
App Store brak records op nieuwjaarsdag
Nieuwsjaarsdag 1 januari 2017 wilden kennelijk héél erg veel mensen hun nieuwe iDevice voorzien van apps, want dat was met 240 miljoen dollar aan omzet de drukste dag in de geschiedenis van de App Store.
Maar het is niet alleen nieuwjaarsdag dat voor een stevige stijging heeft gezorgd in de App Store. In heel 2016 werd er daar 20 miljard dollar verdiend door ontwikkelaars, een stijging van maar liefst 40 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.
Philip Schiller, Senior Vice President voor Worldwide Marketing bij Apple, zei het volgende over dit succes van de App Store:
In 2016 heeft de App Store alle records gebroken met 20 miljard dollar aan verdiensten voor ontwikkelaars. Ook 2017 maakt nu al een geweldige start: 1 januari was de beste dag ooit voor de App Store.
We willen de volledige gemeenschap van ontwikkelaars danken voor de vele innovatieve apps die ze gemaakt hebben die - samen met onze producten - de levens van mensen daadwerkelijk verrijken.
Pokémon Go staat op nummer één van de apps die het meest werden gedownload, andere apps uit die top 10 zijn Super Mario Run, Prisma, Reigns, Procreate, Lumino City, Sweat With Kayla en djay Pro.
In de App Store staan inmiddels 2,2 miljoen apps, ruim 20 procent meer dan in 2015. Opvallend, want Apple heeft in de afgelopen maanden een grote schoonmaak gehouden in de App Store, veel oudere apps die al lang geen updates meer hadden gekregen zijn verwijderd.
Kritiek op de App StoreDat de App Store een groot succes is mag duidelijk zijn. Maar dat betekent niet dat er geen kritiek is op het beleid van Apple voor de App Store, in tegendeel. Eén van de punten van kritiek was de wildgroei van imitaties en de overdaad aan oude apps in de App Store, Apple is de afgelopen tijd dus begonnen met dat aan te pakken.
Het andere probleem lijkt de devaluatie van de prijzen van apps. Een voorbeeld daarvan is Super Mario Run, waar veel gebruikers de 9,99 om het hele spel uit te spelen kennelijk te hoog vinden. Dit probleem werd eerder ook al
aangekaart door de maker van de prachtige game Monument Valley.
Dat betekent dat steeds meer apps 'gratis' worden aangeboden, dus eigenlijk bekostigd met reclame. Iets wat het lastig maakt voor kleine ontwikkelaars, want die hebben in de regel minder mogelijkheden om hun game onder de aandacht te brengen.
Succes van de iPhoneDat de App Store het zo goed doet is niet echt verrassend. Eerder werd al bekend dat de activaties van iPhones met kop en en schouders boven die van de rest uitstak. Daarbij zien we in
de cijfers van Flurry Analytics dat maar liefst 44 procent voor Apple is, Samsung tevreden moet zijn met 21 procent, terwijl de rest het moet doen met 3 (Huawei) of 2 procent (de rest).

App Store brak records op nieuwjaarsdag
(klik op de afbeelding voor een grotere versie)