
Spotify nog steeds nummer één, maar marktaandeel daalt
MIDiA Research
heeft gekeken naar het wereldwijde marktaandeel van de verschillende services voor streaming muziek, het zal geen verrassing zijn dat Spotify nog steeds op nummer één staat. Maar het marktaandeel neemt wel langzaam af.
In 2019 was het marktaandeel van Spotify nog 34 procent, in 2020 ging het naar 33 procent en in het afgelopen jaar daalde het naar 31 procent. Dat komt natuurlijk door concurrenten waar deze procenten naartoe gaan. Nummer twee is Apple Music met 15 procent, wat betekent dat er nu een kleine 80 miljoen mensen gebruik van maken, voor Spotify is dat ongeveer het dubbele.

Spotify nog steeds nummer één, maar marktaandeel daalt
klik op de afbeelding voor een grotere versie
Vlak achter Apple Music zien we Amazon Music en Tencent Music met allebei een marktaandeel van 13 procent. Maar het is vooral YouTube Music dat de aandacht trekt. Zij hebben nu nog maar 8 procent van deze markt in handen, maar zijn nu al voor het tweede jaar achter elkaar de snelst groeiende.
Grote groeiMuziek-streaming is nog steeds aan een grote opmars bezig, in het afgelopen jaar was de groei maar liefst 26,4 procent, wat inmiddels een totaal aantal gebruikers van 523,9 miljoen betekent.
Die groei betekent trouwens niet automatisch dat ze meer verdienen, veel groei kwam voort uit gecombineerde abonnementen waardoor er per klant minder voor de streaming muziek-service binnenkwam.
#AppleMusic #Spotify