https://www.macfreak.nl/modules/news/images/AppStore_icoon.jpg
Apple en Google blokkeren melding van Facebook over afdracht (Upd.)
Terwijl de controverse rond Fortnite op de voorpagina’s van kranten te vinden is, heeft Facebook ook een poging gedaan om zich in deze strijd te mengen. Dat gebeurde door het tonen van de tekst “Apple takes 30% of the purchase. Learn More” (met een link) te vinden was.

Dit gebeurde in zowel Apple’s App Store als in Google Play, in die laatste was de tekst “Facebook doesn’t take a fee from this purchase. Learn More”. Zowel Apple als Google hebben deze update meteen geweigerd, inmiddels is het niet meer te lezen. Apple gaf als reden aan dat het ging om informatie die irrelevant is, en omdat het tonen van irrelevante informatie volgens de regels van de App Store niet toegestaan is lijkt Apple hier ook het recht aan zijn kant te hebben.

https://www.macfreak.nl/modules/news/images/zArt.FacebookAppPaidOnlineEventsPayment.jpg
Apple en Google blokkeren melding van Facebook over afdracht (Upd.)

klik op de afbeelding voor een grotere versie

Facebook stuurde aan Reuters  de volgende verklaring hierover:

Citaat
Now more than ever, we should have the option to help people understand where money they intend for small businesses actually goes. Unfortunately Apple rejected our transparency notice around their 30% tax but we are still working to make that information available inside the app experience.
En het zit ze bij Facebook kennelijk hoog, want CEO Mark Zuckerberg zei er in een webcast voor meer dan 50.000 van de werknemers ook wat over:

Citaat
Apple has this unique stranglehold as a gatekeeper on what gets on phones. It blocks innovation, blocks competition and allows Apple to charge monopoly rents.
Nadat dit naar buiten kwam heeft Facebook de webcast publiek gemaakt (link daarnaar via de link hierboven). Zuckerberg herhaalt daarin ook nog eens de schade die adverteerders zullen oplopen doordat het in iOS 14 veel moeilijker wordt om mee te gluren en data van gebruikers te krijgen. Daarbij belicht hij natuurlijk nooit de andere kant, die gaat over privacy en keuze van diezelfde gebruikers.

Meer over dat laatste onderwerp in dit eerdere nieuwsbericht hier op MacFreak.


Update: inmiddels heeft Apple Facebook een uitstel van drie maanden gegeven, tijdens die periode hoeft er geen afdracht meer gedaan worden door kleine bedrijven (en is de vermelding dus ook niet meer ter zake doende).

Maar Facebook is niet blij, want het uitstel is dus tijdelijk en geldt niet voor gaming-bedrijven die betaalde events organiseren.



 #Facebook #AppStore
geplaatst door: Robert
antw: Apple en Google blokkeren melding van Facebook over afdracht (Upd.)
reactie #1 geplaatst: 31 augustus 2020 - 11:49
Wanneer je de regels lekker vaag houdt kun je er alle kanten mee op. Wat is nou 'irrelevante informatie'?
geplaatst door: zwap
antw: Apple en Google blokkeren melding van Facebook over afdracht (Upd.)
reactie #2 geplaatst: 31 augustus 2020 - 12:50
Blijkbaar informatie die Apple (en Google), niet bevalt. :hypocrite:
geplaatst door: ouwemac
Voorzichtig met Covid; Rawạng kho wid d̂wy ระวังโควิดด้วย. Swasdii Khrab Khun  สวัสดี ครับ คุณ
antw: Apple en Google blokkeren melding van Facebook over afdracht (Upd.)
reactie #3 geplaatst: 31 augustus 2020 - 20:21
Ja.. Die Apple zit nu op de plek waar MS 20 jaar geleden zat. De facto onderdeel van een oligopolie. Wat Apple ook zegt, de rest moet wel volgen. Veel keus is er niet.

Dus:

Opsplitsen, die hele silicon valley.
geplaatst door: PjotriDVDguru
antw: Apple en Google blokkeren melding van Facebook over afdracht (Upd.)
reactie #4 geplaatst: 1 september 2020 - 08:35
Wat je ook denkt van Apple’s (en Google’s) beleid rond hun Stores, je kan ze moeilijk het recht ontzeggen hun eigen regels daarvoor te handhaven.

Eerst Epic en nu Facebook proberen allebei duidelijk punten te scoren bij het grote publiek. Maar ze doen dat tegen een platform dat hen groot heeft gemaakt.

Ironisch genoeg gebeurt dat allemaal op een moment dat Apple bezig is met de App Store voor ontwikkelaars veel beter te maken.

https://developer.apple.com/news/?id=84w3e5bm
geplaatst door: GeorgeM
antw: Apple en Google blokkeren melding van Facebook over afdracht (Upd.)
reactie #5 geplaatst: 1 september 2020 - 09:05
Bij de strategie van Apple kunnen en moeten soms kanttekeningen worden gezet (persoonlijk vind ik die marge van 30% absurd hoog), maar zodra het op ethiek aankomt, hebben Zuckerberg en de zijnen geen enkel recht van spreken. Zij helpen de wereld op geen enkele manier vooruit, hebben nog nooit iets geproduceerd dat bewondering wekte, en handelen alleen ordinair in persoonsgegevens. Hoe harder dat wordt aangepakt, hoe beter.
geplaatst door: Timotheus
antw: Apple en Google blokkeren melding van Facebook over afdracht (Upd.)
reactie #6 geplaatst: 1 september 2020 - 09:17
Wanneer je punten bij het grote publiek kúnt scoren door het oneens te zijn met de regels van de App Store doet Apple het duidelijk niet goed.
geplaatst door: zwap
antw: Apple en Google blokkeren melding van Facebook over afdracht (Upd.)
reactie #7 geplaatst: 1 september 2020 - 10:00
@zwap: ik zou een lange lijst van vreselijk verkeerde dingen kunnen opnoemen die bij het grote publiek scoorden, maar die achteraf niet zo'n goed idee bleken (in die lijst komt onder andere genocide voor).

Kortom, kan me geen slechter argument bedenken dan "Wanneer je punten bij het grote publiek kúnt scoren".
geplaatst door: GeorgeM
antw: Apple en Google blokkeren melding van Facebook over afdracht (Upd.)
reactie #8 geplaatst: 1 september 2020 - 13:19
Allemaal, geen één uitgezonderd hebben allemaal een flink pak boter op hun hoofd!
geplaatst door: puccini
*mac gebruiker sinds 1985*
antw: Apple en Google blokkeren melding van Facebook over afdracht (Upd.)
reactie #9 geplaatst: 2 september 2020 - 09:42
Genocide en App Store. Dat gaat mij toch iets te ver.
geplaatst door: zwap
antw: Apple en Google blokkeren melding van Facebook over afdracht (Upd.)
reactie #10 geplaatst: 28 september 2020 - 12:46
Er is een update bij dit nieuwsbericht gezet.
geplaatst door: de Redactie