBook Pro (13-inch, 2018, vier Thunderbolt 3-poorten)
  • MacBook Pro (15-inch, 2018)
  • MacBook Pro (13-inch, 2019, vier Thunderbolt 3-poorten)
  • MacBook Pro (15-inch, 2019)

Daarbij heeft Apple laten weten dat als je gebruik moet maken van dit programma, dit prioriteit heeft bij Apple en ze zo snel mogelijk ervoor zullen zorgen dat je jouw MacBook weer gerepareerd in huis hebt. Hoe lang dat precies duurt vertelt Apple er niet bij, waarschijnlijk om mogelijk daaruit voortvloeiende claims voor te zijn.


met dank aan forumlid 'Feek', die dit nieuws als eerste meldde op het forum



Maandelijks trekt MacFreak meer dan 75.000 bezoekers, die hier gemiddeld ruim 4 minuten zijn. Al deze mensen zijn te bereiken door onder andere sponsoring, advertenties of pagelinks; de mogelijkheden daarvoor zijn op deze pagina te vinden.
geplaatst door: Robert
Daarmee is het lijkt me wel duidelijk dat het kopen van een Macbook met vlindertoetsenbord wellicht niet zo verstandig is.
geplaatst door: Dhr JW Twel
Macverzamelaar van oude Mac's en software.
@ JW Twel: boeiend, want ik trek exact de tegenovergestelde conclusie.

Er zijn genoeg problemen met computers te bedenken waar je het moet doen met één jaar garantie, of zelf verhaal moet proberen te halen bij de verkopende partij. Hier gaat het om een kleine kans dat je een probleem zal hebben, en als je het hebt dan ben je tot vier jaar na aankoop door Apple helemaal gedekt.

Misschien een kwestie van perspectief?
geplaatst door: GeorgeM
Hoezo kleine kans? Omdat Apple dat zegt of is dat na onderzoek? Daarbij toch jammer dat ze jaren doen over het erkennen en oplossen van het probleem.
geplaatst door: Brinky
 
Balen, ik heb geen probleem met mijn MB Retina-12"-2017.
Wat is de wereld toch wreed en oneerlijk.
geplaatst door: Flix
Daarbij toch jammer dat ze jaren doen over het erkennen en oplossen van het probleem.

Je weet dat dit programma al een hele tijd loopt?

@ Flix: ik voel met je mee, want ik zit met hetzelfde probleem!!!  :happy:
geplaatst door: GeorgeM
Ja bijna een jaar toch?
geplaatst door: Brinky
 
Je geeft een hoop geld uit aan een nieuwe Macbook terwijl je weet dat de oplossing van Apple het probleem niet de wereld uit helpt maar hooguit de kans erop wat vermindert.

Of dit een ontwerpfout is laat ik in het midden maar als bijvb Lenovo of HP of Microsoft laptop die problemen niet hebben dan is het zakelijk gezien wel duidelijk dat er bij sommige bedrijven geen Macbook meer binnenkomt.

Ook als consument waag ik mij er niet aan om een ander met mijn centen te laten gokken: gaat hij straks wel of niet kapot?

Apple zorgt eerst maar eens voor een fatsoenlijke laptop, dan zie ik wel verder. Tot dan heb ik nog mijn oude en een Microsoft Surface.
geplaatst door: Dhr JW Twel
Macverzamelaar van oude Mac's en software.
Het reparatieprogramma is er ook voor de nieuwe, net geïntroduceerde, MacBook pro. Dat komt gek over op mij. Het toetsenbord is aangepast maar het gaat kapot. Dus is er vast een reparatieprogramma. Want dan krijg je het 2020 toetsenbord?
geplaatst door: Jurriaan
5s | Air2 | MBA ‘11 & ‘12 | iMac ‘08
@ Jurriaan: volgens mij is dit een kwestie van perspectief.

Ik ga er van uit dat ze bij Apple denken nu alle problemen hiermee opgelost te hebben, maar geven kopers extra zekerheid door het programma ook meteen voor alle huidige modellen uit te breiden.
geplaatst door: GeorgeM
(...) maar geven kopers extra zekerheid door het programma ook meteen voor alle huidige modellen uit te breiden.

Inderdaad, een kwestie van perspectief. Het heeft op mij namelijk precies het tegenovergestelde effect: Apple heeft zelf weinig vertrouwen in het 'vernieuwde' toetsenbord en verwacht ook hiermee veel problemen te krijgen. Om nu de eventuele critici zo snel mogelijk de mond te snoeren gelijk maar mee laten lopen in een al bestaand serviceprogramma.
geplaatst door: peerzwart
Hoelang moet je als Apple dan nog doorgaan met dit type toetsenbord? Kun je dan niet beter zeggen "Amazing" we hebben weer een "new Keyboard, the best we ever made" en vervolgens de oude keyboard weer uitbrengen.
geplaatst door: Dhr JW Twel
Macverzamelaar van oude Mac's en software.
@ peerzwart: ik denk dat mijn perspectief mogelijk positiever is omdat ik zelf zo'n toetsenbord heb en er erg tevreden mee ben. Daarbij zie ik Apple's programma als een extra zekerheid, mochten er problemen ontstaan dan krijg ik een nieuwe topcase van ze. En het maakt me niet minder zeker over mijn toetsenbord, want dat werkt uitstekend.

Eén kanttekening daarbij: toen ik deze MBP kocht waren er al wat geruchten over problemen met vuil etc. Vind ik ook niet zo vreemd; hoe minder ruimte er onder, hoe eerder problemen als er wat onder zit. Ik eet dus nooit erboven en veeg mijn vingers af voordat ik er op typ. Bevalt prima, want hierdoor hoef ik het minder vaak schoon te maken.  ;)
geplaatst door: GeorgeM
Wellicht mag je bij het volgende toetsenbord witte handschoentjes aan...

FF7E2984-EC23-4CA8-8DDB-A51E1DD3CC86.jpeg Alle vlinder-toetsenborden nu onder Apple’s serviceprogramma

geplaatst door: Dhr JW Twel
Macverzamelaar van oude Mac's en software.
Verdraaid ja! Real-world condities, asjeblieft!
Rough & dirty 24/7. Behoudens flagrante vloeistofschade natuurlijk.

Geen enkel toetsenbordje op mijn ouwe macjes (d.i. t/m medio 2012 MBP) heeft daar ooit last mee gehad, en dat gaat terug tot de Apple IIe...

Geen enkel toetsenbord op mengtafels & lichtcomputers op mijn werk, zowel als privé van mij heeft daar ooit last mee gehad.

Go figure.

Zo hoort en kan het dus.
geplaatst door: HEXDIY
If it ain't broke, don't fix it!
Even side-topic: ooit al eens van "switch dender" gehoord?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Denderen

Een vriend van me, Macfanaat en electronica wizard op zoek naar de ideale toggle schakelaar, heeft dit ooit eens getest met een oud extended Mac toetsenbord. Resultaat: perfect, 1Hz per toetsindruk.

Hij heeft dat indertijd getest met een frequentieteller.

Bij vele andere schakelaars, waaronder toetsenbordschakelaars, wordt dender tegenwoordig softwarematig gecorrigeerd- al héél wat jaren.

Als Apple klavieren dit nu niet meer halen voorbij de dendercorrectie is het toch écht wel vér gekomen...

geplaatst door: HEXDIY
If it ain't broke, don't fix it!
Zolang de aandeelhouders en niet de gebruikers op één staan dendert Apple rustig voort....
geplaatst door: Dhr JW Twel
Macverzamelaar van oude Mac's en software.