
Apple gaat ongewenst meegluren via URL’s ook beperken
Eén van de manieren waarop partijen die graag zoveel mogelijk met ons surfgedrag meegluren is dit vastleggen door zoveel mogelijk informatie in een URL te zetten. In de regel staat dat altijd achter een vraagteken, de informatie daarachter kan je bijna altijd verwijderen, de link zal meestal blijven werken.
In een poging dit tegen te gaan ben ik daar al eens
een draadje hier op MacFreak over begonnen, maar in de praktijk zit ik nog vaak URL’s te ‘schonen’. Logisch, want de reacties in dat draadje maakten al duidelijk dat het niet iedereen lukt om dat goed te doen, want soms zit er ook informatie achter het vraagteken die juist wél nodig blijkt te zijn.

Apple gaat ongewenst meegluren via URL’s ook beperken
klik op de afbeelding voor een grotere versie
Het goede nieuws is dat Apple in zowel iOS en iPadOS 17 als macOS 14 Sonoma dit klusje voor ons gaat opknappen. Van de link hierboven wordt keurig de click_id verwijderd, terwijl de relevante campaign_id wel gewoon blijft staan.
De uitleg van Apple hierover is te zien in
deze WWDC video waarin alle nieuwe dingen op het gebied van privacy aan bod komen. Dat het helemaal niet nodig is om mensen zo gedetailleerd te volgen liet Apple al eerder zien in
deze video tijdens de WWDC twee jaar geleden.
De ‘privacy-preserving ad attribution’ die daar aan bod komt is wat Apple zelf gebruikt voor zijn reclame-uitingen. Hiermee weten reclamemakers echt voldoende van hun publiek, daar hoeft echt helemaal niemand persoonlijke informatie voor prijs te geven.
met dank aan forumlid ‘puk1980’, die dit nieuws als eerste meldde op het forum#iOS #iPadOS #macOS #Privacy