
Storyboard van de 1984 commercial voor het eerst openbaar
Van alle commercials die Apple ooit heeft uitgebracht is de 1984 commercial waarschijnlijk de beroemdste, en mogelijk de meest iconische. Maar het maken van een commercial start altijd eerst met het maken van een storyboard, een zo kort mogelijke strip met tekeningen van de essentiële visuals.
Toen de mannen van reclamebureau Chiat\Day dit storyboard moesten presenteren aan Steve Jobs en John Sculley, toen de CEO van Apple, waren ze
erg nerveus. Maar dat was helemaal niet nodig, Steve’s eerste reactie sprak boekdelen over hoe goed hij het idee vond: “Oh shit. This is amazing!”. Hieronder eerste de commercial, die eindigt met de zin: “On January 24th, Apple Computer will introduce Macintosh. And you'll see why 1984 won't be like '1984.”
Tijdens de jaren negentig zagen veel mensen Microsoft als de aartsrivaal van Apple, waardoor vaak gedacht werd dat het Microsoft was die in deze commercial vernietigd werd. Maar op het moment dat deze commercial uitkwam was het IBM die de computerwereld domineerde.
Storyboard Een storyboard wordt gemaakt voordat een commercial is goedgekeurd, en casting komt dus pas een stuk later in het proces. Daarom lijkt met name het grote Big Brother gezicht op het scherm niet op het eindresultaat, maar de aanpak en het gevoel komen wel duidelijk overeen.

Storyboard van de 1984 commercial voor het eerst openbaar
Hierboven het nu voor het eerst naar buiten gekomen storyboard. Daarin kan je zien dat zelfs de kleding van de vrouw die binnen komt rennen en door het gooien van een hamer het scherm vernietigt daarna niet is aangepast.