geplaatst door: Claire Passion Support
https://www.macfreak.nl/modules/news/images/AppleCareProtectionPlan.jpg
Alles wat je moet weten over verzekeringen en garantie voor de Mac
Het is alweer even geleden dat ik het heb gehad over Apple garantie en verzekeringen. Iets waar vaak niet bij stilgestaan wordt tot het te laat is en een ongeluk zit in een klein hoekje. Zeker als jij (of jouw bedrijf) afhankelijk is van de Mac, is het verstandig hier toch goed over na te denken.

Als je een Apple product koopt krijg je een fabrieksgarantie van 1 jaar. Dit is een garantie die van toepassing is voor alle gebreken die niet voortkomen uit schade van buitenaf zoals valschade en vochtschade. Je kunt er dus zelf niks aan doen dat dit ontstaat. Denk bijvoorbeeld aan het plotseling flikkeren van het beeldscherm of het niet meer functioneren van de muis of toetsenbord zonder aantoonbare oorzaak.

https://www.passionsupport.nl/wp-content/uploads/2018/11/AppleCare.png
Alles wat je moet weten over verzekeringen en garantie voor de Mac


Deze fabrieksgarantie is een complete garantie. Mocht er dus iets stuk gaan binnen een jaar dan kun je terug gaan naar de winkel of fabrikant (Apple dus) en krijg je (mits er geen schade van buitenaf is) alles vergoed, gerepareerd of vervangen. Als het gaat om een zakelijke aanschaf is de fabrieksgarantie na een jaar verstreken en kun je er dus geen aanspraak meer op maken. In sommige gevallen gaat het om een bekend probleem en kun je via een reparatieprogramma van Apple alsnog in aanmerking komen voor kosteloze reparatie of vervanging. Op deze pagina vind je de lopende programma’s.

Consumentenrecht (niet voor zakelijke aankopen)

Is de Mac als particulier gekocht dan is er na het eerste jaar nog het consumentenrecht van toepassing. Je krijgt dan een beperkte garantie die niet van toepassing is op slijtage onderdelen (zoals de harde schijf en batterij) of accessoires (zoals de muis). Ook moet je kunnen aantonen dat het defect niet door jou is aangericht, de bewijslast ligt dus bij jou. Per geval wordt bepaald of (en in welke mate) deze voor reparatie of vervanging in aanmerking komt. Dit recht is ook alleen te claimen bij de winkel waar hij vandaan komt. Dat kan een Premium Reseller zijn (zoals iCentre of Amac) of de Apple Store in Nederland. Dit recht is niet te gebruiken voor zakelijke aankopen.

Uitgebreide garantie én verzekering met AppleCare+

Bij aanschaf kun je de complete garantie nog verlengen tot 3 jaar met het AppleCare Protection Plan. Je krijgt in dit geval ook drie jaar lang onbeperkte telefonische support van Apple. Het gaat om een volledige garantie op de Mac en accessoires zoals dus ook de fabrieksgarantie betreft. Sinds oktober 2018 is AppleCare vervangen door AppleCare+. Hierbij is er naast de uitgebreide garantie van 3 jaar ook een schadedekking tot twee gevallen met een eigen risico.

https://www.passionsupport.nl/wp-content/uploads/2018/11/APPLECARE-plus-500x500.jpeg
Alles wat je moet weten over verzekeringen en garantie voor de Mac


Dit eigen risico is per voorval €99 bij schade aan het scherm of de externe behuizing en €259 bij overige schade. De premie voor AppleCare+ betaal je vooraf, eenmalig bij aanschaf en wordt dus niet maandelijks afgeschreven. De prijs varieert per Mac en loopt uiteen van €119 (Mac Mini) tot €449 (MacBook Pro 15″). AppleCare+ kun je afsluiten bij aanschaf of binnen 60 dagen na aankoop via de website van Apple.

Losse verzekering

Net als je auto of huis kun je ook je computer, tablet of smartphone verzekeren. Tegen bijvoorbeeld diefstal, vochtschade en valschade. Dit kan op verschillende manieren. In sommige gevallen kan het onder de inboedelverzekering vallen. Is het voor je bedrijf dan kan het verstandig zijn om dit via de zakelijke verzekering te regelen. Verzekeringen voor de iPhone worden vaak verkocht via de provider, maar zijn ook los (ook via ons) af te sluiten. Het te dekken bedrag en de hoogte van het eigen risico bepalen de premie. Dit is bij elke verzekeraar weer anders. Let bij het afsluiten van een verzekering op de hoogte van het verzekerde bedrag. Van een iPhone of MacBook is de dagwaarde vaak hoger dan de gemiddelde telefoon of laptop. Als je bij ons een Mac aanschaft kunnen wij de verzekering gelijk voor je in orde maken. Hiervoor geldt een premie vanaf €7 per maand en een eigen risico van €75.

Software schade

Geen verzekeraar of instantie verzekert schade aangebracht door software. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor. Gelukkig is de Mac al zeer goed beschermd, maar uiteindelijk ben jij als gebruiker de bewaker. Als je zelf bewust bent van de gevaren kun je een hoop ellende voorkomen. Zorg dat je altijd een back-up maakt om de data veilig te stellen.


Claire is Apple Certified Support Professional en helpt ondernemers met ondersteuning en advies op het gebied van Apple apparaten. Na vier jaar ervaring op te hebben gedaan bij iCentre Delft, startte ze in 2013 met haar eigen bedrijf: Passion Support.


Het nieuws op MacFreak wordt gesponsord door Upgreatest (ssd upgrades op locatie)
geplaatst door: Heintje
75 x gelezen en 0 reacties.
Waarschijnlijk ben ik dus niet de enige die baalt van de "dienstverlening" van Apple.
geplaatst door: pjottervmr
75 x gelezen en 0 reacties.
Waarschijnlijk ben ik dus niet de enige die baalt van de "dienstverlening" van Apple.
?
Dit is gewoon de basis zoals die door Apple wordt gehanteerd maar die dus niet haalbaar is omdat ook Apple gebonden is aan de Europese wetgeving en bij verkopen in Nederland  aan die wetgeving moet voldoen.
1 https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa
2 https://www.kieskeurig.nl/document/A19B25827AA58DE3C12574AB00374E15

Grote voordeel is dat je nooit bij Apple rechtstreeks koopt maar altijd bij een retailer (ook de Apple store is niet rechtstreeks Apple maar een verkoop bv simpel gezegd)

Wettelijk moet dus ook de Apple store voldoen aan de Nederlandse wetgeving wat betreft de fabrieksgarantie en de consumenten garantie. Nadeel dus bij kopen bij de webstore is dat je dus bij problemen ook kun moet dagvaarden dus dat kan lastig worden en ik denk bovendien dat hun wel goede advocaten hebben :-).
Afgelopen 15 jaar (wetgeving hierover is sinds mei? 2004 van kracht) nog nooit een extra verzekering genomen en altijd opgelet op mijn spullen. Als je zeer ruw met je spullen omgaat is elke verzekering makkelijk en verstandig maar als je voorzichtig bent dan is die gewoon niet nodig. (in dit geval allemaal particulier , bedrijfsmatig is inderdaad 1 jaar max).

Een klein voorbeeld:
een laptop heeft ingebrande toetsen in het scherm na 2 jaar. Dealer geeft aan helaas zit geen fabriek garantie meer op en reparatie is 900 euro. Uiteindelijk gratis gerepareerd kosten geheel voor de dealer.
Dan nog even een opmerking over apple care. Reparatie claim gehad voor een kennis die een iMac had zonder Apple care. Liep zeer hoog op bij Apple en die kwamen met de volgende oplossing: Ze zouden er apple care op zetten zou mijn kennis 90 euro kosten en de iMac zou gemaakt worden. Later bleek dat hij niet te maken was en kreeg hij een nieuwer model ter vervanging. Op deze manier hoefde hij niet naar de rechtbank en was hij voor 90 euro klaar.


geplaatst door: Heintje
Even nuanceren:
- mijn iMac is nu 9 jaar oud en heeft in die tijd binnen 1 jaar een defecte Magicmouse gehad (onder garantie en na onderzoek omgeruild voor een nieuwe) en een defecte Superdrive (buiten garantie, niet laten repareren maar voor dat geld een Samsung externe USB BlueRay-writer gekocht). De 27" iMac werkt en oogt nog als nieuw (ook het scherm).
- Ik overweeg nieuwe Apple hardware aan te schaffen maar ik aarzel nog.
- ik waardeer het dat Claire Passion Support de officiële Apple redenatie m.b.t. garantie en aansprakelijkheid hier voor ons neerzet, maar een aanvulling met de Nederlandse wettelijke bepalingen zou fijn zijn geweest: dan weet de doelgroep van Claire waar ze op kunnen rekenen (de Nederlandse garantie) en wat ze moeten doen voor het overige (hoe na de Apple-garantie om te gaan met die productaansprakelijkheid van Apple).
- waarschijnlijk is Apple hard/software bovengemiddeld degelijk: op fora lees je voornamelijk de reacties wanneer mensen in de pen klimmen als het eens een keer niet goed gaat. De rest werkt tevreden verder en dat lees je niet.
- Apple is naar mijn mening bovengemiddeld duur met zijn hardware en zou dat (ook qua PR) gemakkelijk kunnen compenseren met een ruimhartiger garantieregeling, zeker als je leest wat voor winsten e.e.a. onder de streep oplevert. En dat wordt niet misgund, maar het contrast is groot.
- mijn reactie hierboven werd ingegeven door het contrast "wat Apple onder garantie verstaat" en "waar je als Nederlands burger recht op hebt": waarom wordt het hele verhaal voor de Nederlandse burger niet aangepast zodat de officiële tekst het wettelijk minimum omvat?
Dat is ook veel duidelijker en het roept minder irritatie op bij kopers en potentiële kopers.
geplaatst door: Brinky
Inderdaad had dit wel wat uitgebreider beschreven mogen worden, want voor de meesten hier zal het consumentenrecht gelden. En daar valt wel wat meer over te vertellen dan een paar regels. Liever een groot logo van Consuwijzer dan dat van AppleCare.

Overigens een tip voor de ZZP-ers. Schaf je spullen op eigen naam aan. Voor de belastingdienst maakt dit niets uit. Voor de dealer ben je dan gewoon consument.
geplaatst door: pjottervmr
Beste Heintje, je maakt op een gegeven moment een grote denkfout.
Je praat constant over Apple moet ruimhartiger omgaan enz enz . Stop nu toch allemaal met dat te roepen en te denken. Je hebt als consument helemaal niets met Apple te maken alleen als je dealer failliet gaat en hij zijn garantie niet kan geven die je als consument recht op hebt,  pas dan heb je met Apple te maken en heb je dus het verhaal over fabriek garantie.
Zorg dus dat je bij een vertrouwde dealer koopt. Ik weet ook wel dat die dealer elke keer schermt met dat ze afhankelijk  zijn van Apple voor garantie,  trap er niet in je hebt helemaal niets te maken met Apple alleen met je dealer. Fat je dealer natuurlijk probeert zo veel mogelijk te claimen bij Apple is hun zaak, jij hebt alleen met de dealer te maken. Daarom is het erg jammer dat bv Amac zijn garantie termijn van 3 jaar heeft terug gebracht naar 2 jaar maar ik neem aan dat ze hier wel hun reden voor hebben (zal te duur worden voor hun).
Kijkend dus naar een iMac die je mag aannemen wel 6 tot 8 jaar meegaat is dat de tijd waar je consumenten garantie kunt claimen.  (dat is niet gratis reparatie.....is naar ratio dan)
geplaatst door: zwap

geblokkeerd

Garantie hebben en een garantieclaim toegewezen krijgen zijn helaas twee totaal verschillende dingen.  En dat is vervelend. Telkens weer moet je je best doen om je gelijk te halen waarbij men zich erg gemakkelijk achter de termijnen die de fabrikant stelt verschuilt.

Dat met name het consumentenrecht op dit punt niet begrepen wordt blijkt ook hier weer. Lees de exacte regels maar eens na op deze website van de overheid.

Het is dus niet zo dat je twee jaar garantie hebt en evenmin dat je na bv 6 jaar geen recht meer hebt op een gratis reparatie.

De verkoper zal je dat graag willen wijsmaken om zo een garantieclaim te kunnen afwijzen. Daar zou het voorstel van Heintje van pas kunnen komen voor wat betreft Apple producten.

Het zou heel wat gedoe en frustratie van consumenten schelen wanneer Apple zijn officiële verkopers een garantie levert die minimaal gelijk is aan de wettelijke consumentengarantie in het land van verkoop.
geplaatst door: pjottervmr
knip
Het zou heel wat gedoe en frustratie van consumenten schelen wanneer Apple zijn officiële verkopers een garantie levert die minimaal gelijk is aan de wettelijke consumentengarantie in het land van verkoop.

Dat geld niet alleen dan voor Apple maar voor alle leveranciers en dat gaat nooit gebeuren ben ik bang :-)
geplaatst door: zwap

geblokkeerd

Ik vrees dat je gelijk hebt. Dus toch maar weer telkens soebatten over de garantie of de verzekering van Claire kopen of het maar over je kant laten gaan.
geplaatst door: pjottervmr
Ik vrees dat je gelijk hebt. Dus toch maar weer telkens soebatten over de garantie of de verzekering van Claire kopen of het maar over je kant laten gaan.

Nadeel van een verzekering is de premie :-( In het voorbeeld van claire, dus ruim 80 euro per jaar en een eigen risico van 75 euro. Op die manier wordt het nog steeds duur en is het de vraag of de verzekering ook uitkeerd in jouw omstandigheden. Je moet dan immers met de verzekering gaan regelen dat je claim wordt vergoed. Immers een verzekering hebben is 1 maar een verzekerings claim toegewezen krijgen is 2 zei iemand hier laatst :-)
geplaatst door: Heintje
Mwah, denkfout: "Claire" legt uit hoe Apple het denkt te moeten regelen en dat is waar je initieel op stuit als je een defect hebt: de rest van je recht krijg je in het slechtste geval alleen als je weet waar je recht op meent te hebben.

Wellicht is de beste samenvatting:
- je hebt bij Apple de wettelijke garantie
- Applecare heeft slechts een zeer beperkt nut. Lees de voorwaarden.  :reading:

geplaatst door: pjottervmr
Mwah, denkfout: "Claire" legt uit hoe Apple het denkt te moeten regelen en dat is waar je initieel op stuit als je een defect hebt: de rest van je recht krijg je in het slechtste geval alleen als je weet waar je recht op meent te hebben.

Wellicht is de beste samenvatting:
- je hebt bij Apple de wettelijke garantie
- Applecare heeft slechts een zeer beperkt nut. Lees de voorwaarden.  :reading:



@Heintje, je praat weer over Apple, praat liever over je dealer/verkopende partij, het is aan hun om eventueel met hun leverancier iets te regelen. Als ik bv bij Amac iets koop heb ik helemaal niets met Apple te maken.
geplaatst door: Claire Passion Support
Oke, er is duidelijk ophef over dit onderwerp. Ik weet dat het gevoelig ligt dus ik probeer me zoveel mogelijk bij de feiten te houden en vooral te informeren over wat Apple aan opties heeft als het gaat om garantie en verzekeringen. AppleCare+ voor Macs is in Nederland nieuw. Om dit toe te lichten schreef ik dit artikel. Onze doelgroep (die van mijn bedrijf Passion Support bedoel ik dan) zijn vooral ondernemers waarvan een grootdeel geen ZZPer meer is. Dit is de reden waarom consumentenrecht minder aandacht krijgt. Misschien inderdaad een iets minder geschikt artikel voor jullie dus, daar was ik me niet zo van bewust. Desalniettemin is de inhoud volgens mij nog steeds relevant.

Dat gezegd hebbende wil ik toch even reageren op de reacties in zijn geheel.

Inmiddels heb ik bijna 10 jaar ervaring met het verkopen en onderhouden van Macs. En ja, er gaat wel eens wat stuk, dat is gewoon niet te voorkomen, het blijft een apparaat. Mijn ervaring is dat Apple in het eerste jaar zeer netjes, snel en kosteloos repareert en soms zelfs vervangt. Ja, dit gaat vaak via de retailer, maar deze moet nog steeds aankloppen bij Apple voor vervangende onderdelen. Ook als er AppleCare op zit is er nooit discussie of twijfel. Apple regelt het, en vaak snel ook. Voor veel mensen (zeker ondernemers) is dit dan ook een prima investering. Zeker voor de iMac is de investering zeer netjes te noemen en is de eigenaar er zeker van dat er 3 jaar lang dekking is. Dit geeft veel Mac gebruikers rust en dat lijkt me prima. Daarnaast heeft Apple ook nog eens behoorlijk wat reparatie-programma's lopen om productiefouten te verhelpen. De klant betaalt hier vaak niks voor en wordt snel geholpen. Iets wat je van veel andere fabrikanten niet kunt zeggen.

En dan het consumentenrecht. Ik wil mijn vingers hier niet te veel aan branden. Het verschilt namelijk per geval. Ik heb Macs binnen zien komen onder de butsen en bulten met de vraag of het uitvallende scherm niet even kosteloos kon worden vervangen na jaar 4. Ik vind het terecht dat hier per geval naar gekeken wordt en ben van mening dat de retailer hier te vaak voor wordt geacht op te draaien. De veronderstelling dat een Mac 6-8 jaar mee zou moeten gaan vind ik ook wat gortig. Ja, het gebeurt vaak dat Macs deze leeftijd zonder kleerscheuren behalen, maar 8 jaar is echt heel erg lang voor een computer.

Kortom: ik snap de ophef, maar vind ook dat "de consument" vaak onterecht kosteloze vervanging of reparatie opeist. Apple is naar mijn idee de slechtste niet en gaat in veel gevallen heel netjes om met garantie of verzekeringsgevallen. Er zullen zeker uitzonderingen zijn, maar het consumentenrecht kun je niet te pas en onpas opeisen. AppleCare is voor veel klanten een prima uitkomst om 3 jaar lang gegarandeerd te zijn van een goede werking. Het is geen verplichting dus feel free om het niet te kopen. Maar vooral gebruik van je rechten als consument, maar wees daarbij wel realistisch. De retailer is er niet om je een oor aan te naaien.

Fijn weekend allemaal!
geplaatst door: zwap

geblokkeerd

@Claire, dankjewel voor deze toelichting. Zeer verhelderend!
geplaatst door: pjottervmr
@Claire, dank voor de aanvulling die zeker nodig was. Consumenten denken inderdaad vaak met een slecht onderhouden (butsen en diepe krassen) dat men volledige gratis reparatie krijgt. Geheel terecht dat dit niet gedaan wordt. In mijn stuk geef ik ook aan netjes onderhouden/gebruikte systemen. Op dat moment kun je consumenten claim indienen maar na 5 jaar is de reparatie niet gratis maar naar ratio. In dit geval bij Apple  producten met een zeer hoge aanschaf en lange levensduur. (Is aantoonbaar alleen al door de aantallen systemen van 8jaar op de diverse sites als onderstuening). Nadeel voor de retailer is dat hij met een probleem komt te zitten dat hij een zeer dure reparatie moet laten uitvoeren  als hij dit niet zelf kan en naar de consument een redelijk reparatie bedrag in rekening kan brengen naar ratio. 4 jaar geleden een reparatie van een 17 inch Macbook pro moederbord van een klant was 1200 euro en naar ratio kon men maar 350 euro aan rekening vragen aan de klant. Kosten voor de retailer meer dan de winst op de laptop was. Is niet voor niets dat veel kleine retailers zijn gestopt de laatste 15 jaar. Dit zeg ik met 35 jaar ervaring met Apple en reparatie eerst bij een Apple retailer die later is gestopt en nu al jaren alleen een PC winkel heeft terwijl hij al vanaf de Apple II helemaal Apple gek is en zijn winkel nog steeds draaid op iMac bondi blue’s en G4 systemen.
Grootste probleem is en blijft dat de consument telkens maar blijft klagen over de garantie van Apple terwijl die er helemaal niets mee van doen heeft als het apparaat verkocht is via een dealer. Ik geef ook toe dat als de problemen hoog oplopen met de dealer (1 x meegemaakt met een zaak in woerden) dat Apple dan zonder dat men dit moet doen voor een zeer goede en nette oplossing zorgt. Het is inderdaad aan de klant om te kiezen voor Apple care of een extra verzekering maar het is net als bij de aanvullende zorgverzekering je moet nadenken of je dit nodig denkt te hebben :-)
geplaatst door: zwap

geblokkeerd

(...) maar na 5 jaar is de reparatie niet gratis maar naar ratio.
Vraagje: Waarom geldt na 5 jaar het wettelijke consumentenrecht niet meer?
geplaatst door: Brinky
Dat klopt ook niet. Lees https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie en dan is het duidelijk. Dat had ook in de originele post gekund. Alhoewel in je recht staan en het ook krijgen een hoop gedoe kan zijn.

geplaatst door: pjottervmr
Vraagje: Waarom geldt na 5 jaar het wettelijke consumentenrecht niet meer?

Lees eerst het stuk over consumenten garantie dan wordt het duidelijk!
In mijn eerste reactie geef ik al aan waar je dit moet zoeken en ook Binky komt met een link. In dit geval van 5 jaar dan wordt gerekend naar hoe oud een apparaat kan worden. Neem een wasmachine eens als voorbeeld. Fabrieks garantie 2 jaar en veel winkeliers geven dan ook 2 jaar garantie op dat apparaat en ze proberen je dus verlengde garantie te verkopen naar bv 5 jaar.

Nu consumenten garantie, dit onderwerp is inmiddels al wel 100 keer langs gekomen op macfreak , maar niet altijd goed terug te vinden dus bij deze nogmaals. Neem als voorbeeld een wasmachine die dus 10 jaar mee moet gaan en na 5 jaar gaat de motor stuk. De verkopende partij moet dan deze repareren tegen een normaal tarief en de kosten zijn dan voor 50% voor de verkoper en 50% voor de koper. (kosten naar ratio)
Waarom nu normale tarieven voor reparatie?
Neem dan die laptop die ik noem als voorbeeld.
Apple rekende toen voor die laptop een vast bedrag van 1200 euro Dit terwijl gangbaar op internet een nieuw moederbord van Apple werd aangeboden voor 450 euro. De verkopende partij moest toen de reparatie kosten berekenen van 700 euro en deze werden gedeeld zodat het uiteindelijk 350 euro heeft gekost terwijl de laptop al 4 jaar oud was. (rechter ging toen uit van 8 jaar voor een MBP die ruim 3300 euro heeft gekost.) 
geplaatst door: Heintje
... en ik waardeer de reactie/aanvulling van Claire zéér. Ook complimenten dat je je aan dit toch gevoelige onderwerp durft te wagen.
geplaatst door: zwap

geblokkeerd

@pjotter, nog weer even de tekst van de overheid:
Citaat
Is de garantieperiode voorbij?

Is uw product kapot en is de extra garantie of fabrieksgarantie voorbij? Dan hebt u nog steeds rechten. U kunt dan dus nog steeds met het product teruggaan naar de winkel. Let op: het moet dan wel gaan om een product dat ondeugdelijk is! U moet de verkoper uitleggen dat u het product normaal hebt gebruikt en dat het toch zomaar stuk is gegaan. U hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Als de winkel dat niet kan of niet wil, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt.
Let op

Hebt u een product lange tijd zonder problemen kunnen gebruiken voordat het kapot gaat? Dan kunt u niet meer al uw geld terug vragen. Dat is dan niet redelijk.

bron: https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/rechten-in-de-garantieperiode
geplaatst door: pjottervmr
@pjotter, nog weer even de tekst van de overheid:
bron: https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/rechten-in-de-garantieperiode

? Lees jij het stuk wel wat ik geschreven heb en de link die ik er bij heb gedaan?
Nogmaals:
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa
(Is ook de overheid waar jij naar verwijs)
Er staat letterlijk :Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan nog teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden.

Vervolgens kom je dus naar wat is een goede oplossing bij een probleem met de verkoper:
dan kom je bij onderstaande link voor de uitleg wat aangenomen wordt bij bv een rechtszaak
https://www.kieskeurig.nl/document/A19B25827AA58DE3C12574AB00374E15

Nogmaals deze discussie is hier vele male al langs gekomen mij stoorde met name elke keer dat er verwezen wordt naar Apple en dat die zo slecht is bij garantie aanspraken terwijl in 99% van de gevallen het om aanspraken gaat over garantie met een verkopende partij.
Ook een ondernemer of ZZP'er heeft in principe helemaal niets met Apple te maken maar ook gewoon met de verkopende partij.
zie hiervoor bv
https://www.ondernemersplein.nl/regel/garantie-geven/

Al met al is het wel onduidelijk voor vele vandaar dat er over dit punt zoveel gedachte en meningen zijn. Daarom is het voor veel personen dan makkelijker om maar extra garantie te nemen of te verzekeren. Daarom geld op dat punt net als bij een zorgverzekering is de aanvullende verzekering handig en nodig.
geplaatst door: Claire Passion Support
... en ik waardeer de reactie/aanvulling van Claire zéér. Ook complimenten dat je je aan dit toch gevoelige onderwerp durft te wagen.

Thanks Heintje!
geplaatst door: A Henket
Poehee zelden zoveel informatie bij elkaar gezien in de reacties. Meestal zijn reacties vrij korte monoloogjes maar hier heb ik nog wat aan. Dank (ook Claire uiteraard)
geplaatst door: zen
Maar. zoals gezegd, is er nogal een verschil tussen garantie hebben en garantie krijgen. Mijn zoon heeft een iPhone 6 plus, na anderhalf jaar gebruik krom. Na het apparaat 4 maanden kwijt te zijn geweest kreeg hij de mededeling dat het niet onder de garantie viel en of hij ff 70 euro onderzoekskosten wilde betalen.
provider wijst naar reparatiebureau,
reparatiebureau wijst naar Apple
Apple wijst naar provider.

reparatieprogramma is afgelopen omdat hij niet meer gemaakt wordt (wat ik ook een vreemde conclusie vind)
Naar de rechter stappen kan theoretisch, maar als 20 jarige is dat wel een behoorlijke stap.
"Fatalists experience interventionists as crazy. Interventionists experience fatalists as deluded. Both are right ." Halcolm
geplaatst door: pjottervmr
Maar. zoals gezegd, is er nogal een verschil tussen garantie hebben en garantie krijgen. Mijn zoon heeft een iPhone 6 plus, na anderhalf jaar gebruik krom. Na het apparaat 4 maanden kwijt te zijn geweest kreeg hij de mededeling dat het niet onder de garantie viel en of hij ff 70 euro onderzoekskosten wilde betalen.
provider wijst naar reparatiebureau,
reparatiebureau wijst naar Apple
Apple wijst naar provider.

reparatieprogramma is afgelopen omdat hij niet meer gemaakt wordt ( wat ik ook een vreemde conclusie vind )
Naar de rechter stappen kan theoretisch, maar als 20 jarige is dat wel een behoorlijke stap.

Ga eerst naar je leverancier, geef hem de mogenlijkheid enz enz volg gewoon je stappen plan. Je hebt niets met het reparatie bureau te maken maar met je leverancier. Kost moeite maar voor niets krijg je het niet. Vervolgens dus op basis consumenten recht claimen. (Ik neem aan dat de iPhone er nog super netjes uit ziet niet vol butsen zit enz enz) Claimen dat dit niet voor een toestel mag gebeuren, aangetekend schrijven en aangeven dat je je jurist in gaat schakelen. Vervolgens als dit niet lukt inderdaad je jurist inschakelen. (Als je lid van het cnv bent is dit zelfs gratis). Je recht halen gaat je dus griffie rechten kosten maar als je wint krijg je die terug. Is een suoer lange adem. Je had ook Apple. Care kunnen nemen maar dat kost dan 169 euro en 99 euro eigen risico dus je verlengde garantie kost dan 268 euro..... Het is een keus die een ieder zelf moet afwegen natuurlijk. :-)