
Wat er tijdens de kwartaalcijfers verder nog voorbij kwam
Tijdens
de conference call waarin Apple’s CEO Tim Cook en CFO Luca Maestri de kwartaalcijfers presenteren komt altijd nog veel meer voorbij dan alleen de cijfers zelf. Ze vertellen allebei altijd wat over de context, en de uitgenodigde journalisten kunnen ook vragen stellen.
Hieronder vind je het belangrijkste daaruit, voor de cijfers zelf kan je
in dit eerdere nieuwsbericht hier op MacFreak terecht. Wat betreft de interessante dingen: Tim Cook bevestigde bijvoorbeeld nog eens dat AI en machine learning enorm belangrijk zijn voor Apple (“core fundamental technologies integral to virtually every product”), waarbij hij ook nog eens herhaalde dat er bij Apple al jaren aan AI gewerkt wordt.

Wat er tijdens de kwartaalcijfers verder nog voorbij kwam
ServicesApple heeft in het afgelopen kwartaal een recordomzet uit Services behaald, waarbij de inmiddels meer dan een miljard betaalde abonnementen ongetwijfeld cruciaal zijn. De omzet uit Services bedroeg 21,2 miljard dollar, ten opzichte van 19,6 miljard dollar in het vorige kwartaal.
En de groei is er nog niet uit, om deze 1 miljard te halen werden er bijvoorbeeld in het afgelopen jaar maar liefst 150 miljoen abonnementen toegevoegd. In de afgelopen drie jaar is dit bestand dan ook meer dan verdubbeld.
Op het gebied van cloud, video, AppleCare en betalingen werden omzetrecords behaald. In het juni-kwartaal werden ook omzetrecords gevestigd voor de App Store, reclame en Apple Music.
WearablesWearables, Woning en accessories hebben op zichzelf inmiddels bijna de grootte van een
Fortune 100 bedrijf , in de afgelopen 12 maanden bracht dit segment maar liefst 40 miljard dollar voor Apple in het laatje.
R&DOp het gebied van Research & Development doet Apple het wat rustiger aan wat betreft de investeringen daarin. Daarbij speelt ‘de onzekere situatie’ van de afgelopen kwartalen mee. Besparingen werden onder andere bereikt door wat minder mensen aan te nemen dan in de periode daarvoor.
Maar dat wil niet zeggen dat de groei er uit is wat betreft R&D, integendeel, dit is nog steeds de tak van het bedrijf die het hardst groeit.
iPad en MacDat er een daling was bij de iPad verbaasde CFO Luca Maestri niet, want in hetzelfde kwartaal vorig jaar werd de nieuwe iPad Air gepresenteerd. Ook bij de Mac was er een daling in aantallen en omzet te zien, maar voor meer dan de helft van de kopers was dit de eerste Mac. De ‘user-base’ is dus nog steeds verder aan het uitbreiden.
#Kwartaalcijfers