
Meer reclame in de App Store
In de aanloop naar iOS 14.5 met App Tracking Transparantie (ATT) was één van de argumenten van Facebook daartegen dat Apple zelf ook advertenties plaatst. Apple’s tegenargument was dat ze daar helemaal niets tegen hebben, zolang de privacy van de gebruikers maar niet geschonden wordt.
En Apple heeft er geen gras over laten groeien, zowel in de App Store als in Apple News verschijnen er inmiddels meer advertenties. Apple News is bij ons trouwens nog steeds niet beschikbaar, maar hieronder zie je in de schermafbeelding een voorbeeld van advertenties voor apps, die inmiddels wel bij ons in de App Store te zien zijn.

Meer reclame in de App Store
Hoe serieus onze privacy daarbij genomen wordt is te zien aan
deze support-pagina van Apple zelf, waar uitgebreid uit de doeken wordt gedaan wat de regels en de instellingen daarvoor zijn.
Het belangrijkste van alle informatie op die pagina is waarschijnlijk deze alinea. Want daarin staat hoe je er zeker van kan zijn dat de getoonde advertenties willekeurig zijn, en niets te maken hebben met jouw interesses en voorkeuren.
Je kunt 'Gepersonaliseerde reclame' op je iOS- of iPadOS-apparaat uitschakelen door in 'Instellingen' naar 'Privacy' > 'Apple reclame' te gaan en 'Gepersonaliseerde reclame' uit te schakelen. Open op de Mac Systeemvoorkeuren, ga naar 'Beveiliging en privacy' > 'Privacy', selecteer 'Apple reclame' en schakel 'Gepersonaliseerde advertenties' uit.
#AppStore